Recenzia: Zákon krvi - Michaela Ella Hajduková

NÁZOV: Zákon krvi
ROK VYDANIA: 2015
POČET STRÁN: 240

Eliza je mladučké dievča, ktoré prichádza do Košíc spolu so svojimi rodičmi. Študuje na gymnáziu, je výborná v jazykoch a... pred rodičmi ukrýva veľké tajomstvo.
Daniel je syn bankára, žije v Košiciach, svoj voľný čas trávi hrou na organe v Chráme svätej Alžbety a... pred rodičmi ukrýva veľké tajomstvo.
Eliza miluje Daniela a Daniel miluje Elizu.
Táto láska by mohla mať šťastný koniec, keby... Keby Eliza nebola Nemka, Daniel Žid a keby sa práve nepísal rok 1938. Po náhlom zmiznutí Daniela odvážajú rodičia Elizu domov do Nemecka, kde už vládne Adolf Hitler a jeho rasové zákony. Eliza netuší, čo ju čaká ani ako ju to navždy poznačí. So zlomenou dušou je nútená nastúpiť ako zdravotná sestra v domove organizácie Lebensborn. Ocitá sa na zvláštnom mieste za železnou bránou, kde sa rodia deti pre vodcu. To však nie je jediné tajomstvo domova Hochland. Eliza ich všetky objaví, ale takmer za to zaplatí privysokú cenu. Aj keď má pocit, že už jej nič nemôžu vziať...
Nájdu napokon obaja svoj pokoj a znova jeden druhého? Zvládne Eliza všetky desivé skúšky, ktoré jej osud nachystal? Zlomí ju šialená ideológia a príde o rozum, alebo je aj na konci jej tunela svetlo?
Jeho pohľad bolel. Nechcela som si priznať, čo pred sebou vidí. Moju uniformu. Orla. A znak ríše, ktorá ho nenávidí za to, čo na ňom ani nie je vidieť. „Eliza,“ vyslovil zlomene moje meno a mne všetky slová zamrzli v hrdle.

S tvorbou slovenskej spisovateľky Michaely Elly Hadukovej som sa prvýkrát stretol začiatkom tohto roka, kedy som od tejto autorky prečítal knihu Dorianova kliatba (recenzia TU). Samotná kniha sa mi neskutočne páčila, a tak som sa rozhodol dať šancu aj ďalším jej knihám. Ako druhá sa mi dostala pod ruky kniha Nájdem ťa v čase (recenzia TU), ktorá ma až tak neoslovila, no aj napriek tomu sa mi páčila. A práve vďaka menšiemu sklamaniu som nevedel, čo môžem očakávať od knihy Nepriznaná (recenzia TU). No musím uznať, že kniha ma neskutočne prekvapila a ešte doteraz o nej hovorím ako o najlepšej knihe, ktorú som od tejto sympatickej Košičanky prečítal.
Poslednou prečítanou knihou od tejto autorky je kniha Zákon krvi. Ide o autorkinu tretiu vydanú knihu a zároveň prvú knihu, ktorá jej vyšla vo vydavateľstve Motýľ. Aj napriek tomu, že kniha Nepriznaná vo mne zanechala veľmi príjemné pocity, nemal som tušenie, aká bude kniha Zákon krvi. Dalo by sa povedať, že som zo začiatku bol voči knihe tak trocha skeptický, no po prečítaní niekoľkých kapitol ma kniha nesmierne pohltila.

Eliza je mladé dievča, ktoré sa so svojimi rodičmi presťahuje na určitý čas do Košíc. Aj napriek tomu, že Eliza pôsobí pred všetkými ako vzorná Nemka, pred rodičmi ukrýva jedno tajomstvo. A tým tajomstvom je Daniel - Žid, do ktorého sa zamilovala. Nebyť rôznych rasových či náboženských predsudkov, láska medzi Elizou a Danielom by mohla mať šťastný koniec. Lenže jedného dňa Eliza zistí, že sa po Danielovi zaľahla zem. Nikde ho nevidí a nikto o ňom nepočul. Podarí sa Elize nájsť svoju lásku aj napriek tomu, že musela natrvalo opustiť Košice? Alebo je ich láske nadobro koniec?

Aj napriek tomu, že ide o jednu z autorkiných prvých kníh, samotný príbeh ma dostal. Ten príbeh, tie postavy... No, povedzme si úprimne, napísať príbeh lásky medzi dvoma ľuďmi, ktorý sa odohráva počas druhej svetovej vojny a ešte k tomu všetkému má pôsobiť dôveryhodne, nie je vôbec jednoduché. Práve pri knihách takéhoto žánru sa toho dá dosť veľa pokaziť. Najčastejšie sú to práve historické nepresnosti, ktoré kniha môže mať. No táto kniha bola skvelá. Aj napriek tomu, že ide o vymyslený príbeh, autorka ho napísala tak bravúrne, až som mal miestami pocit, ako keby bol reálny.
Čo sa mi na celom príbehu najviac páčilo, bolo to, že autorka zakomponovala do knihy rôzne skutočné udalosti a osobnosti, medzi ktoré patrí aj organizácia Prameň života, ktorej cieľom bolo zabezpečiť ríši čo najviac ľudí árijskej rasy, či maliar Ľudovít Feld, ktorý v Košiciach skutočne maľoval obrazy. Ale to nie je všetko. Kniha obsahuje kopec ďalších skutočných udalostí, z ktorých sú niektoré veľmi známe a niektoré budú pre väčšinu ľudí novinkou. Každopádne, nič to nemení na tom, že sú to udalosti, ktoré sa skutočne stali. A práve toto považujem za veľké pozitívum knihy.

Hoci sa vám môže zdať, že príbeh je výlučne romantický, až taká pravda to nie je. Dalo by sa povedať, že kniha je kombináciou hneď niekoľkých prvkov. Je tak trocha romantická, tak trocha smutná, tak trocha napínavá, no taktiež aj historická. Tým, že autorka v knihe veľmi presne poukazuje na to, aký bol život počas druhej svetovej vojny, kniha naberá aj na svojej hodnote. Nie je to nejaký lacný podpriemerný román. Je to kniha, ktorá vám toho dokáže dať do života veľmi veľa (najmä čo sa týka historickej stránky) a ktorá obsahuje kopec zaujímavých myšlienok. Jednou z nich je aj tá, že pravá láska nemá hranice.

Michaela Ella Hajduková píše skvelo. O tom niet pochýb. Všetky jej knihy, ktoré som doteraz prečítal, boli napísané neskutočne jednoducho a pútavo. A podobne to bolo aj pri Zákone krvi. Kniha srší jednoduchou štylistikou, no aj napriek tomu je v knihe vidieť to, ako sa autorka vyhrala so slovami, vďaka čomu pôsobí kniha viac umelecky.
A podobne je to aj s postavami. Okrem toho, že autorka vynikajúco píše, vie aj vynikajúco vykresliť charaktery svojich postáv, vďaka čomu postavy nie sú ploché a pôsobia reálne. Medzi moje obľúbené postavy v tejto knihe patrí Eliza, Daniel, Katja a Ema.

Zákon krvi je kniha, ktorá svojím príbehom dokáže zaujať veľa čitateľov. Nesmierne pútavý a dojímavý príbeh dopĺňajú veľmi dobre vykreslené postavy a prostredie. Za mňa je to zatiaľ druhá najlepšia kniha, ktorú som autorky prečítal. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu kupuj TU