Recenzia: Nepriznaná - Michaela Ella Hajduková

augusta 05, 2018

AUTOR: Michaela Ella Hajduková
NÁZOV: Nepriznaná
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ
ROK VYDANIA: 2017
POČET STRÁN: 238

Mladá spisovateľka a docentka prechádza životnou krízou. Uzatvára sa do seba, do svojho domu a do svojich kníh. Prestala písať odborné práce, načas nechala aj prednášky na univerzite a píše
historické romány. Skrýva sa nielen v dome, ale aj za pseudonym – Daniela Dubnická. Jej naoko pokojný a starostlivo usporiadaný svet sa však rozpadne, keď pri písaní ďalšej knihy, dostáva zvláštnu návštevu.
Dokážu rozhovory s neobyčajným a známym mužom, opraviť jej rozbitý svet?
Alebo je ich zmysel v niečom celkom inom?
Čas plynie a do jej života zrazu omnoho viac zasahujú nadprirodzené sily. Nepokojné duše sa snažia nájsť svoj pokoj. A tak sa Daniela musí vydať na svoju najťažšiu cestu dejinami. V polovici
19. storočia musí prísť na to, čo sa skutočne stalo medzi Ľudovítom Štúrom a Adelou Ostrolúckou. Aký bol ich vzťah? Bol vôbec nejaký? Ak áno, čo ich rozdelilo? A je vôbec možné po takom čase nájsť a pochopiť pravdu, ktorú vzal so sebou čas?


Michaela Ella Hajduková je slovenská spisovateľka, ktorá sa vo svojej tvorbe zameriava na historické romány. Autorka si ma získala knihou Dorianova kliatba (recenzia TU), ktorú som od nej prečítal ako prvú. Trvalo však niekoľko mesiacov, kým som sa pustil do jej ďalšej knihy Nájdem ťa v čase (recenzia TU), ktorá sa mi páčila aj napriek tomu, že mala svoje muchy. Kniha Nepriznaná je v poradí treťou knihou, ktorú som od tejto autorky prečítal. Musím sa priznať, že na túto knihu som sa veľmi tešil, hlavne preto, pretože ide o príbeh Štúra a Adely Ostrolúckej. A keďže som sa s ničím podobným ešte nestretol, kniha ma o to viac potešila.

Kniha Nepriznaná začína v momente, kedy mladá spisovateľka, ktorá píše pod pseudonymom Daniela Dubnická, začína pracovať na svojej novej knihe. Spočiatku nevie, ako začať, no s príchodom nečakanej návštevy sa to zmení.
O niekoľko storočí skôr sa stretávame s Adelou Ostrolúckou - dcérou zámožných rodičov. Jedného dňa Adela spoznáva Ľudovíta Štúra - muža, ktorý bojuje za práva Slovákov. Spočiatku sa Ľudovít stáva Adeliným učiteľom. Doučuje ju slovenský jazyk, no postupom času medzi nimi vzniká omnoho hlbší vzťah. Lenže, ako súvisí vzťah Adely a Ľudovíta so spisovateľkinou neznámou návštevou?

Knihy Michaely Elly Hajdukovej sú pre mňa jednou veľkou závislosťou. Musím sa priznať, že knihy s historickou tématikou veľmi nečítam, no po knihách tejto spisovateľky vždy rád siahnem. Je to hlavne preto, pretože Michaela Ella Hajduková nepíše len také hocijaké historické knihy. Vo svojej tvorbe autorka pracuje s množstvom rozmanitých tém a žánrov, vďaka čomu každá jej kniha ponúka originálny príbeh, ktorý sa od toho predchádzajúceho odlišuje. Takým príkladom je kniha Nájdem ťa v čase, kde autorka pracuje so žánrami ako sci-fi, fantasy a história alebo aj kniha Dorianova kliatba, v ktorej vystupuje nesmrteľný Dorian Wayne.
Popravde, Nepriznaná je pre mňa veľmi špeciálnou knihou. Jednak sa odohráva v slovenskom prostredí, no taktiež sa dej točí okolo najznámejšieho slovenského národovca, a to Ľudovíta Štúra. Kniha ma pohltila už od prvých stránok, pričom za hodinu sa mi podarilo prečítať 70 strán. A toto sa mi ešte pri žiadnej knihe nestalo.

Mohol by som povedať, že kniha Nepriznaná nie je len takou obyčajnou knihou. Autorka sa v knihe snaží čitateľovi aspoň trocha priblížiť životy Ľudovíta Štúra a Adely Ostrolúckej, pričom väčšina udalostí, ktoré sa v knihe odohrali, sú založené na skutočnosti a sú potvrdené faktami. Hoci sa autorka v knihe dotýka aj témy lásky medzi Adelou a Ľudovítom, nikde nie je potvrdené, či niečo medzi nimi skutočne bolo, a preto to môžeme považovať za fikciu. No po prečítaní knihy som v kútiku duše dúfal, že sa medzi nimi skutočne niečo stalo. Autorke sa podarilo vynikajúco zasadiť vymyslený príbeh lásky medzi dvoma ľuďmi odlišných vrstiev do obdobia utláčaného slovenského ľudu, pričom sám o sebe pôsobil neskutočne reálne. Dokonca som si niekoľkokrát po prečítaní knihy kladol otázku: A prečo by láska medzi Štúrom a Adelou nemohla byť skutočná? Čo ak medzi nimi skutočne niečo bolo?

Obľubujem knihy, ktoré nemajú zložitý dej a sú napísané jednoducho. A presne takouto knihou je aj Nepriznaná. Celá kniha je napísaná jednoducho a pútavo, vďaka čomu sa budú stránky čítať jedna radosť. Štýl písania Michaely Elly Hajdukovej je veľmi zaujímavý a mám taký pocit, že ma nikdy neomrzí.

V autorkiných knihách som sa stretol už s množstvom rôznorodých postáv, ako napríklad podnikateľ Dorian Wayne, cestovateľka v čase Nia alebo práve Adela Ostrolúcka. Podľa môjho názoru vie autorka veľmi pekne vykresliť charaktery postáv, pričom asi najviac sa to ukázalo práve pri knihe Nepriznaná. Mňa osobne z celej knihy okrem Adely a Štúra zaujal Adelin brat Gejza, Agneška a Sofia.

Kniha Nepriznaná je podľa mňa knihou, ktorú by si mala prečítať každá jedná osoba. Prečo? No preto, pretože autorka nenútenou formou podáva čitateľovi množstvo zaujímavých informácií o našom velikánovi, vďaka ktorému môžeme hovoriť a písať v takom jazyku, aký dnes používame. Vynikajúco napísaná kniha, ktorá je doplnená množstvom rozmanitých postáv a výbornými opismi prostredia. Knihu Nepriznaná hodnotím 5/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem


Ak ťa recenzia nalákala na knihu a chceš si ju kúpiť, môžeš to spraviť napríklad aj kliknutím TU

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.