Recenzia: Insomnia - Vladimíra Šebová

augusta 09, 2018

AUTOR: Vladimíra Šebová
NÁZOV: Insomnia
VYDAVATEĽSTVO: Citadella
ROK VYDANIA: 2016
POČET STRÁN: 321

Sara Nickson je mladá spisovateľka žijúca v Londýne, ktorá trpí totálnou insomniou - nikdy nespí. Zatiaľ čo je jej kariéra rozbehnutá, v osobnom živote sa jej nedarí. Všetko sa zmení, keď sa jej pokúsi niekto ublížiť a ona je nútená vyhľadať cudzinca, ktorého už mesiace sleduje. Ten jej povie pravdu, ktorá zmení jej život navždy.

Vladimíra Šebová pred dvomi rokmi knihou Insomnia rozpútala jeden obrovský ošiaľ, či už na internete alebo medzi mojimi kamarátmi, pri ktorých som musel čeliť otázkam typu: Tú knihu od Šebovej si musíš prečítať! alebo Ty si ešte nečítal Insomniu? A na čo vlastne čakáš?
A ak mám pravdu povedať, tak som si ju chcel prečítať. No prešla veľmi dlhá doba, kým sa ku mne kniha dostala. Hoci to trvalo dva roky, no môžem povedať, že to čakanie sa oplatilo. Hoci pozitívne dojmy z tejto knihy prevládajú, kniha ma v jednom bode tak trocha sklamala.

Sara Nickson je mladá spisovateľka, ktorá sa venuje písaniu kníh pre deti. Žije v Londýne v priestrannom byte, kde celé noci číta a píše knihy. A pod slovným spojením celé noci skutočne myslím celé noci. Sara je insomníčka a to znamená, že nikdy nespí. Nezýva, nepociťuje únavu, nespí... Aj keď vďaka tomu je úspešnou spisovateľkou, v osobnom živote sa jej až tak nedarí. Je slobodná, pričom väčšina jej vzťahov sú len jednorázovky. No všetko sa zmení v jeden deň, kedy sa ju neznáma osoba pokúsi uniesť. Sara tak vyhľadáva pomoc v cudzincovi, ktorého mesiace sleduje cez streetkamery. No nemá ani tušenia o tom, ako sa jej týmto stretnutím zmení život.

Kniha ma z hľadiska príbehu neskutočne zaujala. Autorka priniesla na slovenský knižný trh príbeh so zaujímavou tématikou, ktorú nenájdete len tak v každej knihe. Stretol som sa už s množstvom kníh, ktoré sa venovali téme spánku. Či už to boli lucidínske sny, alebo možnosť opustiť svoje telo počas spánku. No téma absolútnej nespavosti bola niečo úplne iné. Kniha si ma získala už od prvej kapitoly a bavila ma až po tú poslednú. Bolo to najmä tým, že celý príbeh je vystavaný na zaujímavej téme, pričom je doplnený množstvom nečakaných zvratov a udalostí. Lenže tam moje pozitívne dojmy z knihy nekončia.
Tým, že je príbeh vyrozprávaný skrz hlavnú postavu, ktorá je spisovateľka, čitateľ má možnosť sa aspoň trocha oboznámiť s tým, ako to vo svete spisovateľstva funguje. Vďaka tomu čitateľ pochopí, že práca spisovateľa nie je med lízať. Zistí, že nápady na knihu nechodia lusknutím prsta a samotné písanie knihy nie je prechádzka ružovou záhradou.

Čo sa mi na knihe veľmi páčilo, bolo to, že sa dej odohrával v Londýne. Kto čítal moje staršie články vie, že Londýn je moje najobľúbenejšie mesto. Milujem jeho atmosféru, pamiatky a históriu. A preto som veľmi rád, že sa autorka rozhodla práve pre toto mesto. Podľa mňa autorka veľmi pekne zakomponovala celé prostredie do príbehu, pričom sa jej ho podarilo skvelo vykresliť. Mňa osobne veľmi bavilo to, ako autorka prostredníctvom hlavnej postavy berie čitateľa na rôzne zákutia Londýna - dokonca aj na tie, ktoré nie sú až tak známe.

Tým, že kniha nesie štítok young adult, spĺňa aj jeho charakteristické črty. Jednoduchý štýl písania, jednoduché opisy a krátke kapitoly. Taktiež sa mi páčilo to, že autorka skrz hlavnú postavu priamo komunikuje s čitateľom. Pre príklad uvediem: Ideme do baru. Vezmem vás tam so sebou, ak budete chcieť. alebo Všetci si myslia, že to nie je dobré. A čo si o tom myslíte vy?
Hoci mi autorkin štýl písania veľmi sadol, kniha mala jeden obrovský problém. A tým problémom je množstvo preklepov a nespisovných slov. Samo o sebe by nebol problém, keby sa v knihe nachádzali preklepy a nespisovné slová len miestami. Bohužiaľ, nachádzali sa na každej strane. Hoci som spočiatku tieto preklepy a nespisovné slová, z ktorých niektoré ani nedávajú význam, bral s nadhľadom, postupom času mi to tak trocha liezlo na nervy a ku koncu knihy som to už bral len s humorom. Takými perličkami sú napríklad slová: skoval, v šatoch, rieka pľuje a mnoho ďalších.
A to som ešte nespomenul to, že aj samotná priama reč bola napísaná zle. Jednak boli v knihe použité úvodzovky, ktoré sa dávajú v anglických knihách, vďaka čomu som si miestami plietol to, kde priama reč začína a kde končí. No to by nebol problém. Samotný problém spočíval v zle napísanom "komentári", ktorý nasledoval po konci priamej reči. Tým, že priama reč končila bodkou, tak "komentár" mal začať veľkým písmenom, no v knihe začínal malým.

Postavy v tejto knihe boli veľmi zaujímavé. Či už to bola rebelantská spisovateľka Sara, tajomný Barton alebo počítačový maniak Alec. Na to, že ide o prvotinu, tak postavy sú veľmi pekne vykreslené, pričom každá jedna je výnimočná a povahovo nepripomína inú. Spomedzi postáv mňa osobne najviac zaujala len Sara. Nebolo by to tým, že sa mi ostatné postavy nepáčili, no mne osobne prišla najsympatickejšia.

Insomnia je prvým dielom z trilógie, ktorá má obrovský potenciál stať sa bestsellerom. Teda, ak ním už nie je. Výborne vystavaný príbeh s množstvom zaujímavých postáv a skvelým prostredím do určitej miery pokazili podcenené korektúry. Poviem to takto. Ak by kniha nemala toľko preklepov a nespisovných slov, tak by som jej dal 5/5. No pre tentokrát knihu hodnotím 4/5. Každopádne, určite si veľmi rád prečítam aj pokračovanie tejto knihy. A ak som počul dobre, tak Hypersomnia je napísaná omnoho lepšie ako Insomnia.

Ak ťa ani preklepy a nespisovné slová od knihy neodradili a chceš si ju kúpiť, tak to môžeš spraviť kliknutím TU