Pýtam sa - Dorota Noon

augusta 12, 2018
Druhá augustová nedeľa = nový diel Pýtam sa. 
Tentokrát som mal tú česť vyspovedať osobu, ktorá je medzi českými a slovenskými knihomoľmi veľmi známa. A tou osobou je Dorota Noon. Kto si aspoň raz na YouTube zapol nejaké knižné video z dielne Martinusu alebo Knižného klubu, pri väčšom šťastí mohol v ňom naraziť práve na Dorotu. V novom dieli Pýtam sa Dorota prezradila niečo o sebe, o jej tvorbe, ale aj o jej chystanej knihe. 



Ahoj, Dorota! Skôr než začneme, skús sa nám v krátkosti predstaviť.

Ahoj, tady Dorota. No kdo jsem ? Československý dítě. Máma Slovenka, táta Čech. Vyrostla jsem v Praze, proto odpovídám česky. Aj keď by asi išlo aj písať po slovensky. Jen je to těžký a mohla bych se dost ztrapnit, mluvit slovensky mi jde rozhodně líp než psát.
Pracovně jsem bookyoutuberka, youtuberka, influencerka, sem tam i kreativec na jistých projektech.
A hlavně jsem ještě pořád studentka VSKK, obor Literární tvorba.
Co ještě ? No jsem ten typ člověka, co věčně nemá čas, má narvaný diář a snaží se toho dělat hodně. Takový to být všude o všem aspoň slyšet a od všeho mít klíče nebo znát někoho, kdo je má.
Kromě natáčení videí a čtení ( a dalších a dalších věcí) si ráda udělám čas na a teď pozor ! Na žehlení!
Fakt, je to pro mě super relax s videama nebo seriálem.

Dorota Noon. Je to Tvoje práve meno, alebo je to pseudonym? 

Není to moje pravé jméno.

A ako vlastne vznikol tento pseudonym?

Spojením mých dvou příjmení.

Si známa predovšetkým tým, že natáčaš videá o knihách. No ako vlastne vznikla Tvoja láska ku knihám?

Těžká otázka. Já vlastně nevím. Od malička sem knihy měla ráda. Mám fotku, jak sedím u velké otevřené knihy asi v roce. Rodiče i prarodiče mi četli a děda dokonce ilustroval hromadu dětských knížek. Takže jsem se s láskou ke knihám už narodila ? Je to vůbec možný ?

Máš nejaké obľúbené knižné žánre alebo autorov?

Snažím se být žánrově neutrální. Takže nepreferuji. A autorů mám oblíbených vááááážně hodně.

A nájdu sa aj žánre alebo autori, ktorí Ti veľmi nesadli a nemusíš ich?

Ano.
Nejsem až tak na horory, extra červené nebo erotické romány. Prostě nemám takovou tu hodně nízkou literaturu, braky :D
Spisovatelů je také hodně, co NEBAVÍ. Naštěstí jsem měla v poslední době šťastnou ruku a nic extra špatného si nevybavím.


Čítaš skôr domácu, alebo zahraničnú literatúru?

Překladovou, zahraniční. I když se snažím každý měsíc mít aspoň jednu původně českou (nebo slovenskou) knihu.

Obľubuješ aj poéziu, alebo čítaš výlučne len prózu?

Mám poezii velmi ráda.

Máš nejaké vydavateľstvo alebo knižnú edíciu, ktorá Ti prirástla k srdcu? Ak áno, ktorá a prečo?

Aj. Sbírám Odeonky (v nových edicích), takže ty mám přirostlé k srdci opravdu silně. A vřele vám je doporučuji. Je to kvalitní oceňovaná světová literatura, která ve čtenáři často něco zanechá.
A pak taky sbírám jednu edici od UNIVERSUM. A pak taky knihy z 65. pole. Ty jsou skvostné.

Vydavatelů je opravdu hodně s většinou z nich mám spolupráci. Skvělé knihy vychází u PASEKY a HOSTu nebo GRADY a v poslední době mě mile překvapila třeba MOBA. Jsem i velmi spokojená s celou skupinou nakladatelství pod Euromedií. Je toho opravdu hodně.

V knihovně to mám dost různorodé, vlastně stejně jako na mém Instragramu.

Si vášnivá knihomoľka. Koľko kníh zvykneš prečítať ročne?

Kolem 100.

Mňa osobne by veľmi zaujímalo, čo u Teba prevláda pri výbere knihy. Je to obálka, anotácia, žáner?

Je to mix. Vybírám si očima i prostě pocitem.

Keďže vieš aj po slovensky, čítala si aj nejakú našu slovenskú knihu?

Četla jsem jich poměrně dost. Moje slovenská babička má obrovskou knihovnu plnou světových, ale i slovenských klasik.

Ako vnímaš komerčnú a menej komerčnú literatúru?

Tady popravdě nevím, co odpovědět. Oboje vnímám pozitivně.

Už som niekoľkokrát spomínal, že natáčaš videa. Ako vlastne vznikol nápad vôbec začať?

Líbilo se mi to u ostatních. Hodně jsem videa sledovala a vlastně pořád sleduji. A tak jsem začala i natáčet. Techniku, tedy digitální zrcadlovku jsem měla. Takže to šlo docela samo. Jen stříhat jsem se musela učit až několik let poté.

Nenatáčas len na svoj vlastný YouTube kanál, ale taktiež si istý čas natáčala knižné odporúčania aj na kanál Martinusu. V súčasnosti sa objavuješ na kanále Knižného klubu. Ako si sa tam vlastne dostala? Bola si nimi priamo kontaktovaná, či to celé vzniklo akosi zhodou náhod?

Na Martinus jsem se dostala přes Lucii Zelinkovou, ta mě oslovila, a s týmem Martinusáku jsme vytvořili jejich Youtube channel. A myslím si, že to bylo dost super.
Pak jsem přeběhla ke Knižnímu klubu, tam mě doporučil Radek Blažek. A v současné době jsem marketingová ředitelka youtubu právě Knižního klubu. Takže videa, co vznikají pro Knižní klub dělám já. I když vymýšlíme i realizujeme je v týmu.
Ač jsem byla vždy oslovená, mám to štěstí, že to tak je u všech mých prací, je to vždy náhoda. Je to hodně o kontaktech. O schopnosti se učit a neustále zlepšovat. A ono to pak prostě příjde.

Istú dobu si pracovala aj pre vydavateľstvo Teapot. Čo konkrétne si tam robila?

Všechno :D Prodej knih, předání knih, marketing, fotky, propagace, faktury, strategie, komunikace s umělci, práce s překladem…
Byli tam majitelé firmy a pak já (a v jistém období moje asistentka).

Ako vidíš knižný svet o niekoľko desiatok rokov?

Ještě víc online a interaktivní. A také (doufám), že se začne do knih investovat jako do umění.


Neuvažovala si niekedy nad napísaním vlastnej knihy? Ak áno, o čom by bola?

Uvažovala. Proto studuji Literární tvorbu, chodila jsem na kurzy na DAMU nebo k Petře Hůlové. Zatím se učím psát. A tak to nejspíš ještě dlouho bude.
I když knihu tvořím. A o čem je ? O lidech, rozchodech, lásce, životě.

Aké sú Tvoje celoživotné ciele? Čo by si chcela dosiahnuť?

Tak třeba napsat a vydat tu knihu bych chtěla :D A bylo by fajn dostudovat. Já si nikdy celoživotné cíle nedávala. Mám sny. Ne cíle.

Tak aké máš potom sny?

Tady se dostáváme na osobní rovinu. Můj největší sen je být relativně zdravá.
Třeba jednou mít děti a takovou tu idealni rodinku. :D

Kde všade Ťa môžeme na internete nájsť?

Toho je.
Dorota Noon - Instagram, FB, Youtube
Knižní klub - Youtube i FB
Martinus - stará videa na Youtube
a pak mnoho dalších projektů … momentálně třeba Asociace spisovatelů

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.