Recenzia: Raňajky s Einsteinom - Chad Orzel

AUTOR: Chad Orzel
NÁZOV: Raňajky s Einsteinom (Breakfast with Einstein, The Exotic Physics of Everyday Objects)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (Ben Bella Books)
ROK VYDANIA: 2019 (2018)
POČET STRÁN: 288
PREKLAD: Michal Zidor

Bez kvantovej fyziky by ani vaše raňajky, ani množstvo iných vecí nebolo možných.Autor svetových bestsellerov Chad Orzel vám vysvetlí prečo.Úchvatná fyzika nie je len v experimentoch za milióny alebo v extrémnych astrofyzických súvislostiach, akými sú napríklad čierne diery.
V skutočnosti je všade okolo vás. Tesne pod povrchom normálneho každodenného života.
Bežná ranná rutina závisí od jedného z najzvláštnejších javov, aké boli kedy objavené. Vedeli ste, že tajomstvo kvantovej mechaniky sa skrýva ešte aj v obyčajnom budíku? Alebo to, že klasická fyzika nevie vysvetliť, prečo váš rozohriaty hriankovač svieti na oranžovo?
V Raňajkách s Einsteinom vám autor ukáže kúzla, ktoré nájdete aj v tých najjednoduchších činnostiach.
Kvantová fyzika je jedným z najväčších úspechov ľudskej civilizácie a môžete ju vidieť kdekoľvek. Stačí vedieť, kam sa pozerať.

Populárno-náučná literatúra v posledných rokoch začína naberať na čoraz väčšej popularite. Knihy z rôznych vedných oblastí, či už je to biológia, chémia alebo fyzika, ponúkajú čitateľom jedinečný náhľad a možnosť pochopenia fungovania nášho sveta. Na knižnom trhu tak nájdeme tituly sledujúce vývoj človeka naprieč históriou, ľudské telo, sexualitu či rôzne bizarné príbehy z histórie.

„Bez kvantovej fyziky by ani vaše raňajky, ani množstvo iných vecí nebolo možných.“ Aj to je výrok, ktorý možno nájsť na zadnej strane knihy Raňajky s Einsteinom od amerického autora Chada Orzela, ktorý je profesorom fyziky na Union College. Už na prvých stranách knihy autor čitateľovi sľubuje vysvetlenie fungovania tých najobyčajnejších vecí, s cieľom poukázať na to, že všetky súvisia s kvantovou fyzikou. A to sa mu aj, v konečnom dôsledku, podarilo.

Fyzika je všade okolo nás. Nebyť nej, nebolo by života. Chad Orzel na rozmedzí 300 strán približuje čitateľovi tie najbežnejšie fyzikálne javy, s ktorými sa stretávame v priebehu dňa, no taktiež poukazuje na to, že aj za predmetmi ako je napríklad budík, stojí fyzika. Poukazuje na dôležitosť kvantovej fyziky a prečo je považovaná za jeden z najdôležitejších objavov ľudstva.

Chad Orzel priniesol na knižný trh veľmi zaujímavé dielo, prostredníctvom ktorého sprostredkúva čitateľom poznatky kvantovej fyziky staré desiatky rokov, do veľmi jednoduchej a pútavej formy. Autor prostredníctvom každodenných činností a objektov dennej spotreby vysvetľuje princípy kvantovej fyziky – ako daný jav vzniká, ako funguje či ako končí. Autor zároveň do určitej miery opisuje tieto javy aj z historického hľadiska, vďaka čomu má čitateľ možnosť vidieť, akým spôsobom došlo k objaveniu daného javu a ako si našiel uplatnenie v rôznych odvetviach.

V knihe Raňajky s Einsteinom sa Chad Orzel zaoberá širokým spektrom tém. Od ohrievania objektov, cez budík a internet, až po čuchové zmysly či počítačové čipy. Táto kniha toho ponúka naozaj veľmi veľa. Autor sa v nej nezameriava len na určitú časť, ale snaží sa fyziku priblížiť z rôznych strán, s cieľom podporiť svoje tvrdenie, že fyzika je súčasťou každodenného života každého jedného z nás. Samotné dielo je taktiež doplnené o rôzne obrázky a grafy, ktoré názorne zobrazujú autorov výklad.

Dielo spadá do populárno-náučnej literatúry a presne tak je aj napísané. Hoci autor častokrát hovorí o pomerne náročných procesoch a nie raz využíva aj odborné slová, snaží sa tieto informácie podať jednoducho a do takej miery, aby tomuto pochopil aj laik. A to sa mu aj podarilo. Kniha je napísaná pútavo, do veľkej miery sa odkláňa od klasického výkladu, na aký ste zvyknutí ešte zo školských čias a jej čítanie si maximálne užijete. Dokonca aj samotné odborné slová sa autor snaží vysvetliť „ľudskejšou“ formou.

Raňajky s Einsteinom sú skvelým čítaním pre každého, kto obľubuje fyziku, či koho zaujímajú javy každodenného života. Autor v tomto diele skvelo poukazuje na to, že fyzika je súčasťou všetkého, či sa vám to páči, alebo nie, no zároveň ju vyobrazuje v zaujímavom svetle. Preto si na svoje môžu prísť aj tí, ktorým fyzika počas štúdia „nevoňala“ a nenašli si k nej vzťah. Knihu hodnotím 5/5.
Motyl