Recenzia: Orlí zámok - Lina Franková

AUTOR: Lina Franková
NÁZOV: Orlí zámok
VYDAVATEĽSTVO: Maxim
ROK VYDANIA: 2021
POČET STRÁN: 288

„Láska je v našom rode ojedinelý jav a ak sa vyskytne, uctievame ju sebe vlastným spôsobom...“
Gróf Hyeronym prezývaný „Krásny Barevanson“ je veľmi zvláštny muž, ktorý lásku vníma svojským spôsobom. Jeho príťažlivosť je neodškriepiteľná, status príslušníka súčasnej európskej šľachty ho robí zaujímavým a v rodine plnej bledých a kostnatých figúr vyniká. Avšak vonkajší pôvab môže skrývať temnotu vo vnútri.
Len čo otvorí ústa, knihovedkyňa Saskia ho považuje takmer za blázna, no okolnosti ju donútia tráviť čas v jeho zámku nad knihou z ľudskej kože. Lenže čím viac preniká za cynické brnenie mladého grófa a on jej dáva najavo, že ho jej krása fascinuje, tým pozornejšie každý ich krok sledujú zlovoľné oči. Sú to však živí alebo mŕtvi, čo môžu tento pár roztrhať na kusy?
V zámku straší a Hyeronym stráži tajomstvo, ktoré sa za žiadnych okolností nesmie dostať na svetlo. Isté druhy zla totiž dokáže pochopiť iba Barevanson. A niektoré dvere musia skrátka zostať naveky zamknuté...

Slovenská autorka Lina Franková má na konte už niekoľko kníh, najviac sa do povedomia čitateľov dostala najmä vďaka svojej neogotickej sérii Rod von Barevanson. Prvý diel z tejto série, Hadí zámok, vyšiel koncom roka 2020 a od tej doby sa séria rozrástla o ďalšie dva tituly. V priebehu minulého roka sa tak na pulty kníhkupectiev dostal druhý diel série, Vlčí zámok, v ktorom autorka rozpráva príbeh aristokratky Kassandry. O niekoľko mesiacov nato vyšiel aj ďalší, v poradí tretí a zároveň aj najnovší diel série, s názvom Orlí zámok, v ktorom nám autorka predstavuje novú hlavnú hrdinku – Saskiu.

Sériu Rod von Barevanson mám osobne veľmi rád. Odhliadnuc od toho, že prvý diel série mal isté nedostatky, s príchodom druhého dielu bolo vidieť, ako veľmi sa autorka dokázala posunúť vpred, vychytať rôzne nedostatky, a priniesť tak čitateľom príbeh, na ktorý tak rýchlo nezabudnú. Presne taký bol Vlčí zámok, v ktorom autorka ukázala, že má touto sériou čitateľom čo ukázať. Preto som bol veľmi zvedavý na Orlí zámok, ktorý sa od predošlých dvoch dielov líši už na prvý pohľad. A musím povedať, že ani tretí diel série nesklamal.

V treťom diele série sa stretávame s knihovedkyňou Saskiou, ktorá sa vplyvom okolností ocitá na zámku grófa Hyeronyma. Hyeronym, alebo aj Krásny Barevanson, svojím zvláštnym správaním a vnímaním sveta sa líši od iných členov rodu. Čím viac času trávi Saskia na jeho panstve, tým viac spoznáva tohto záhadného grófa. On jej dáva najavo, že ho jej krása fascinuje, no každý ich krok sledujú zlovoľné oči. Kto je vlastne záhadný Hyeronym? A aké tajomstvo skrýva pred Saskiou?

Lina Franková prišla na knižný trh knižnou sériou, ktorá výrazne vyniká medzi ostatnými knihami. Téma gotiky nie je v súčasnej slovenskej literatúre rozšírená, a preto možno autorkin počin považovať za príjemné oživenie na knižnom trhu. Orlí zámok je kniha, ktorá sa dokonca sama odlišuje od predošlých dielov série. Zatiaľ čo prvé dve knihy pôsobia viac temnejšie, táto kniha už svojou obálkou naznačuje, že v jej prípade tomu bude tak trocha inak. Dovolím si tvrdiť, že už samotná obálka do veľkej miery naznačuje to, aký bude príbeh. Menej temný, viac svetlý a žiarivejší. Táto kniha je veľmi príjemným oživením série, pričom skvelo poukazuje na to, že neogotika nemusí byť len temná a ponurá, ale môže byť aj jej opakom.

Orlí zámok je kniha, ktorá si vás podobne ako Vlčí zámok chytí už od prvých strán. Samotné dielo je veľmi pútavé, nakoľko autorka v ňom pracuje s napätím, ktoré miestami graduje a miestami uberá, vďaka čomu je príbeh dynamickejší, pútavejší a má rýchly spád. Lina Franková vložila do príbehu naozaj veľmi veľa, čo sa ukázalo aj na jeho kvalite. Je to kniha, ktorú nebudete vedieť pustiť z rúk do momentu, kým ju neprečítate.

Príbeh Saskie prišiel mne osobne spomedzi všetkých troch príbehov zatiaľ najzaujímavejší. Spôsob, akým autorka prepojila tému kníh s gotikou a do toho začala rozoberať aj ďalšie spoločenské a psychologické témy, fungoval naozaj veľmi dobre a vytvoril tak príbeh, v ktorom sa aj nadprirodzené veci stávajú reálnymi. Autorka intenzívne pracuje s témami, snaží sa v nich ísť do hĺbky, čo má za následok to, že v príbehu kladie čitateľovi rôzne otázky, nad ktorými následne hľadá odpoveď.

Lina Franková píše veľmi pútavo. Jej knihy sú bohaté na opisy, čo čitateľ ocení najmä v rámci tejto série. Prostredníctvom autorkiných opisov naberá príbeh reálne kontúry a zároveň je z neho cítiť gotickú atmosféru, ktorá je pri tejto sérii dôležitá. Práve samotné opisy hodnotím ako jedno veľké plus tejto série. Autorka dokáže opísať aj tie najmenšie detaily, vďaka čomu čitateľova fantázia dokáže pracovať na plné obrátky. Zároveň autorka pracuje s napätím, a preto má dej rýchly spád a kniha sa veľmi dobre číta.

Čo sa týka postáv, tie sú vykreslené veľmi dobre. Pôsobia na čitateľa reálne a dôveryhodne a každý si medzi nimi dokáže nájsť svojho obľúbenca. Samotné postavy v sebe nesú širokú škálu vlastností, nie sú výlučne dobré či zlé a pôsobia tak ľudskejšie. Mňa osobne v tomto diele zaujala práve samotná Saskia, či už v rámci svojho vzhľadu, vlastnosťami, ktorými disponovala, no taktiež bolo veľmi zaujímavé sledovať to, ako si počínala v rôznych životných situáciách. Autorka totižto svoje postavy častokrát vhadzuje do rôznych hraničných situácií, kde dokáže o čosi viac zapracovať na vykreslení charakterov postáv a čitateľ ich tak spoznáva viac do hĺbky.

Orlí zámok je z môjho pohľadu zatiaľ najlepší diel zo série Rod von Barevanson. Táto kniha je takým dôkazom toho, že s každým ďalším dielom sa autorka zlepšuje a posúva vpred. Výborný príbeh, ktorý mierne vybočuje oproti predošlým dvom, skvelé opisy prostredia a výborne vykreslené postavy. Knihu Orlí zámok hodnotím 5/5.

Knihu si môžete zakúpiť klikom TU