Recenzia: Teória smútku Milevy Einsteinovej - Slavenka Drakulić

AUTOR: Slavenka Drakulić
NÁZOV: Teória smútku Milevy Einsteinovej (Mileva Einstein, teorija tuge)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Fraktura)
ROK VYDANIA: 2022 (2016)
POČET STRÁN: 208
PREKLAD: Michaela Materáková

Silný príbeh výnimočnej a nadanej Milevy Marićovej, prvej manželky Alberta Einsteina, ženy s ťažkým životným osudom, ktorá si so sebou nosí svoj náklad smútkov. Ako jedna z prvých žien študovala teoretickú fyziku na univerzite v Zürichu, no napriek talentu a úsiliu sa jej nepodarilo naplniť svoje ambície a stať sa vedkyňou.
Autorka pri písaní románu vychádzala z autentických dokumentárnych materiálov, ale i predpokladov, podľa ktorých bola Mileva spoluautorkou Einsteinových prevratných prác na poli fyziky. Kniha je skôr sugestívnym psychologickým románom než biografickou rekonštrukciou. Ponárame sa do vnútorného sveta krehkej a citlivej ženy, ktorá sa vo chvíli bolestivého a ponižujúceho rozpadu svojho manželstva vracia k zásadným udalostiam svojho života, ku vzťahu s komplikovaným, nepredvídateľným a citovo nezrelým mužom a analyzuje, prečo sa jej nepodarilo naplniť životné sny a ambície. Ide o univerzálny príbeh ženy, ktorá v istej chvíli svojho života musela voliť medzi osobnými ambíciami a starostlivosťou o rodinu a potom už nebolo cesty späť. Jej kariérny aj osobný život zároveň nezvratne poznamena psychický otras spojený so smrťou prvého dieťaťa. Mileva bojuje s depresiami, komplikovanou finančnou situáciou nezabezpečenej matky dvoch detí, zdravotnými problémami mladšieho syna a snaží sa pri tom neprepadnúť úplnej beznádeji, nájsť v sebe zbytky energie a ísť ďalej.

Súčasná chorvátska autorka Slavenka Drakulić je jednou z významných autoriek v domácej krajine. Autorka má na konte niekoľko úspešných kníh, ktoré boli preložené do viacerých svetových jazykov. Na Slovensku jej vyšli dva tituly, a to knihy Obžalovaná a Teória smútku Milevy Einsteinovej, ktorá vyšla tento rok. Práve druhá zmieňovaná kniha vyšla v rámci edície Pevný bod vydavateľstva Zelený kocúr, ktorú považujem za tú najlepšiu knižnú edíciu, ktorú slovenský knižný trh ponúka.

Knihy o Einsteinovi sú vždy veľmi zaujímavým čítaním. Albert Einstein bol nevšedný človek už na prvý pohľad a inak tomu nebolo ani v prípade spôsobu, akým sa prezentoval. Aj v dôsledku toho som s radosťou siahol po knihe Teória smútku Milevy Einsteinovej, ktorá je o Einsteinovi a zároveň aj nie je. Táto kniha totižto sleduje Einsteinovu prvú manželku, Milevu Marićovú - ženu, ktorá žila v Einsteinovom tieni, aj keď sa do značnej miery pričinila o väčšinu jeho úspechov. A ako to už pri tejto edícii býva zvykom, aj táto kniha priniesla výborný príbeh, ktorý sa čitateľovi dostane pod kožu a prinesie mu tak trocha iný pohľad na jedného z najznámejších fyzikov histórie.

Mileva Einsteinová bola na svoju dobu veľmi pokrokovou ženou. Ako jedna z prvých žien študovala teoretickú fyziku na univerzite v Zürichu a odhliadnuc od toho, že nespĺňala štandardy vtedajších žien jej veku, sama akosi vnútorne cítila, že medzi tieto ženy nepatrí. Napriek ťažkému štúdiu na univerzite sa jej ale nepodarilo naplniť svoje ciele stať sa vedkyňou. V istom bode jej života dostala Mileva na výber – buď sa vyberie za svojimi ambíciami a stane sa vedkyňou, alebo si zvolí starostlivosť o rodinu. A Mileva si vybrala. V živote však dostáva prvú ranu v momente, keď príde o svoje milované prvé dieťa, ktoré ju poznačí po psychickej stránke. Mileva bojuje s depresiami, z ktorých sa nikdy tak úplne nedostala, do toho rieši zdravotné problémy jej syna a aby toho nebolo málo, ďalšia rana prichádza v podobe jej odlúčenia od manžela, ktorý ju ako jediný považoval za sebe rovnú. Teória smútku Milevy Einsteinovej je dielo sledujúce ženu, ktorá sa aj napriek nepriazni osudu rozhodne spraviť všetko pre to, aby svojim deťom zabezpečila plnohodnotný život.

Slavenka Drakulić napísala vynikajúci román, v ktorom do veľkej miery vychádzala z oficiálnej dokumentácie a listov, ktoré si medzi sebou posielali Albert s Milevou. Odhliadnuc od toho, že toto dielo nie je nejaká oficiálna biografia života Milevy Einsteinovej a autorka sa do veľkej miery snažila zachytiť veci tak, ako sa asi mohli stať, možno povedať, že sa jej podarilo vytvoriť nesmierne pútavý príbeh plný hlbokých myšlienok, prostredníctvom ktorého čitateľ spoznáva nielen Einsteinovu prvú manželku, ktorá žila v manželovom tieni, no zároveň aj Einsteina samotného. Je to dielo, ktoré si vás získa už od samotného začiatku a vďaka spôsobu, akým je napísané, si vás bude držať až do poslednej strany. Dielo je hĺbavé, psychologické a zároveň smutné.

Prečo sa už nezhovárame? Zhovárajme sa, hovorila som mu občas, keď prišiel domov v neskorých nočných hodinách. On sa na ňu zahľadel s prekvapením, so smútkom. Som unavený, odpovedal zvyčajne. Aj ja som unavená, pomyslela si vtedy Mileva, ale ona to nepovedala.

strana 27

Ako už bolo spomenuté vyššie, samotné dielo je najmä psychologické. Na rozmedzí 200 strán sa autorka do hĺbky venuje psychike hlavnej postavy, ktorou je v tomto prípade Mileva. Striedaním dvoch perspektív, súčasnosti a minulosti, Drakulić vytvára viac priestoru pre vykreslenie Milevinej povahy. Spoznávame jej vlastnosti, spôsob jej zmýšľania, ale taktiež aj to, ako sa v danom momente cítila. Autorka sa v diele vracia k najdôležitejším okamihom jej života, poukazujúc na to, do akej miery tieto udalosti prispeli k jej súčasnému psychickému stavu. Život plný pekných okamihov, ktorý sa neskôr zmenil v peklo. Osoba, ktorú milovala a ktorá ju ako jediná považovala za seberovnú, sa jej nakoniec odcudzila. Autorka aj týmto kladie čitateľovi rôzne otázky, nad ktorými sa môže zamyslieť.

Keby si teraz opäť sadli oproti sebe za stôl, keby sa zjavil v tejto kuchyni a povedal, Mica, veľmi ma to mrzí – čo by som urobila?
Povedala by som mu, že už je prineskoro. Celkom určite.

strana 39

Slavenka Drakulíć sa v knihe venuje rôznym témam, ktoré rozoberá do hĺbky. Či už je to téma depresie, odcudzenia, rozvodu, predsudkov alebo straty, všetky tieto témy autorka rozoberá do hĺbky a ponúka tak čitateľovi plnohodnotné čítanie s pridanou hodnotou, na ktoré tak rýchlo nezabudne. Samotné témy sú vykreslené veľmi dobre a pôsobia uveriteľne.

Slavenka Drakulić píše vynikajúco. Jej štýl písania je značne umelecký, plný rôznych metafor, zároveň je ale priamočiary. Síce knihe chýba klasická priama reč, príbeh aj napriek tomu plynie veľmi rýchlo a je dynamický. Aj keď to nie je žiaden triler, v knihe je do určitej miery cítiť napätie, ktoré autorka buduje najmä prostredníctvom malých udalostí a interakcii medzi Albertom a Milevou.

Čo sa týka postáv, v tomto diele sa do popredia dostáva najmä Mileva, ktorá je spomedzi všetkých postáv vykreslená najlepšie, nakoľko je jej venovaný celý príbeh. Čitateľ ju spoznáva zo všetkých strán, vidí svetlé ale aj tmavé momenty jej života a dokáže s ňou súcitiť v mnohých situáciách. Zároveň autorka ponúka zaujímavý pohľad na Alberta Einsteina, ktorého spoznávame z tak trocha inej stránky. Je chladný, odmeraný a do veľkej miery sebecký. Možno tak povedať, že práve tieto dve postavy sú v rámci možností vykreslené najlepšie.

Teória smútku Milevy Einsteinovej je hĺbavé, psychologické, no taktiež aj smutné dielo, sledujúce život ženy, ktorá žila v Einsteinovom tieni. Ženy, ktorá na svoju dobu bola pokrokovou, napriek tomu zomrela v zabudnutí. Vďaka Slavenke Drakulić si znova môžeme pripomenúť ženu, ktorá do veľkej miery pomohla Einsteinovi stať sa fyzikom takého kalibru, ako ho poznáme dnes. Výborne spracovaný príbeh, do hĺbky vykreslené témy, kvalitne vykreslené postavy. Knihu hodnotím 5/5.
Zeleny Kocur