Recenzia: Nemý svedok - Agatha Christie

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: Nemý svedok (Dumb Witness)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2020 (1937)
POČET STRÁN: 232
PREKLAD: Lenka Cinková

Pri príležitosti storočnice tvorby legendárnej Agathy Christie a stých „narodenín“ jej nemenej legendárneho hrdinu – geniálneho súkromného detektíva Hercula Poirota – vychádza skvelý detektívny román Nemý svedok v novom vydaní.
Keď bohatá stará dáma Emily Arundellová nešťastne spadne zo schodov, všetci ju presviedčajú, že na vine je jej nezbedný foxteriér Bob, ktorý na schodoch nechal gumenú loptičku. Čím dlhšie Emily o svojom páde premýšľa, tým si je istejšia, že niekto z jej chamtivých príbuzných sa ju pokúša zabiť. Napokon sa so svojimi podozreniami zverí slávnemu detektívovi Herculovi Poirotovi. Jej list zo 17. apríla sa však záhadne oneskorí - dostane sa k nemu až koncom júna. Vtedy je Emily Arundellová už takmer dva mesiace mŕtva...

Agatha Christie, kráľovná anglickej detektívky, počas svojho života vytvorila množstvo pútavých príbehov, ktoré sa stali kultovými klasikami. A neostal ani jeden, Vraždy podľa abecedy či Smrť na Níle. Napriek desiatkam rokov od ich vydania sú knihy Agathy Christie mimoriadne obľúbené aj v dnešnej dobe a stále si nachádzajú nových a nových čitateľov. Tvorba Agathy Christie je mne osobne veľmi blízka a samotnú autorku považujem za moju najobľúbenejšiu, nielen v rámci daného žánru, ale aj celkovo. Je dôkazom toho, že kvalitná detektívka nemusí byť len o krvi a brutalite, ale mnohokrát na vytvorenie nezabudnuteľného príbehu stačí len málo. A príkladom toho je aj jej dielo Nemý svedok.

Nemý svedok sa zaraďuje k jedným z najznámejších autorkiných diel. Príbeh, v ktorom zohráva dôležitú úlohu pes, som evidoval už od momentu, kedy som začal čítať autorkine knihy, no dostal som sa k nemu až teraz. Pri čítaní kníh od Agathy Christie platí akési pravidlo, že čím viac kníh z jej tvorby máte načítaných, tým ťažšie je naraziť na príbeh, ktorý by vás dokázal šokovať, nakoľko autorka častokrát opakuje rovnakú schému príbehu s menšími obmenami. V prípade tohto diela sa jej to ale podarilo.

Príbeh knihy Nemý svedok sleduje bohatú starú dámu Emily Arundellovú, ktorá jedného dňa nešťastne spadne zo schodov, keď sa pošmykne na loptičke, ktorú na nich nechal jej foxteriér Bob. Čím dlhšie sa ale Emily nad touto udalosťou zamýšľa, začne sa utvrdzovať v tom, že to nebola loptička, vďaka ktorej spadla zo schodov, hoci ju tam po jej páde našli. Je si istá, že sa ju pokúsil niekto zabiť. Aj preto sa rozhodne napísať list Poirotovi, v ktorom sa mu zdôverí so svojím podozrením. Keď ale list k Poirotovi dôjde, Emily je už dva mesiace mŕtva. Kto stojí za jej smrťou? A bola vôbec Emily obeťou vraždy?

Nemý svedok je presne ten typ knihy, ktorá si vás získa už prvými stranami a bude si vás držať až po tie posledné. Agatha Christie začína rozprávať príbeh pozvoľne. Predstavuje nám hlavnú postavu, prostredie, v ktorom žije, no zároveň autorka poodkrýva aj vzťahy Emily s ostatnými členmi jej rodiny, ktoré nie sú zrovna idylické. Už tuná sa autorka snaží pohrávať s psychológiou jednotlivých postáv. Do určitej miery ich vhadzuje do hraničných situácií, v ktorých sa prejavujú ich nie príliš pozitívne vlastnosti, a zároveň si tak vytvára pôdu, kde robí z každej postavy potenciálneho vraha. A je už len na čitateľovi, či sa mu podarí uhádnuť, kto ním vlastne je.

Ak by som mal porovnať tento príbeh s ostatnými dielami, možno povedať, že Nemý svedok je o čosi temnejšie dielo. Príbeh obsahuje pomerne ponurú atmosféru, čo je do veľkej miery cítiť najmä na prvých stranách knihy, kde autorka vykresľuje vzťahy medzi jednotlivými členmi rodiny. To následne autorka dopĺňa o ďalšie napínavé situácie ako napríklad pád Emily zo schodov, alebo aj napätie, s ktorým sa Christie pohráva počas celého príbehu. Aj tieto momenty sú príkladom toho, že v krimi románe nemusí pretiecť čo najviac krvi a postavy nemusia zomrieť čo najbrutálnejšie, aby bol príbeh dobrý a zaujímavý.

S pribúdajúcimi stranami autorka dej čoraz viac graduje, vďaka čomu má rýchly spád a samotná kniha sa tak veľmi dobre číta. Podobne ako všetky autorkine knihy, aj Nemý svedok je zameraný na logiku, a preto keď sa čitateľ spätne v príbehu vracia k určitým pasážam, dokáže tam nájsť nápovedy, ktorými ho autorka viedla k odhaleniu vraha. Tie sú ako vždy zhrnuté aj v posledných kapitolách knihy, kde Poirot vysvetľuje, vďaka čomu sa mu podarilo odhaliť samotného vraha.

Zároveň autorka v knihe otvára rôzne témy, ktoré v ňom zohrávajú významnú úlohu. Túžba po peniazoch, túžba po moci alebo aj závisť ponúkajú autorke priestor na rozvíjanie príbehu, čo v konečnom dôsledku aj využila. Samotné témy sa Christie snaží rozoberať o čosi hlbšie, a preto tak príbeh pôsobí dôveryhodnejšie.

Agatha Christie píše jednoducho a veľmi pútavo, čo si čitatelia môžu všimnúť pri väčšine jej kníh. Jej príbehy majú rýchly spád, vďaka čomu sa knihy dobre čítajú a čitateľ sa od nich nevie odtrhnúť. Autorka počas knihy zároveň pracuje s napätím, ktoré do istej miery vytvára v príbehu ponurú atmosféru, čo zas a znova prehlbuje samotný zážitok z knihy.

Ak máte radi kvalitné detektívky zamerané na logiku, Nemý svedok je kniha pre vás. Toto dielo radím k tým najlepším dielam z autorkinho pera a zároveň aj k mojim najobľúbenejším. Agatha Christie je dôkazom toho, že aj z mála dokážete vytvoriť veľa. Knihu hodnotím 5/5.