Recenzia: Z krvi a popola - Jennifer L. Armentrout

NÁZOV: Z krvi a popola (From Blood and Ash)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Blue Box Press)
ROK VYDANIA: 2021 (2020)
POČET STRÁN: 556
PREKLAD: Dana Petrigáčová

Nepoškvrnená...
Poppy, od narodenia predurčená viesť kráľovstvo do novej éry, nikdy nebola sama sebe paňou. Život nepoškvrnenej je osamelý. Nik sa jej nesmie dotknúť. Nik na ňu nesmie pozrieť, ani k nej prehovoriť. Nikdy nesmie zažiť potešenie. Čaká na povýšenie a radšej by so strážcami bojovala proti zlu, ktoré ju pripravilo o rodinu, než sa pripravovala na získanie božej priazne. Lenže ona o tom nikdy nerozhodovala.
Povinnosť...
Budúcnosť celého kráľovstva leží na Poppiných pleciach, nikdy si však nebola celkom istá, či to naozaj chce. Aj nepoškvrnená má predsa srdce. Dušu. Aj túžby. A keď jej do života vstúpi Hawke, strážca so zlatými očami poverený jej ochranou až do povýšenia, osud a povinnosť sa prepletú s túžbou a potrebami. Vzbudí jej hnev a donúti ju spochybniť všetko, čomu verila... Pokúša ju zakázaným ovocím.
Kráľovstvo...
Padlé kráľovstvo, ktoré bohovia opustili a smrteľníci sa ho desia, znova povstane, odhodlané násilím a pomstou si vziať všetko, čo mu podľa jeho presvedčenia prináleží. A keď sa tieň prekliatych priblíži, hranica medzi zakázaným a správnym sa rozostrí. Poppy môže každú chvíľu stratiť nielen srdce a priazeň bohov, ale aj život, keď sa začne rozmotávať každé zakrvavené vlákno, ktoré drží jej život pohromade.

Americká spisovateľka Jennifer L. Armentrout sa na svete preslávila niekoľkými knižnými sériami. Autorka sci-fi a fantasy kníh, určených najmä pre mládež, má na konte také série ako Lux, Wicked, podľa ktorej bol natočený aj film spoločnosťou Passionflix, či horúci hit Blood and Ash.
S tvorbou tejto autorky som sa prvýkrát dostal do kontaktu vďaka sérii Lux, keď som si prečítal prvú knihu z tejto série – Obsidián. Samotná kniha ma zaujala svojou témou, až teda som nakoniec pokračoval aj vo zvyšku série. V priebehu roka 2020 sa ku mne dostala kniha From Blood and Ash - prvý diel zo série Blood and Ash, ktorá sa stala obrovským hitom na sociálnych sieťach a ktorá sa zaradila medzi tie najlepšie knihy, ktoré som v priebehu roka prečítal. S príchodom slovenského prekladu na konci minulého roka, som sa teda znova vrátil do tohto sveta a musím povedať, že aj po druhom prečítaní som bol z knihy rovnako unesený, ako tomu bolo prvýkrát.

Z krvi a popola rozpráva príbeh Poppy – dievčaťa, ktoré je neobyčajné. Je nepoškvrnená a vyvolená bohmi. Byť vyvolenou však má pre Poppy iba nevýhody. Nikto sa jej nesmie dotknúť a nikdy nesmie zažiť potešenie. Osud celého kráľovstva závisí od nej, no nikdy si ale nebola celkom istá, či to naozaj chce. Jej život zmení smer v momente, keď spozná Hawka – strážcu, ktorý je poverený ju chrániť do jej povýšenia. Lenže kto je tento neznámy muž? A je Poppy ochotná naplniť svoje poslanie?

Jennifer L. Armentrout si pre čitateľov nachystala strhujúci príbeh, na ktorý tak rýchlo nezabudnete. Autorka vytvorila veľmi zaujímavý fantasy svet plný temnoty, ktorý čitateľa osloví a zaujme. Samotný úvod knihy môže ale čitateľa trocha vystrašiť. Autorka v ňom poskytuje veľké množstvo informácií, ktoré čitateľ nestihne všetky vstrebať naraz, no ako strany postupne plynú, množstvo informácií sa neskôr vysvetlí. Autorka počas celej knihy pracuje s napätím, ktoré stupňuje a uberá, vďaka čomu si príbeh udržiava dynamiku, plynie pomerne rýchlo a zároveň si udržiava čitateľovu pozornosť. To J. L. Armentrout dopĺňa ďalšími informáciami, prostredníctvom ktorých čitateľ bližšie spoznáva krajinu, jej históriu a kultúru.

Ako to pri takýchto knihách býva zvykom, ani v tomto prípade v príbehu nechýba romantická zápletka, ktorá môže miestami pôsobiť ako klišé, v prípade tohto príbehu to však vôbec nevadí. Ba dokonca možno povedať, že si to príbeh aj tak trocha pýta. Kniha tak dokáže osloviť obe cieľové skupiny – čitateľky, ktoré túžia po romantickom príbehu, a zároveň aj čitateľov, ktorí majú radi akciu a napätie. Táto kniha totiž spĺňa oboje.

Z krvi a popola je zároveň kniha, v ktorej autorka do príbehu častokrát zakomponováva rôzne nečakané zvraty, vďaka čomu ho oživuje a robí ho zaujímavejším. Najviac je to cítiť v druhej polovici knihy, ktorá je akčnejšia a zároveň v nej čitateľ zisťuje, že nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdalo. Príbeh tak speje do veľmi zaujímavého a nečakaného konca, po ktorom máte okamžite chuť siahnuť po ďalšom diele, s cieľom dozvedieť sa, ako bude príbeh pokračovať.

Jennifer L. Armentrout rieši v diele niekoľko rôznych tém, či už týkajúcich sa súkromného života hlavnej hrdinky, alebo tém zaoberajúcich sa krajinou a situáciou v nej. Tieto témy autorka spracovala veľmi dobre, a aj napriek tomu, že sa jedná o fantasy príbeh, ten vďaka tomu vyznieva reálne.

Podobne ako aj iné autorkine knihy, aj román Z krvi a popola je napísaný jednoducho, ale zato neskutočne pútavo. Keď sa do knihy začítate, je viac než pravdepodobné, že ju nebudete vedieť tak rýchlo pustiť z rúk. Autorka má obrovský talent vyrozprávať príbeh tak, že sa ho čitateľ nebude vedieť nabažiť a bude chcieť viac. A presne takto je napísaná aj táto kniha. Opisov je tuná pomerne dosť, to ale autorka odľahčuje tým, že nejde o zložité opisy, a teda kniha sa vďaka tomu dobre a rýchlo číta. Príbeh je svižný, dynamický a veľmi pútavý.

Samotné postavy boli v tomto diele vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne, sú zaujímavé a každý si medzi nimi nájde svojich obľúbencov. Postavy v sebe nesú jednak kladné, no zároveň aj záporné vlastnosti, čo im dopomáha k tomu, že pôsobia ľudskejšie. Mňa osobne v tomto diele najviac zaujala hlavná hrdinka Poppy, Hawke a Vikter.

Jennifer L. Armentrout priniesla na knižný trh veľmi zaujímavý príbeh, na ktorý tak rýchlo nezabudnete. Je pútavý, napínavý a nesie v sebe všetko, čo má kvalitná fantasy new adult kniha mať. Ide o ten typ knihy, ktorú keď chytíte do rúk, nebudete ju vedieť prestať čítať. Ja osobne som veľmi zvedavý na to, akým smerom sa táto séria ďalej uberie, pretože autorka prvým dielom položila kvalitný základ pre výbornú knižnú sériu. Knihu Z krvi a popola hodnotím 5/5.
Zeleny Kocur