Recenzia: Zmizelá (audiokniha) - Gillian Flynn

januára 28, 2022

AUTOR: Gillian Flynn
NÁZOV: Zmizelá (Gone)
VYDAVATEĽSTVO: OneHotBook
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 17 hodín 29 minút
INTERPRET: Jana Stryková, Jan Zadražil

Je-li žena zavražděna, nejpravděpodobnějším viníkem bývá zpravidla manžel. Jenže, co když dotyčná dáma prostě zmizela? Opuštěný byt vykazuje známky násilí, při důkladnějším ohledání však zanechané stopy nedávají valný smysl. Amy Dunnová se náhle ztratila v den pátého výročí své svatby a od té doby se pohřešuje. Její muž Nick zmizení nahlásí a nastalou situaci popisuje ze svého pohledu. Jeho perspektiva se střídá s kapitolami z Amyina deníku, které líčí vztah dvojice ode dne jejich seznámení. A jak se ukazuje, sympaťák Nick sice tvrdí, že své choti nic neudělal, jenže jejich manželství zřejmě nebylo tak idylické, jak se na první pohled zdálo.
První ránu šťastnému soužití zasadila finanční krize, která páreček publicistů připravila o práci. Přesun z dynamického New Yorku do ospalého městečka v Missoury pak zcela změnil jejich životní role. Ale dá se oběma vypravěčům zaměřeným na vlastní subjektivní prožívání věřit? Vždyť Nickova vlastní sestra o něm prý kdysi prohlásila: „Ty bys doslova lhal, podváděl, kradl a... klidně i vraždil, sakra, jen abys lidi přesvědčil, že seš hodnej kluk.“ A co Amy – vystudovaná psycholožka a autorka časopisových kvízů, živoucí předloha dětské hrdinky literární série pro mládež Úžasná Amy. Není její život hádankou podobnou těm, které dřív připravovala pro čtenářky ženských magazínů?

Americká spisovateľka Gillian Flynn sa stala celosvetovo známou vďaka svojmu tretiemu románu Zmizelá, ktorý sa dočkal aj filmového spracovania, ktoré bolo rovnako úspešné ako knižná predloha. Táto autorka má na konte tri romány a jednu poviedku. Odhliadnuc od toho, že Zmizelá sa stala hitom, o ostatných autorkiných knihách sa až tak nehovorí. Aj z tohto dôvodu som sa rozhodol siahnuť práve po tomto diele, ktoré ma veľmi zaujalo svojou témou a prirovnávaniu k hitu Pauly Hawkins Dievča vo vlaku. A napriek tomu, že som si zhodou náhod vyspoileroval celý príbeh, dielo sa mi aj napriek tomu veľmi páčilo a radím ho medzi najlepšie trilery, aké sa ku mne doteraz dostali.

Príbeh knihy Zmizelá sleduje Amy Dunnovú, ktorá jedného dňa náhle zmizne. Nie sú po nej žiadne stopy a do centra pozornosti sa dostáva jej manžel Nick. Ten situáciu ohľadom jej zmiznutia popisuje zo svojej perspektívy, pri ktorej nevedno, či mu možno veriť, alebo nie. Ako sa postupne ukáže, ich manželstvo nebolo tak idylické, ako na prvý pohľad vyzeralo. Stojí za Aminým zmiznutím Nick? Alebo je to niekto iný?

Gillian Flynn napísala výborný triler, ktorý čitateľa pohltí už od samotného začiatku. Autorka postavila príbeh na veľmi zaujímavej zápletke, ktorá v kombinácii s napätím a množstvom rôznych zvratov, vytvorila príbeh, na ktorý len tak rýchlo nezabudnete. Autorka už od prvých kapitol výrazne pracuje s napätím, ktoré naprieč celou knihou stupňuje a uberá z neho, vďaka čomu vytvorila dynamický príbeh, ktorý má rýchly spád. Samotné dielo sa veľmi dobre, či už číta alebo počúva, až vyústi do nečakaného a prekvapivého konca.

Príbeh knihy je založený na dvoch dejových líniách. Tá prvá je z pohľadu Nicka a odohráva sa v súčasnosti, kde sledujeme to, ako prebieha pátranie po nezvestnej Amy. Tá druhá dejová línia sa odohráva prostredníctvom zápiskov Amy, kde sledujeme to, ako sa Amy spoznala s Nickom a ako sa ich vzťah vyvíjal a menil do momentu, než Amy zmizla. Samotné dejové línie sa počas celého príbehu striedajú a vzájomne dopĺňajú, vďaka čomu si čitateľ postupne začne spájať jednotlivé dieliky dohromady. Zároveň však má možnosť vidieť, že názory a pohľady oboch postáv sú diametrálne odlišné, a teda čitateľ nevie, ktorej z postáv má veriť. Autorke sa vďaka tomu podarilo vytvoriť veľmi pútavý a dychberúci príbeh, ktorý poukazuje na to, čo všetko dokáže zohrať rolu v budúcnosti vzťahu.

Zmizelá je kniha, v ktorej sa autorka venuje širokej škále tém, ktoré do veľkej miery súvisia práve so vzťahom medzi hlavnými hrdinami. Témy ako finančná kríza či nevera, sú odrazovými mostíkmi pre hlavnú zápletku, a teda do veľkej miery aj dôvodom, prečo Amy zmizla. Samotné témy autorka rozpracovala a vykreslila výborne, vďaka čomu pôsobia na čitateľa prirodzene a zaujímavo. Aj prostredníctvom týchto tém autorka rozdelila príbeh do pomyselných troch častí – v tej prvej budete nenávidieť Nicka, v tej druhej sa zasa zasmejete nad tým, ako chytro vás autorka zmiatla, a v tej poslednej vám autorka ukáže, že nie každá kniha musí skončiť šťastne. Šikovný ťah z jej strany, ktorý zafungoval.

Samotná kniha je napísaná veľmi pútavým štýlom jazyka, vďaka čomu sa veľmi dobre číta či počúva. Príbeh je svižný, rýchly, dynamický, pričom ho autorka zbytočne nenaťahuje a ponúka tak čitateľovi plnohodnotný príbeh, ktorý si užije od začiatku až po koniec. Veľmi výrazné je tuná napätie a spôsob, akým autorka s ním pracuje. Príbeh je preto veľmi pútavý, zaujímavý a prekvapivý.

Postavy v tomto diele boli vykreslené výborne. Na čitateľa pôsobia reálne a počas knihy sa častokrát pristihnete pri tom, ako na ne postupne meníte názor. Postavy, ktoré ste spočiatku mali radi, postupne začnete nenávidieť a naopak. Toto je presne ten typ knihy, kde si nie ste vopred istí, kto je dobrý a kto nie. Dokonca by sa dalo povedať, že ani jedna z týchto postáv nie je dobrá a každá v sebe nesie veľa negatívnych vlastností.

Audio spracovanie bolo ďalším plusom. Jana Stryková a Jan Zadražil odviedli super prácu a ich interpretácia ešte viac zvýraznila príbeh. Postavy sa vďaka tomu stali reálnejšie a ešte zaujímavejšie. Taktiež sa mi veľmi páčili aj zvučky medzi jednotlivými kapitolami a rôzne zvukové efekty, ktoré boli v audioknihe použité a dodali príbehu tú správnu atmosféru.

Zmizelá je jeden z najlepších trilerov, ktoré sa ku mne kedy dostali. Do detailov premyslený príbeh dopĺňajú skvelo vykreslené postavy a témy, nad ktorými sa čitateľ dokáže zamyslieť. Toto je jedna z tých kníh, ku ktorým sa určite ešte aspoň raz vrátim. Odhliadnuc od toho, že som už vopred vedel, aká je hlavná zápletka, príbeh ma aj napriek tomu dokázal šokovať a spolu s audio spracovaním tak vznikol jeden prijemný poslucháčsky zážitok. Audioknihu Zmizelá hodnotím 5/5.