Recenzia: Propast smrti - Robert Bryndza

AUTOR: Robert Bryndza
NÁZOV: Propast smrti (Darkness Falls)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis - Grada (Thomas & Mercer)
ROK VYDANIA: 2021 (2021)
POČET STRÁN: 368
PREKLAD: Kateřina Felisová

Soukromá detektivní kancelář Kate Marshallové a Tristana Harpera má svůj první velký případ. Před dvanácti lety odhalila novinářka Joanna Duncanová politický skandál a poté záhadně zmizela. Většina lidí už zapomněla, jen Joannina matka stále po své dceři pátrá.
Kate a Tristan vycházejí při svém vyšetřování z Joanniných složek a poznámek a jdou krok za krokem po jejích stopách. Mezi jejími osobními věcmi odhalí Kate jména dvou mladých mužů, kteří také zmizeli.
Když pospojuje poslední dny těchto tří pohřešovaných lidí, Kate si uvědomí, že Joanna pravděpodobně narazila na něco mnohem zlověstnějšího, než by kohokoliv napadlo: sériového vraha...

Robert Bryndza je britský autor, ktorý má na konte niekoľko knižných sérií. Autor sa v počiatkoch svojej tvorby venoval prevažne romantickým komédiám, postupne však presedlal na kriminálny žáner. Autor na poli krimi literatúry debutoval v roku 2016 knihou Dívka v ledu – prvým dielom zo série s vyšetrovateľkou Erikou Fosterovou. Od tej doby sa séria rozrástla o päť ďalších titulov, medzi ktoré patria napríklad diela Noční lov, Temné hlubiny či Do posledního dechu. Pred troma rokmi autor odštartoval novú krimi sériu, v ktorej vystupuje vyšetrovateľka Kate Marshall. Kanibal z Nine Elms a Mlha nad Shadow Sands sú prvé dva diely z tejto série, na ktoré autor minulý rok nadviazal svojou novinkou Propast smrti.

Robert Bryndza sa radí k mojim najobľúbenejším autorom kriminálnej literatúry. Jeho tvorba si ma získala už úplne prvou knihou, ktorú som od neho prečítal, čo bol Noční lov. Sériu s Erikou Fosterovou mám veľmi rád, a preto som mal značné očakávania aj od série s Kate Marshall. Po prečítaní prvých dvoch kníh mi autor ukázal, že aj táto séria má čitateľom čo ponúknuť. Aj preto som bol veľmi zvedavý, čo si autor pripravil pre čitateľov vo svojej novinke. A podobne ako pri predošlých dvoch knihách, ani tentokrát som nezostal sklamaný.

V treťom diele série s Kate Marshall čaká Kate spolu s Tristanom ich prvý veľký prípad. Ten sa týka novinárky Joanne Duncan, ktorá pred dvanástimi rokmi odhalila politický škandál, po ktorom záhadne zmizla. Kde sa Joanna nachádza? Novinárka, na ktorú väčšina ľudí už zabudla a považuje ju za mŕtvu, sa tak tak stáva predmetom vyšetrovania Kate, ktorá má za sebou už niekoľko úspešne vyriešených prípadov. Je Joanna ešte nažive? A čo ak svojou investigatívnou prácou toho odhalila viac, než sa na prvý pohľad zdalo?

Propast smrti, podobne ako aj predošlé dve autorove knihy, je výborné krimi čítanie, ktoré si vás získa už prvými stranami. Bryndza vytvoril veľmi pútavý a napínavý príbeh, ktorý je svižný a dynamický už od začiatku. Čo je pre Bryndzu typické, je aktívna práca s napätím, ktoré je cítiť počas celej knihy. Autor napätie miestami graduje, inde ho uberá, a práve vďaka tomuto sa mu podarilo vytvoriť rýchlo plynúci príbeh, ktorý na jednej strane čitateľa pohltí a zároveň ho nebude vedieť pustiť z rúk, do momentu, kým ho nedočíta.

Za čo Roberta Bryndzu veľmi chválim, je spôsob, akým vystaval príbeh tejto knihy. Samotný príbeh je vyrozprávaný cez dva pohľady – na jednej strane sledujeme Kate, ktorá vyšetruje prípad dávno stratenej novinárky, a na strane druhej príbeh disponuje aj dejovými líniami, ktoré sú vyrozprávané z pohľadu vraha. Aj napriek tomu, že čitateľ do veľkej miery pozná identitu vraha a nie je mu táto postava neznáma, je ale zaujímavé sledovať, do akej miery je prepojený so samotnou Joannou a ako dôjde k jeho odhaleniu. Tento štýl podania príbehu nie je v detektívkach až tak zaužívaný, pretože nie je jednoduché takto vystavať príbeh bez toho, aby sa čitateľ po chvíli nezačal nudiť, no Bryndzovi sa to podarilo.

Propast smrti nie je autorova prvá detektívka. Má ich na konte už niekoľko, a preto je v nej vidieť výrazný posun, aký autor spravil od vydania Dívky v ledu. S každou ďalšou knihou je vidieť, že Bryndza stále vychytáva rôzne nedostatky, ktoré si čitateľ možno ani nevšimne, no aj tieto malé úpravy výrazne dopomáhajú k tomu, že každá jeho novšia kniha je stále lepšia a lepšia, čím si autor zároveň zvyšuje latku, ktorú následne prekonáva.

Podobne ako v predošlých dielach, aj v tejto knihe autor rozoberá rôzne témy, ktoré príbeh zásadne oživujú, robia ho zaujímavejším, ale taktiež ho prinútia sa nad nimi zamyslieť, hľadať isté súvislosti so samotným prípadom a akú v ňom zohrávajú úlohu. Do istej miery mi to pripomína tvorbu Agathy Christie, ktorá sa držala podobného konceptu, kedy každá jedna zmieňovaná téma hrala v samotnom prípade určitú úlohu, či už väčšiu alebo menšiu. A rovnako je tomu aj tuná. Témy ako homosexualita, kde sa autor v príbehu vyberá do gay komunity a odkrýva rozdiely medzi "nimi" a "normálnymi" ľudmi, či rôzne politické a policajné témy. Ako to je už u Roberta Bryndzu zvykom, všetky tieto témy sú vykreslené kvalitne, na čitateľa pôsobia reálne a pridávajú príbehu na hodnote.

Robert Bryndza už v predošlých knihách, či už v sérii s Erikou Fosterovou alebo Kate Marshall, dokázal svojim čitateľom, že vie postavám vdýchnuť život, a preto tak pôsobia reálne a dôveryhodne. Či už je to dvojica hlavných postáv Kate a Tristan, alebo samotná Joanna. Autor sa nebojí vhadzovať svoje postavy do rôznych hraničných situácií, prostredníctvom ktorých častokrát siaha až na dno psychiky danej postavy a čitateľ má tak možnosť vidieť nielen jej pozitívne, no zároveň aj negatívne vlastnosti, vďaka čomu pôsobí ľudskejšie. A presne tak je tomu aj v prípade tohto diela. Samotné postavy pôsobia reálne, dôveryhodne a čitateľ si medzi nimi dokáže nájsť svojich obľúbencov.

Propast smrti je tretí diel z Bryndzovej krimi série s Kate Marshall, v ktorom autor ukázal, že má stále čitateľom čo ponúknuť. Výborne spracovaný dej, postavy, prostredie a témy, ktoré príbeh oživili a pridali mu na hodnote. Knihu hodnotím 5/5.
Grada