Recenzia: Obvinená - Lucia Sasková

októbra 30, 2021

NÁZOV: Obvinená
ROK VYDANIA: 2021
POČET STRÁN: 280

Hlavná hrdinka sa ocitá na psychiatrickej klinike na treťom poschodí, z ktorého sa väčšina pacientov nikdy nedostane, keďže je vyhradené pre najťažšie prípady. Kedy a ako sa tam ocitla? A najmä prečo? Netuší. Má nesmierny strach z ľudí, dostáva záchvaty paniky, trpí depresiou a agresívne správanie jej nedovoľuje racionálne myslieť. Lekári sa jej snažia pomôcť, no ona nie je schopná spolupracovať. Časom sa dozvedá, že je obvinená z najťažšieho zločinu – z vraždy. Vôbec si nespomína, že by ju spáchala, a tak má jediný cieľ: rozpamätať sa. Kto je tajomný muž, ktorý stáva v noci pod jej oknom? Ako sa dostane z oddelenia, odkiaľ niet návratu? A nájde sa niekto, kto uverí, že je nevinná a na psychiatriu vôbec nepatrí?

Lucia Sasková sa za deväť rokov písania kníh stala jednou z najobľúbenejších súčasných slovenských spisovateliek. Na konte má desať titulov, ktoré sa venujú rôznym spoločenským či psychologickým témam, ktoré sa stali už akýmsi poznávacím znakom autorkinej tvorby. Lucia Sasková debutovala v roku 2012 románom Neznámych nemiluj, ktorý už sám o sebe pojednáva o neľahkej téme. V priebehu rokov pribudli na autorkinom konte romány ako Prostitútka, trilógia Zlatokopka, či psychologické romány ako Nebezpečná, Rozpoltená alebo Odsúdená. Koncom minulého roka si autorka pre čitateľov pripravila príbeh o žene, ktorej stretnutie s neznámym mužom obráti svet hore nohami. Unesená bola ďalším príkladom toho, že autorka má čitateľom vo svojej tvorbe stále čo ponúknuť a že jej knihy vedia stále šokovať.

Aj to bol jeden z dôvodov, prečo som sa tešil na autorkinu novinku, nesúcu názov Obvinená. Sasková sa v tomto diele znova vracia do prostredia psychiatrie a venuje sa téme ľudskej psychiky, tentokrát ozvláštnenej o menšiu kriminálnu zápletku. Už len samotná anotácia, ktorá vo mne jemne evokovala Nebezpečnú, sľubovala od diela naozaj veľmi veľa, a preto som bol zvedavý na to, čo si nakoniec autorka pre čitateľov prichystala. A po prečítaní knihy môžem povedať, že Lucia Sasková prišla na knižný trh s naozaj prepracovaným príbehom, v ktorom sa zas a znova zahráva s čitateľom.

Ako to už u autorky býva zvykom, aj v Obvinenej vystupuje hlavná postava, ktorej meno nepoznáme. Vieme iba to, že sa jedného dňa prebudí v prostredí, ktoré je pre ňu neznáme. Ako sa postupne dozvedá, nachádza sa na psychiatrickej klinike, konkrétne na oddelení pre najťažšie prípady. Prečo sa tam dostala? To si hlavná hrdinka nepamätá. V hlave sa jej striedajú pocity úzkosti s agresiou, k čomu nepomáha ani fakt, keď sa po čase dozvie, že je obvinená z vraždy. Vraždy, ktorú si vôbec nepamätá. Je naozaj vrahyňou, alebo je pravda kdesi inde? K odpovedi na túto otázku vedie len jediná cesta. Rozpamätať sa.

Uvažovala som, či má vôbec zmysel si spomenúť. Ak sa rozpamätám, čo som urobila, zrejme pôjdem do väzby. Ak nie, ostanem tu.
(strana 34)

Lucia Sasková si pre čitateľov znova pripravila príbeh, ktorý vás pohltí už od úplne prvých strán a bude si vás držať až po samotný koniec. Výborným príkladom toho je už pomyselný prológ, v ktorom autorka veľmi pekne buduje napätie, ktoré čitateľa okamžite vtiahne do deja a následne ho podnecuje v ďalšom čítaní. Už na prvotných stranách autorka ponúka čitateľovi pomerne širšie množstvo informácií o prostredí, v ktorom sa hlavná postava nachádza, ale najmä aj o psychickom rozpoložení hlavnej postavy. Hlavná postava je zmätená z okolia a striedajú sa v nej široké škály emócií, čo sa výrazne podpisuje aj na jej správaní. Hlavná hrdinka je miestami kľudná, inokedy protestuje a je agresívna. Sasková sa tak veľmi aktívne pohráva s psychikou hlavnej postavy, ktorú buduje už od prvotných strán a s tými pribúdajúcimi ju rozvíja ďalej.

Napriek tomu, že už v samotnom úvode autorka ponúka celkom slušné množstvo informácií, ako strany postupne plynú, autorka odkrýva ďalšie informácie, ktoré boli zahalené pod rúškom tajomstva. Hlavná postava sa dozvedá, že je obvinená z vraždy, keď vtom sa v jej živote zrazu zjaví neznámy muž, ktorého hrdinka nepozná a ktorý verí v jej nevinu a chce jej pomôcť. Samotný dej, spočiatku vyzerajúc byť jednoduchý, sa tak začína čoraz viac zauzľovať a naberať rýchlejší spád. Autorka pridáva na napätí, ktoré ešte viac graduje príbeh a zároveň vytvára ponurú atmosféru. Príbeh sa tak stáva temnejší a depresívnejší, ba dokonca zamotaný či chaotický, do takej miery, že čitateľ miestami nevie, čo je realita a čo sú iba výplody mysle hlavnej hrdinky. Sasková sa tak veľmi jednoducho a elegantne pohráva so samotným čitateľom, až ho spolu s príbehom vovedie do napínavého, no najmä nečakaného konca, pri ktorom si môžete položiť otázku, či je tento príbeh definitívne uzavretý, alebo je tu šanca na nejaké voľné pokračovanie.

Veľmi silným plusom knihy je samotné prostredie psychiatrickej kliniky, ktoré autorka vykreslila naozaj výborne. Už pri Nebezpečnej či Rozpoltenej sa autorke podarilo toto prostredie vykresliť tak, aby na čitateľa pôsobilo dôveryhodne, a ani v prípade tohto románu tomu nie je inak. Čitateľ sa v ňom stretáva s rôznymi typmi postáv, ktoré trpia všemožnými diagnózami, vďaka čomu vznikajú v príbehu veľmi zaujímavé situácie. Už pri Unesenej bolo vidieť to, že autorka do knihy zakomponovala postavy zo svojich predošlých diel a podobne tomu bolo aj pri Obvinenej. Ja osobne mám veľmi rád to, keď pri čítaní knihy od nejakého autora narazím na postavy, ktoré sa nachádzali v predošlých jeho dielach. O to viac ma to potešilo aj pri Obvinenej, a preto ak ste čítali predošlé autorkine knihy, zopár takýchto postáv nájdete aj tu.

Tu však ľudí aj tak zaujíma iba to, či som užila lieky, zjedla jedlo, robila problémy, nerobila problémy, robila pokroky, nerobila pokroky. Určite máme vo svojich kartách kolónky, kde každý večer zaškrtnú, ako sme si cez deň počínali. My sami sme boli chodiacimi dotazníkmi.
(strana 80)

Napriek tomu, že sa Obvinená radí k psychologickým románom, autorka sa v knihe venuje širokej škále tém. Či už sú to zlé vzťahy v rodine, moc, pomsta, vypočítavosť, ktoré postupne zachádzajú už do psychologických tém. Samotné témy sú vykreslené naozaj kvalitne, vďaka čomu dodávajú príbehu dôveryhodnosť a reálnosť.

Ak ste čítali niektorú autorkinu knihu, isto viete, že Lucia Sasková má svojský štýl písania, ktorý značne vyčnieva medzi ostatnými autorkami. Do určitej miery papuľnatý, zároveň však popisujúci veci presne také, aké sú. Je to štýl, v ktorom autorka úprimne a bez žiadnych zbytočných omáčok rozoberá témy, a zároveň kladie čitateľovi otázky, na ktoré môže hľadať odpovede. Okrem toho je román napísaný jednoducho, čo podporuje fakt, že autorka v knihe nevyužíva zbytočne veľa opisov, ale sústreďuje sa na jednoduchosť. Kniha sa tak veľmi dobre a rýchlo číta a ide o svižné a dynamické čítanie, ktoré je otázkou niekoľkých posedení.

Ďalším plusom diela sú postavy, ktoré sa autorke podarilo vykresliť veľmi dobre. Každá z ich je iná, nesie v sebe rôzne povahové črty, vďaka čomu nemožno so stopercentnou istotou povedať, ktorá z nich je kladná a ktorá záporná. Tieto postavy sú tak do určitej miery jedinečné a každý si medzi nimi nájde svojich obľúbencov. Či už to je hlavná hrdinka, Martin alebo Alex.

Obvinená je ďalším dôkazom toho, že hoci ide o desiatu autorkinu knihu, Lucia Sasková má čitateľom stále čo ponúknuť a stále dokáže šokovať. Výborný príbeh s jemne kriminálnou zápletkou, v ktorom autorka otvára rôzne témy a kladie tak čitateľovi otázky, nad ktorými by sa mal následne zamyslieť. Výborne vykreslené postavy, prostredie a nečakaný koniec príbehu spravili z knihy jeden veľký čitateľský zážitok. Knihu Obvinená hodnotím 5/5.

Ďalšie články s Luciou Saskovou nájdete kliknutím TU