Recenzia: Manželovo tajemství (audiokniha) - Liane Moriarty

AUTOR: Liane Moriarty
NÁZOV: Manželovo tajemství (The Husband's Secret)
VYDAVATEĽSTVO: OneHotBook
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 12 hodín 50 minút
INTERPRET: Tereza Bebarová

Tři ženy, tři tajemství, tři osudy propletené v jediný tragický příběh...
Ceciliin zdánlivě dokonalý rodinný život převrátí naruby nález starého manželova dopisu, která má otevřít jen v případě jeho smrti. Tess ztratí v jediném okamžiku veškeré iluze o svém muži i o své sestřenici a zároveň nejlepší kamarádce, když jí tihle dva společně oznámí, že se do sebe zamilovali. A Rachel, které před lety zabili dospívající dceru, čeká další bolestná ztráta – její milovaný vnouček se má totiž s rodiči odstěhovat do Spojených států. Když se pak cesty trojice těžce zkoušených žen protnou na předměstí Sydney, naberou události rychlý spád a na povrch vyplují některá tajemství, jež tyto vzorné hospodyně a starostlivé matky ukážou ve zcela novém světle...

Liane Moriarty je úspešná austrálska spisovateľka, ktorá má na konte hneď niekoľko bestsellerov. Najväčší z nich, Veľké malé klamstvá, sa dokonca stal predlohou pre rovnomenný seriál, ktorý podobne ako kniha, žal medzi ľuďmi úspech. Autorka debutovala v roku 2004 románom Tri priania, ktorý sa podobne ako Veľké malé klamstvá, radí medzi autorkine bestsellery.

K tvorbe tejto austrálskej spisovateľky som sa dostal pred cca dvoma rokmi, keď som siahol po jej knihe Veľké malé klamstvá. Samotná kniha si ma získala už od úplného začiatku a obľúbil som si ju do takej miery, že patrí k mojej TOPke v danom žánri. Prešla však naozaj dlhá doba, než som siahol po autorkinej ďalšej knihe, čomu bolo až začiatkom tohto roka, keď som si prečítal knihu Deväť neznámych, ktorá bola o trocha slabšia, než Veľké malé klamstvá, napriek tomu v nej autorka ukázala svoje kvality. S príchodom audio spracovania autorkinho dlho vypredaného titulu Manželovo tajomstvo, som sa tak okamžite pustil práve do tohto diela, od ktorého som mal aj značné očakávania. A v tomto prípade musím povedať, že spomedzi všetkých troch diel, do ktorých som mal možnosť nahliadnuť, je práve tento najslabší.

Audiokniha Manželovo tajemství rozpráva príbeh troch žien, ktoré sú medzi sebou úzko prepojené. Ako prvá je tuná Cecilia, ktorá si na prvý pohľad žije idylický život, no nie všetko je také, ako sa môže zdať. Keď jedného dňa nájde na povale domu manželov starý list, ktorý ma otvoriť iba v prípade jeho smrti, jej život sa zmení o stoosemdesiat stupňov. Druhou ženou je Tess, ktorej život naberie nový smer v momente, keď zistí, že jej muž a jej sesternica sa do seba zamilovali. A ako tretia je tuná Rachel, ktorá sa nedokáže zmieriť s tým, že jej vnuk sa má odsťahovať s rodičmi do USA. Čo sa stane, keď sa jedného dňa pretnú osudy týchto troch žien?

Liane Moriarty vo vyššie spomínaných dvoch knihách ukázala, že vie pracovať s naozaj rôznymi spoločenskými témami a vytvoriť tak pútavý román plný napätia. Čosi podobné sľubuje aj dielo Manželovo tajemství, čo je aj z jeho začiatku tak trocha cítiť. Autorka na začiatku príbehu predstavuje čitateľovi hlavné hrdinky a vytvára tak v príbehu ponurú atmosféru, ktorá ho podvedome núti pokračovať v príbehu. S plynúcimi kapitolami ale príbeh začína stagnovať, je rozťahaný a nikam sa neposúva. Autorka v ňom venuje zbytočne veľa času rôznym opisom vnútorného rozpoloženia postáv či okolitého prostredia, namiesto toho, aby upriamila pozornosť na dejovosť. Dielo tak postupne začína vzbudzovať v čitateľovi/poslucháčovi pocit, že sa autorka snaží vytvoriť psychologický román, no ani samotné opisy jej k tomu nepomáhajú.

Príjemná zmena však nastáva v momente, keď jedna z hlavných postáv, konkrétne Cecilia, narazí na manželov starý list. V príbehu tak postupne vzniká napätie, ktoré prirodzene vzbudzuje čitateľovu pozornosť a autorka to následne aj využíva. Príbeh tak začína postupne naberať rýchlejší spád, čo je však negatívum, dochádza k tomu kdesi až za polovicou príbehu. Ak by autorka skrátila množstvo opisov v prvej polovici deja, dosiahla by tak možno o čosi kratší, za to dynamickejší a pútavejší príbeh s prekvapivým koncom.

Samotný príbeh knihy je rozdelený do troch dejových línií, pričom každá jedna z nich je čímsi odlišná, napriek tomu ale majú čosi spoločné. V každej z nich vystupuje žena, ktorá je do určitej miery poznačená sledom udalostí, ktoré prevrátia ich život hore nohami, a snažia sa tak v živote nájsť stratenú rovnováhu. Aj vďaka tomu nakoniec dielo obsahuje niekoľko zaujímavých zápletiek, ktoré ho oživujú.

V tomto diele sa Liane Moriarty taktiež venuje aj rôznym témam. Témy ako priateľstvo, zrada, nevera, pomsta či smrť, sú pre tvorbu tejto autorky už tak trocha typické a nachádzajú si miesto aj v tomto diele. Autorka sa týmto témam venuje viac do hĺbky, vďaka čomu príbeh knihy pôsobí reálnejšie a dôveryhodnejšie.

Štýl písania Liane Moriarty možno definovať jedným slovom – jednoduchý. Autorka sa nesnaží príbeh zaťažovať zložitými opismi a hoci práve toto dielo ich obsahuje naozaj dosť, stále si v sebe nesú jednoduchosť. Napriek tomu, že po dejovej stránke bol príbeh podstatne slabý, práve autorkina hra so slovami a stavbou viet bolo to, čo ma na diele bavilo a čo je hlavným dôvodom toho, prečo mám jej tvorbu rád.

Samotné postavy boli oproti predošlým dvom knihám vykreslené slabšie. Dá sa to ospravedlniť aj tým, že ide o jednu z autorkiných prvých kníh, a teda Moriarty nemala ešte také skúsenosti s vykreslením postáv. Plusom postáv je však to, že každá z nich v sebe nesie iné povahove črty, vďaka čomu sa na seba neponášajú a zastupujú tak rôzne typy ľudí. Mňa osobne v tomto príbehu najviac zaujala práve Cecilia a spôsob, akým sa musela vysporiadať s tajomstvom, ktoré ukrýval jej manžel.

O audio spracovanie sa postaralo vydavateľstvo OneHotBook a interpretkou diela sa stala Tereza Bebarová, ktorá odviedla skvelú prácu. Jej hlas sa k dielu skvelo hodil a aj práve jej interpretácia dodala príbehu druhý dych. Táto audiokniha je môj úplne prvý stret s Terezou ako interpretkou, no už teraz môžem povedať, že rozhodne siahnem aj po ďalších audioknihách, ktoré nahovorila.

Manželovo tajemství rozhodne nie je najlepšie dielo Liane Moriarty, napriek tomu je ale dobrým odrazovým mostíkom v autorkinej spisovateľskej kariére. Autorka sa snaží vyrozprávať príbeh troch žien, ktoré sú poznačené neľahkým osudom, s cieľom nájsť vo svojom živote stratenú rovnováhu. To sa jej v konečnom dôsledku aj podarilo, odhliadnuc od niekoľkých nedostatkov, ktoré dielo malo. Veľmi kladne hodnotím práve audio spracovanie, ktoré príbehu dodalo nový rozmer. Audioknihu Manželovo tajemství hodnotím 3/5.
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU