Recenzia: Kříďák (audiokniha) - C. J. Tudor

NÁZOV: Kříďák (The Chalk Man)
VYDAVATEĽSTVO: Kalibr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 29 minút
INTERPRET: Vasil Fridrich

Všichni máme tajemství. Před některými utíkáme, ale ony si nás najdou. A některé hry končí vždycky stejně…
Cítíte to v lese, ve škole i na hřišti, cítíte to v domech a v lunaparku. Cítíte to na většině míst v malém městečku Anderbury… strach, že vás někdo nebo něco sleduje.
Začalo to na pouti roku 1986, kdy se stala ta nehoda. Toho dne potkal dvanáctiletý Eddie pana Hallorana – pana Křídu. Ten přivedl Eddieho na myšlenku nevinné hry pro něj a partu jeho přátel: za pomoci křídových kreseb si mohli nechávat vzkazy. Byla to docela zábava – dokud je křídoví panáčci nedovedli k tělu. Mrtvému dívčímu tělu, rozřezanému na kousky. Tahle událost se jim nesmazatelně vryla do nočních můr. A třicet let poté najdou v dopisních schránkách záhadnou obálku – s panáčkem a kusem křídy. Strašáci z dětských let totiž možná stále dokážou zabíjet.

Britská spisovateľka C. J. Tudor svojimi knihami vyvolala po svete veľký ošiaľ. Autorka má na konte už tri knihy, ktoré sa nielen po svete, ale aj v Česku a na Slovensku tešia veľkej obľube. Autorka debutovala trilerom Kříďák (slovensky Kriedové správy), na to nadviazala ďalšou úspešnou knihou Jáma (slovensky Jama) a tento rok sa na českých knižných pultoch objavila jej ďalšia kniha Tí druzí
S autorkinými knihami sa už dlhší čas stretávam na sociálnych sieťach, a to najmä s jej debutom. Hoci som ohľadom knihy narážal len na pozitívne ohlasy, akosi ma autorkina tvorba napriek tomu nezaujala. Všetko sa však zmenilo v momente, keď som zistil, že jej knihy vyšli v Česku už aj v audio podobe. Preto som sa rozhodol, že siahnem po autorkinej tvorbe práve takouto formou a v prípade, že ma jej debut zaujme, tak sa pustím aj do jej ďalšej tvorby. A musím uznať, že to bolo to najlepšie, čo som mohol spraviť. Po vypočutí audioknihy konečne chápem, prečo je C. J. Tudor tak obľúbenou autorkou a už teraz jej knihu môžem s pokojným svedomím zaradiť medzi to najlepšie, čo som tento rok čítal.

Príbeh knihy Kříďák začína v 80-tych rokoch minulého storočia, kedy sa na púti odohrá nehoda. Nehoda, ktorá zásadným spôsobom ovplyvní budúci život mnohých ľudí. Vďaka tejto udalosti sa Eddie (hlavná postava príbehu) spoznáva s pánom Halloranom. Práve on Eddiemu vnukne myšlienku – pomocou kriedových obrázkov si môže Eddie komunikovať s priateľmi. Tie ich však následne dovedú k telu mŕtveho dievčaťa, ktoré sa im následne vryje do nočných mor. Napriek tomu, že sa na udalosť postupne zabudne, po tridsiatich rokoch nájde každý z nich v schránke balíček, v ktorom sa ukrýva kriedový panák a kúsky kriedy. Je možné, aby za tým všetkým stál niekto z minulosti? A ak áno, bol by ochotný zabiť?

Kříďák je kniha, ktorá vás osloví už samotným začiatkom. Ten sa odohráva v minulosti, je ponurý, a práve vďaka tomu sa líši od iných kníh rovnakého žánru. Príbeh vďaka tomu obsahuje ponurú atmosféru, ktorá si získava čitateľovu pozornosť už od úplného začiatku a vďaka množstvu napínavých udalostí a zvratov si ju drží až po jeho koniec.
Samotný príbeh je rozdelený na dve dejové línie. Tá prvá sa odohráva v dobe, keď mal Eddie dvanásť rokov, tá druhá o tridsať rokov nato. Autorka tieto dve dejové línie počas príbehu pravidelne strieda, vďaka čomu výborne rozvíja príbeh, ktorý následne uberá rôznymi smermi. Zároveň tak dej pôsobí na čitateľa zaujímavejšie, napínavejšie a vie si pomocou toho čitateľ lepšie poskladať súvislosti v prípade toho, kto by vlastne mohol v súčasnosti posielať kriedové správy. Príbeh knihy je svižný, dynamický, čo má za následok aj to, že popri čítaní knihy čitateľovi častokrát prebehne mráz po chrbte.

Veľmi výraznou črtou knihy sú vzťahy. Obe dejové línie (a príbeh celkovo), sú vybudované práve na vzťahoch medzi jednotlivými postavami, ktoré sú, v konečnom dôsledku, dôvodom, prečo každej z postáv hrozí smrť. Práve dejová línia z minulosti sa témou vzťahov zaoberá najviac. Autorka prostredníctvom menšej skupinky detí vyobrazuje to, aké sú vzťahy medzi deťmi. Priateľstvo či dokonca až frajerstvo, ktoré nakoniec vedú k šikane a tá následne môže vyústiť v smrť. Na strane druhej sa zasa ocitáme v súčasnosti, kde autorka rozoberá vzťah hlavnej postavy jednak k svojej spolubývajúcej, no taktiež aj k osobám z jej detstva. Osobám, na ktoré za tých 30 rokov čiastočne zabudla.

Autorka sa v tejto knihe venuje aj kontroverznejším témam. Príkladom je aj téma znásilnenia v katolíckej cirkvi, ktorá bola aktuálne nielen v 80-tych rokov, ale aj v súčasnosti. Zároveň však autorka v príbehu zachádza aj do tém ako láska medzi učiteľom a žiačkou, ateizmus, spisovateľstvo či potraty. Prostredníctvom týchto tém autorka výborne dopĺňa príbeh, ktorý oživujú a zároveň sa tak čitateľ popri čítaní knihy nenudí.

Je už akýmsi zvykom, že súčasné knihy sú písané jednoduchým štýlom jazyka, aby oslovili čo najširšie čitateľské publikum. Podobne je tomu aj pri knihe Kříďák, ktorá si vás získa svojím jednoduchým, no zároveň pútavým štýlom jazyka. Vďaka množstvu napätia a nečakaných udalostí tak príbeh osloví čitateľa natoľko, že ju nebude vedieť pustiť z rúk (v prípade audioknihy zasa prestať počúvať). Opisov prostredia je v knihe pomenej, avšak aj to menšie množstvo má dôležitú úlohu. Autorka prostredníctvom nich vždy po kúskoch dovedie čitateľa k tomu, kto vlastne stojí za posielaním týchto správ a prečo to vlastne robí.

Kříďák je kniha veľmi zaujímavá na postavy. Vystupuje tu množstvo postáv, pričom každá z postáv je niečím charakteristická. Samotné postavy sú veľmi dobre vykreslené a svojím správaním či zmýšľaním pôsobia na čitateľa reálne. Mňa osobne v príbehu zaujal Eddie spolu s celou bandou chlapcov, s ktorými sa stýkal. Jednak aj preto, že každá z týchto postáv bola jedinečná, no zároveň ma zaujali vzťahy medzi jednotlivými postavami, ktoré sa v priebehu deja výrazne menili.

K audio spracovaniu poviem asi len toľko – bolo výborné. Musím uznať, že audio spracovanie zohralo do veľkej miery rolu v tom, že som audioknihu nevedel prestať počúvať a vypočul som si ju v priebehu dvoch dní. Veľmi sa mi páčila interpretácia, no zároveň aj zvukové efekty, ktoré boli v audioknihe použité a ktoré dodali príbehu tú správnu atmosféru.

Kříďák je pre mňa osobne asi najväčšie prekvapenie roka. Veľmi zaujímavý a nevšedný príbeh, ktorý sa venuje množstvu kontroverzných tém a ktorý dopĺňajú zaujímavé postavy a prostredie. Osobne som veľmi zvedavý na to, čo si autorka pripravila pre čitateľov vo svojich ďalších dvoch knihách, ktoré žnú snáď ešte väčšiu chválu ako je tomu v prípade tejto knihy. Audioknihu Kříďák hodnotím 5/5.
Audioteka
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU