Recenzia: Červený pavilón - Robert van Gulik

AUTOR: Robert van Gulik
NÁZOV: Červený pavilón (The Red Pavillion)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Heinemann)
ROK VYDANIA: 2018 (1969)
POČET STRÁN: 160
PREKLAD: Jarmila Samcová

Slávny vyšetrovateľ sudca Ti opäť ožíva v napínavých fascinujúcich príbehoch, kde je zločin dômyselne skĺbený s hlbokou múdrosťou a malebným koloritom starej Číny. V Červenom pavilóne sa sudca Ti ešte v začiatkoch svojej kariéry ocitá na Rajskom ostrove, akejsi čínskej obdobe Las Vegas. Pri vyšetrovaní smrti krásnej kurtizány, údajnej samovraždy známeho akademika a tajomstva pavilónu, v ktorom je ubytovaný, odhaľuje súvislosti siahajúce do dávnej minulosti, v ktorých hrajú úlohu najmä ľudské city a osudová vášeň.

Detektívky odohrávajúce sa v starovekej Číne sú v súčasnosti čímsi nevídaným. Holandský diplomat, hudobník a spisovateľ Robert van Gulik počas svojho života písal práve takéto knihy. Tento autor napísal dokopy šestnásť kníh, v ktorých vystupuje sudca Ti – veľmi múdry a vzdelaný muž, ktorý vyšetruje rôzne prípady. Autorove knihy boli v čase vydania obľúbené nielen po celom svete, ale o nejakú tú dobu aj u nás. V roku 2018 sa vydavateľstvo Slovenský spisovateľ rozhodlo postupne vydávať autorove knihy znova, tentokrát s nádhernými obálkami, za ktorými stojí Emil Křížka.

Červený pavilón je Gulikova ôsma kniha a zároveň aj druhá kniha, ktorú som od autora prečítal. Keďže už v tom čase som mal za sebou knihu Lakový paraván, vedel som, čo môžem od knihy očakávať. Jednak kvalitne spracovaný detektívny príbeh, ktorý sa bude odohrávať v starovekej Číne, zároveň však aj detektívku, ktorá bude plná nečakaných zvratov a bude založená na logike. A presne to mi kniha nakoniec aj ponúkla. A musím povedať, že je to zároveň aj kniha, ktorá vo mne ešte viac prehĺbila lásku k autorovej tvorbe.

V knihe Červený pavilón sa ocitáme na začiatkoch kariéry sudcu Ti-ho. Sudca Ti sa spolu so svojím pobočníkom ocitá na Rajskom ostrove, kde dôjde k vražde mladej kurtizány. Preto sa sudca Ti púšťa do vyšetrovania prípadu, avšak popri tom sa vyskytnú ďalšie dva prípady, ktoré musí zároveň vyriešiť. Samovraždu zaľúbeného akademika a záhadu pavilónu, v ktorom je ubytovaný. Aj preto sa sudca Ti prostredníctvom tohto prípadu vracia hlboko do minulosti, kde dôležitú úlohu zohrávajú city a vášeň.

Červený pavilón je dôkazom toho, že Robert van Gulik zas a znova napísal príbeh, ktorý aj napriek niekoľkým desiatkam rokov vie stále zaujať čitateľa. Jedná sa o knihu, ktorá je zaujímavá od prvej strany až po tú poslednú. Samotná kniha spočiatku začína pozvoľna. V deji je pokojná atmosféra, ktorá sa však s pribúdajúcimi stranami mení. Dej sa tak stáva čoraz viac napínavým, no zároveň si autor počas celej knihy dosť zakladá na logike, ktorá je pre jeho knihy typická a vďaka ktorej tak čitateľ musí popri čítaní knihy zvýšiť pozornosť. To celé dopĺňa množstvo zvratov, ktoré príbeh výrazne oživujú a ktoré tak príbehu pridávajú na zaujímavosti.

Ako je už u autora zvykom, aj v prípade Červeného pavilónu autor rieši hneď niekoľko prípadov naraz. Tentokrát sa autor rozhodol pre prípad vraždy kurtizány, údajnej samovraždy zaľúbeného akademika a záhady jednej izby pavilónu, v ktorom je ubytovaný. Samotné prípady sa v knihe prelínajú, avšak sudca Ti ich vždy vyrieši postupne. Jeho dopátranie sa k vrahovi sudca vždy logicky odôvodní, a preto si tak vie čitateľ spätne spomenúť na kľúčové okamihy, vďaka ktorým bol vrah nakoniec odhalený.

Ak ste čítali niektorú Gulikovu knihu, tak viete, že autor vie výborne vykresliť prostredie starovekej Číny, ktoré popri čítaní v čitateľovi vzbudzuje pocit, ako keby sa spolu s postavami skutočne nachádzal na danom mieste. Aj to je dôvod, prečo mám autorove knihy rád, zároveň však musím na jeho knihách oceniť to, že v knihách nevykresľuje len prostredie, no zároveň aj kultúru a históriu tohto národa, vďaka čomu kniha pôsobí aj náučne. Nenútenou formou sa tak vie čitateľ dozvedieť o čínskom národe veľmi veľa. Či už hovoríme o každodennom živote, rôznych zvyklostiach a tradíciách alebo aj o náboženstve.

Robert van Gulik píše kvalitne. Jeho knihy sú písané jednoduchším štýlom jazyka, napriek tomu však autor v knihe využíva aj pomerne dosť opisov prostredia, ktoré sú však v tomto prípade namieste. Kniha sa aj napriek tomu veľmi dobre a rýchlo číta a keďže jeho knihy nemajú veľa strán, tak ich prečítanie je otázkou niekoľkých posedení. A podobne je tomu aj pri Červenom pavilóne. Jedná sa o rýchle a svižné čítanie, ktoré prečítate za naozaj krátky čas.

Podobne ako aj v iných autorových knihách, aj v tejto knihe vystupuje slušné množstvo postáv. Na začiatku každej knihy je však krátky výťah postáv, ktoré v knihe vystupujú, vďaka čomu sa v nich vie čitateľ lepšie zorientovať. Samotné postavy sú veľmi dobre vykreslené a mňa osobne v tejto knihe zaujal sudca Ti, jeho pobočník Ma Žung a Jesenný mesiac.

Červený pavilón je veľmi príjemná detektívka, pri ktorej čítaní si čitateľ jednak oddýchne, no zároveň aj trocha potrápi sivé mozgové bunky. Kniha ponúka zaujímavý príbeh pozostávajúci z troch detektívnych prípadov, ktoré sú na prvý pohľad odlišné, ale napriek tomu majú čosi spoločné. To celé dopĺňajú veľmi dobre vykreslené postavy a prostredie. Knihu hodnotím 5/5.