Recenzia: Hviezda nad arabským peklom - Monika Wurm

augusta 17, 2019

AUTOR: Monika Wurm
NÁZOV: Hviezda nad arabským peklom
VYDAVATEĽSTVO: Brána
POČET STRÁN: 368

Hlavná hrdinka Fatima sa narodila vo Francúzsku. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby nepochádzala z radikálnej afganskej rodiny, ktorá ju i v modernej Európe chce vydať proti jej vôli a poslať ju s manželom naspäť do Afganistanu. Fatima snúbenca odmieta. Pre ujmu na cti rodiny sa ju pokúsia zabiť jej vlastní bratia. Mladá žena ako zázrakom prežije, dostáva sa do ochranného štátneho programu. Odchádza do Paríža, kde si nezmenila iba meno z Fatimy na Fabiene, ale zmenila aj vieru, pretože sa s islamom svojej rodiny nedokázala stotožniť.
Život odvážnej ženy sa dlhé roky zdal byť v najlepšom poriadku. Mala nielen skvelé zamestnanie, ale aj starostlivého manžela, s ktorým občas pracovne vycestovala do zahraničia. Jedného dňa odchádzajú do Saudskej Arábie, krajiny, ktorá je neslávne známa svojimi antifeministickými zákonmi a prísnymi trestami. Tu sa vrtkavé šťastie nečakane proti Fabiene obráti, dostáva sa do ženského väzenia, ďaleko od civilizácie. Úbohá žena musí znášať príšerné neľudské podmienky, nedostatok jedla i spaľujúcu horúčavu. Väznica okrem odsúdených žien ukrýva vo svojich útrobách nechutné tajomstvo. Tajomstvo, o ktorom síce vie každá väzenkyňa, ale žiadna o ňom nehovorí.
Tu sa desivý príbeh plavovlásky s oceľovomodrými očami ešte len začína. Pripravte sa na hrôzu, ktorá vám od hnevu nechá zovrieť krv v žilách. Taký silný príbeh si žiada čitateľa s odvahou spoznať odvrátenú stranu postavenia ženy v krajine, ktorá žene právo prakticky ani nedáva. Pri čítaní tejto knihy odhalíte tabuizované témy nesprávne pochopeného náboženstva, ktoré vás nielen šokujú a pobúria, ale vám doslova vyrazia dych. Ak sa vám už teraz pri pomyslení na osud hrdinky ježia chĺpky, tak vedzte, že to, čo ešte príde, ďaleko prekoná vaše očakávania a hranicu chápania. Trúfate si?

Monika Wurm je slovenská spisovateľka, ktorú už netreba ani predstavovať. Je jednou z najúspešnejších slovenských autoriek a zároveň aj jednou z mála spisovateliek, ktoré sa vo svojich knihách venujú arabskej tematike. Autorka debutovala v roku 2014 knihou Slzy predaných dievčat, no ako povedala v rozhovore pre môj blog (odkaz TU), šlo o jej druhý rukopis, ktorý stihol vyjsť skôr, ako ten prvý. Po knihe Slzy predaných dievčat nasledovalo niekoľko ďalších úspešných titulov, ktoré sa dočkali českého, anglického či nemeckého prekladu.
Hviezda nad arabským peklom je v poradí ôsmou knihou tejto spisovateľky a zároveň aj prvou knihou, ktorú som od tejto sympatickej spisovateľky mal možnosť prečítať. Po knihe som siahol s naozaj veľkými očakávaniami a taktiež aj s tým, že ju prečítam za veľmi rýchly čas. Úprimne, nešlo to. Knihu som čítal niekoľko mesiacov, no nebolo by to preto, lebo bola zle napísaná alebo bola nudná. Práve naopak. Toto bola jedna z tých kníh, ktorú som čítal tak dlho preto, lebo som nechcel, aby sa jej príbeh skončil tak rýchlo.

Hlavnou hrdinkou románu Moniky Wurm je Fatima, ktorá sa narodila vo Francúzsku a ktorá pochádza z afganskej rodiny. Pod hrozbou núteného sobáša sa jedného dňa Fatima rozhodne utiecť, zmeniť si meno a prekonvertovať na inú vieru. Hoci sa môže zdať, že ďalej si už Fatima žije šťastným životom, všetko sa zmení v deň, keď sa vydá spolu so svojím manželom do Saudskej Arábie. Tu sa Fatima dostáva do ženského väzenia, ktoré je ďaleko od civilizácie. Čo sa však stalo s jej mužom? Žije, alebo sa stal obeťou prísneho režimu, ktorý v tejto krajine funguje už desiatky, ak nie stovky rokov? Ak to chce Fatima zistiť, bude sa musieť dostať von z väznice. Lenže bez pomoci iných to sama nedokáže.

Musím sa priznať, že spočiatku som knihu čítal veľmi pomaly. Už po prvých prečítaných stranách som vedel, že knihu by som prečítal naozaj rýchlo, no ja som to nechcel. Spôsob, akým Monika Wurm tvorí príbeh, je neskutočný. Je to jedna z mála autoriek, ktoré dokážu pretaviť rôzne pocity, ako je smútok, radosť či hnev, do svojich kníh tak, že popri čítaní knihy čitateľ spolu s hlavnou postavou prežíva jednotlivé pocity. No musím sa priznať, že mi to nevydržalo dlho. Približne v polovici knihy som sa rozhodol, že ju už nebudem čítať len po malých častiach, ale budem ju čítať tak, ako keby som čítal hocijakú inú knihu. Dočítal som ju za niekoľko hodín.

Príbeh tejto knihy je stavaný na dvoch dejových líniách – prítomnosti a minulosti. V prítomnosti sledujeme Fatimu, ktorá stojí pred súdom a rozpráva o tom, čo všetko zažila v Saudskej Arábii – tie sú zasa minulosťou. Mne osobne omnoho viac zaujala práve tá minulosť, keďže prítomnosť sa točila len okolo súdu a tým pádom sa v nej príbeh veľmi nevyvíjal. K akémusi vývoju došlo až ku koncu knihy, kde sa dej odohrával už aj na iných miestach.

Za čo má autorka u mňa obrovský rešpekt, je to, ako vynikajúco sa jej podarilo spracovať tému, ktorá nie je vôbec jednoduchá. Postavenie žien v arabských krajinách a následne zaobchádzanie s nimi nie je jednoduchá téma, no Monika Wurm v tejto knihe dokázala, že ani táto téma pre ňu nie je problém. Autorka v knihe ponúka čitateľovi príbeh, ktorý sa v skutočností nestal (ale je inšpirovaný skutočnými udalosťami), je napísaný tak dôveryhodne, že popri čítaní máte pocit, ako keby ste sa skutočne nachádzali vo vojnou zmietanej krajine. Mimochodom, toto je druhá téma, ktorej sa autorka v knihe venuje. Wurm počas príbehu berie čitateľa spolu s hlavnou postavou na rôzne zákutia krajiny a ukazuje mu, ako bezcitne a chladnokrvne sú zabíjaní ľudia. No čo je na celom príbehu najdôležitejšie, je to, že aj napriek tomu sa v krajine vždy nájdu ľudia, ktorým slová ako láska, priateľstvo, obetavosť či pochopenie stále nie sú neznáme. A práve toto je myšlienka, ktorú som si odniesol z knihy: nech už ste kdekoľvek a nech sú tam ľudia na vás akokoľvek zlí, vedzte, že vždy sa medzi nimi nájde niekto, kto je vám ochotný podať pomocnú ruku.

Ako som už spomínal vyššie, Monika Wurm píše geniálne. Autorkin spôsob vyjadrovania je veľmi špecifický, a preto naň tak jednoducho nezabudnete. Ešte doteraz vo mne rezonujú niektoré autorkine opisy, či už prostredia alebo rôznych udalostí, ktoré sa počas knihy diali. Autorka sa veľmi pekne vyhrala s napätím, ktoré počas knihy jednak stupňuje, no taktiež miestami mierni, a preto má dej rýchly spád. Čo sa týka dialógov, tých v knihe až tak veľa nie je, pretože autorka sa viac sústreďuje na ja rozprávanie a opisy prostredia, čo bolo výborné rozhodnutie zo strany autorky. Čitateľ sa tak lepšie dokáže dostať do deja a vie lepšie precítiť atmosféru krajiny.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené výborne. Autorke sa postavám podarilo vdýchnuť život, a preto nepôsobia umelo. Práve naopak. Pôsobia skutočne, čo zapríčiňujú jednak charakterové vlastnosti, ale aj ich správanie. Hoci kniha obsahuje množstvo postáv, mňa osobne si získala práve Fatima. A to preto, že sa rozhodla pátrať po svojom manželovi aj napriek tomu, že šance na jeho nájdenie boli naozaj minimálne.

Hviezda nad arabským peklom je kniha, ktorá si v mojom srdci našla špeciálne miesto. Je to kniha, ktorá skvelo poukazuje na to, že nie všetkých ľudí možno hádzať do jedného vreca, nech už sú odkiaľ sú. Pretože človek nikdy nevie, či aj ten či onen je taktiež terorista, alebo je to človek s dobrým srdcom. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU.

Rozhovor s autorkou nájdeš TU.