Recenzia: Strašná nádhera (audiokniha) - Halina Pawlowská

augusta 22, 2019

AUTOR: Halina Pawlowská
NÁZOV: Strašná nádhera
VYDAVATEĽSTVO: Motto
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 3 hodiny 22 minút
INTERPRET: Halina Pawlowská

Povídky vypráví o tom, že touha po lásce nesouvisí s věkem. Pořád totiž platí, že láska je ze všeho nejdůležitější, a že když se v mužských očích náhodou objeví jiskra, je neodpustitelným hříchem ji zdusit!
Volala má nejlepší kamarádka. Vlasta. Šílela, že má dneska rande. Ozval se jí po letech její bývalý milenec, který se kdysi odmítal rozvést. Jeho manželka se na něj ale nakonec stejně vykašlala a Vlastin exmilenec byl tedy volný.
Vlasta ho chtěla okouzlit. Chtěla ho zmámit svým vzhledem. Chtěla, aby až ji uvidí, ztratil dech, a těsně než omdlí, zvolal: „Bože, ty jsi za ty roky, co jsme se neviděli, omládla a zkrásněla!“

Halina Pawlowská je jednou z najúspešnejších a najčítanejších českých spisovateliek. Autorka knižne debutovala knihou Zoufalé manželky dělají zoufalé věci a od tej doby na jej spisovateľské konto pribudlo množstvo ďalších kníh, medzi ktorými sú knihy ako Manuál zralé ženy, Díky za fíky či Cesta za láskou. Kniha Strašná nádhera je súborom krátkych príbehov zo života Haliny Pawlowskej.
Musím sa priznať, že tvorbu Haliny Pawlowskej sledujem už dlhšiu dobu, konkrétne odvtedy, čo som začal aktívne čítať knihy. To bol vlastne moment, keď som si povedal, že by som si chcel od autorky niečo prečítať, no prešla naozaj dlhá doba, kým som sa naozaj dostal k nejakej jej knihe. A tou knihou bola poviedková zbierka Strašná nádhera, v ktorej autorka rozpráva príbehy zo svojej mladosti, ale aj z nedávnej minulosti. Avšak, nesiahol som po písanej verzii, ale po tej audio, ktorú narozprávala samotná Halina. A musím povedať, že to bolo naozaj dobré rozhodnutie, pretože Strašná nádhera je kniha, ktorú by si mal prečítať každý, kto obľubuje tvorbu tejto autorky.

Strašná nádhera obsahuje 33 poviedok, a to:
  1. To sako ti sluší!
  2. Drobné radosti
  3. Chudáček jedináček
  4. Konečně klídek!
  5. Hodně lyricky o jarní vášni
  6. Nebuď sama sebou
  7. O zmatenosti citů
  8. Co se stalo i v mé mysli
  9. Takovej hezkej den
  10. Ach, my lovely summertime!
  11. Co se i letos v létě může stát!
  12. Dovolená snů
  13. Hnůj zdarma
  14. Sacher leze na mozek
  15. Za ňadry až do pekla
  16. Jen najít správné priority
  17. Jarní vody
  18. Konfrontace s jarem
  19. Jíst, meditovat, milovat
  20. Katastrofy se dějí. A ne že ne!
  21. Labutí rybníček
  22. Mamma mia!
  23. O čem štíhlé ženy nemají ani ponětí!
  24. O punčocháčích v mechu
  25. Trapné chvilky
  26. Útěk před erotikou
  27. Úžasná bestie, anebo hodná u plotny?!
  28. Velice nepopulárně o maminkách a tatíncích
  29. Největší sen
  30. Happy birthday v rytmu hymny
  31. Jíst, meditovat, milovat! V Toskánsku!
  32. Hvězda nejjasnější
  33. Strašná nádhera
Strašná nádhera je kniha, ktorá je vtipná už od samotného úvodu, v ktorom sa autorka prihovára čitateľom/poslucháčom. V podobnom duchu sa nesú aj samotné poviedky, v ktorých autorka rozpráva príbehy zo svojho detstva a dospievania, no taktiež aj doby nedávnej. Spolu s autorkou sa tak dostávame jednak do obdobia tesne po revolúcii, no taktiež vďaka jej príbehom navštívime krajiny ako Toskánsko či Rakúsko. Vďaka autorkiným opisom si tak čitateľ vie veľmi rýchlo predstaviť danú krajinu, a preto sa vie do príbehu omnoho lepšie vnoriť a užiť si ho.
Kniha však nerozpráva len príbehy Haliny Pawlowskej, ale taktiež aj jej najbližších priateľov a rodiny. Aj vďaka tejto knihe má čitateľ možnosť bližšie nahliadnuť do ich životov, sledovať vzťahy medzi nimi, no taktiež sa pobaviť či poučiť na rôznych situáciách, ktoré sa im stali. Či už to bola poviedka Konečne klídek! alebo Hnůj zdarma. Toto je presne ten typ knihy, ktorá je vhodná na oddychové čítanie, miestami je náučného rázu, no zároveň sa pri jej čítaní či počúvaní aj zabavíte.

Čo sa mi na tejto zbierke poviedok páči najviac, je to, že je napísaná presne tak, ako keď vám nejaký kamarát rozpráva príbeh, ktorý zažil. Aj vďaka tomu si autorka vytvára s čitateľom hlbší vzťah a popri čítaní či počúvaní máte pocit, ako keby bol príbeh rozprávaný len a len vám. Okrem toho je kniha napísaná jednoducho a neobsahuje zložité opisy. Naopak, sú jednoduché, no zároveň veľmi trefne vystihujú dané miesto či situáciu. A aby toho nebolo málo, kniha obsahuje aj kopec životných múdrostí, vďaka ktorým je Halina Pawlowská známa, čo už samo o sebe pridáva na kvalite tejto knihy.

Ako ste si už mohli všimnúť vyššie, interpretom audioknihy je samotná Halina Pawlowská. Ja osobne som naozaj veľmi rád, že interpretkou sa stala samotná autorka knihy, pretože kto iný by dokázal knihu nahovoriť lepšie, ako Halina? Nikto. Spôsob, akým Halina Pawlowská podala príbeh, je naozaj výborný. Vďaka nej príbeh pôsobí snáď ešte vtipnejšie, ako tomu môže byť pri písanom texte.

Ak máte radi tvorbu tejto spisovateľky a nečítali ste túto knihu, tak určite siahnite po jej audio verzii. Pretože čo môže byť lepšie, ako keď vám samotná Halina Pawlowská rozpráva svoje životné príbehy, či príbehy jej známych? Pravdepodobne nič. Audioknihu hodnotím 5/5 a už teraz sa neviem dočkať ďalšej autorkinej knihy, ktorá sa mi dostane pod ruky. Alebo to bude audiokniha?

Audioknihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU.