Recenzia: Osm (audiokniha) - Radka Třeštíková

augusta 15, 2019

AUTOR: Radka Třeštíková
NÁZOV: Osm
VYDAVATEĽSTVO: Motto
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 12 hodín 54 minút
INTERPRET: Jakub Saic

Jednu březnovou sobotu je nalezena postřelená mladá dívka. Michaela zůstává v bezvědomí a policie je při vyšetřování bezradná. Kdo čin spáchal a proč? Snoubenec, nejlepší kamarádka, někdo z rodiny, kde hlídala děti? Vysvětlení nepřichází ani po probuzení z kómatu. Michaela si totiž osudný den nepamatuje. A co víc, nepamatuje si ani poslední rok svého života. Rok, který začal tak nevinně, všem zamíchal životy a skončil pokusem o vraždu.

Osm je detektívny román obľúbenej českej spisovateľky Radky Třeštíkovej, ktorá má na konte hneď niekoľko bestsellerov. Autorka si pre čitateľov pripravila v roku 2016 román Bábovky, ktorý sa stal bestsellerom jednak v Česku, ale aj na Slovensku. O rok nato autorka nadväzuje na úspech Báboviek a vydáva detektívny román Osm, ktorý je podľa slov autorky tak trocha inou detektívkou.
Musím sa priznať, že tvorbu tejto úspešnej českej spisovateľky sledujem už dlhšiu dobu, no nikdy som po žiadnej jej knihe nesiahol. Až s príchodom knihy Osm som začal serióznejšie uvažovať nad tým, že by som začal práve touto knihou, keďže je to detektívny román a ja mám detektívky rád. No až po dvoch rokoch od vydania knihy som sa pustil do jej audio verzie. A musím uznať, že to bolo dobré rozhodnutie.

Román Osm začína v momente, keď Michaela leží v kóme v nemocnici. Bola postrelená a hoci polícia usilovne pátra po tom, kto sa ju snažil zabiť, bez jej pomoci sú bezradní. No jedno vedia. Nech už to bol ktokoľvek, určite to bol niekto z jej blízkych. Jej frajer? Najlepšia kamarátka? Niekto z rodiny, v ktorej strážila deti? Odpoveď však neprichádza ani po Michaelinom prebudení, pretože si nič nepamätá. Nepamätá si nič z posledného roka, ktorý zmenil život nielen jej, ale všetkým ľuďom v jej okolí.

Nebudem klamať, ak poviem, že kniha Osm je vystavaná netradične. Začína koncom a končí začiatkom. Aj to je jedná z vecí, ktorá ju odlišuje od iných detektívnych románov. Každopádne, nemožno povedať, že táto kniha je čisto detektívka, pretože táto kniha je detektívkou z naozaj malej časti. Skôr je to kniha, ktorá sa viac venuje medziľudským vzťahom, ktoré túto knihu skvelo charakterizujú. V knihe máme možnosť vidieť Michaelu, ktorá je spočiatku čitateľovi naozaj sympatická, no s postupným vývojom príbehu vidíme, že psychicky na tom nie je úplne v poriadku. Častokrát si vymýšľa, prekrúca pravdu a aj napriek tomu, že sa tvári ako neviniatko, tak ním nie je. Flirtuje s hocikým, spí s hocikým, no jej to vôbec nevadí. Čitateľ si tak môže klásť otázku, čo je dôsledkom jej náhlej zmeny správania. Je to snáď to, že vyrastala v detskom domove? Alebo je to snáď to, že priateľova mama ju nemá rada preto, lebo je polovičná Rómka, a tak nie je pre jej syna hodná?

Musím uznať, že hoci je Osm kniha, ktorá anotáciou a žánrom vzbudzuje dojem, že pôjde o vážnejšiu knihu, no nie je to vôbec pravda. Kniha obsahuje množstvo vtipných momentov, a preto sa pri jej čítaní či počúvaní (pravdepodobne najmä pri počúvaní) dosť nasmejete. Okrem toho autorka počas knihy narába aj s napätím, ktoré častokrát využíva najmä pri kapitolách, ktoré sa venujú koncu príbehu. Príbeh má tak svižný dej, rýchlo plynie a ani sa nenazdáte a už ste na konci.
Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že dejová línia príbehu je usporiadaná divne a že pôsobí chaoticky (keďže príbeh začína koncom a končí začiatkom), toto usporiadanie má svoje opodstatnenie a práve vďaka tomu sa dozviete, prečo sa kniha volá práve Osm.

Autorkin štýl písania mi veľmi sadol. Radka Třeštíková píše jednoducho a s menším množstvom opisov. Kniha taktiež obsahuje menší nádych humoru a napätia, a preto sa veľmi dobre číta/počúva. Autorka v knihe nevyužíva veľa dialógov, ale skôr akési monológy v tretej osobe, ktoré príjemne oživujú príbeh.
Čo sa týka postáv, tie boli veľmi zaujímavo vykreslené. Či už to bola Michaela, ktorej správanie bolo naozaj divné, alebo to bol jej frajer Honza, ktorý bol ochotný spraviť všetko preto, aby s ním Michaela zostala, či Michaelina kamarátka Alica, ktorá bola ochotná spraviť všetko preto, aby si získala Honzu. Autorke sa podarilo postavy vykresliť tak, že až do odhalenia danej osoby nemáte ani tušenia, kto by chcel Michaelu skutočne zabiť.

Pri tvorbe audioknihy si Motto vybralo ako interpreta Jakuba Saica. Za mňa osobne to bola výborná voľba. Spôsob, akým autor narozprával príbeh, je naozaj skvelý a ja osobne si ani neviem predstaviť niekoho iného, kto by to dokázal tak dobre, ako Jakub (snáď ešte Martin Stránský). Spomenúť musím ešte aj zvučky, ktoré sa nachádzali medzi jednotlivými kapitolami a ktoré boli naozaj dobré.

Kniha Osm ponúka detektívny príbeh, ktorý nie je až tak detektívny, ako by sa mohlo zdať. Je to skôr príbeh, pri ktorom nezáleží ani tak na tom, kto sa snažil zabiť Michaelu, ale skôr si sami zodpoviete na otázku: Aká veľká dokáže byť láska? Skvelý príbeh, ktorý rozhodne odporúčam práve v audio podobe. Audioknihu hodnotím 5/5.

Audioknihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU.