Recenzia: Napravená - Lucia Sasková

NÁZOV: Napravená (Zlatokopka 2)
VYDAVATEĽSTVO: Motto (Slovenský spisovateľ)
ROK VYDANIA: 2017 (2015)
POČET STRÁN: 360
PREKLAD: Eva Macháčková

Někdy je lepší na minulosti zapomenout...
Probudí se po havárii z kómatu a nepamatuje si vůbec nic, posledních několik let jako by neexistovalo. Neví, že už je jí sedmadvacet, svého přítele Frajera nepoznává a jen postupně se nechává přesvědčit, že s ním dřív žila v jeho domě. Frajer se k ní chová královsky, kupuje jí drahé oblečení, bere ji na večírky a utrácí za ni peníze. Že by tohle byl její život před nehodou? Proč ale naráží na Frajerovy zákazy a nesmí po minulosti pátrat? Proč nemá dovoleno hledat staré přátele a kdo byl ten muž, který na ni nenávistně zíral z auta? Amnézie všechno komplikuje, ale ona se nevzdává. Jakou ženou vlastně bývala? A může si teď vybrat úplně jinou, novou budoucnost?

Napravená (alebo inak Zlatokopka 2) je v poradí štvrtá, a zároveň aj druhá preložená, kniha slovenskej spisovateľky Lucie Saskovej, ktorá debutovala románom Neznámych nemiluj, ktorý sa venuje téme znásilnenia a následnom vyrovnávaní sa s ním, no celoslovenský úspech si autorka získala až s príchodom knihy Zlatokopka, ktorá je prvou knihou z veľmi známej trilógie.
Po prečítaní knihy Zlatokopka som mal zmiešané pocity. Kniha ponúkla veľmi zaujímavú tému, no problém bol v tom, že kniha mala množstvo nedostatkov, ako slabá štylistika či priemerne vykreslené postavy, a preto som od Zlatokopky 2 nemal vysoké očakávania. Je to aj preto, lebo Lucia Sasková má na svojom spisovateľskom konte tituly, ktoré kvalitou nemožno porovnávať so Zlatokopkami, pretože sú to knihy na úplne inej úrovni. A táto kniha to dokazuje.

V druhom dieli trilógie Zlatokopka sa hlavná postava prebúdza z kómy. Avšak, nezaobišlo sa to bez následkov. Hlavná postava trpí amnéziou, a preto si nepamätá nič z posledných rokov. Nepamätá si svoj vek, Frajera, dom, v ktorom s ním žije, ale taktiež ani svojich kamarátov. Hlavná postava sa tak rozhodne pátrať po svojej minulosti, no nemá to ľahké. Frajer jej nedovolí pátrať po svojej minulosti, drží ju zavretú doma a keď ju pustí von, tak len pod dohľadom Maťa. Podarí sa vďaka týmto prekážkam hlavnej postave odhaliť svoju minulosť? A ak áno, poučí sa z nej?

Po prečítaní prvých strán Zlatokopky 2 som začal veriť, že kniha môže byť lepšia ako prvý diel. Ale mýlil som sa. Autorka už od prvých strán veľmi pekne formovala napätie a čitateľ tak spolu s hlavnou postavou postupne zisťoval, čo sa vlastne deje. Problém bol však ten, že sa to dialo skoro celú knihu. Tým, že hlavná postava trpela amnéziou, čitateľ tak postupne prechádza kompletným prerozprávaním deja z prvej knihy, ktoré trvá skoro celú druhú knihu. Preto tak dochádza k neustálemu opakovaniu tých istých udalostí a postáv, ktoré už dobre poznáme, a preto je kniha po dejovej stránke veľmi ľahko predvídateľná, či už z hľadiska toho, čo sa bude diať na najbližších stranách, alebo tým, ako sa kniha skončí. Autorka dej miestami oživila rôznymi napínavými situáciami, no v konečnom dôsledku ani to knihu nezachránilo a dej aj naďalej pôsobil nudne, pretože sa nemal kam ďalej posúvať. K menšiemu zvratu došlo až po strane 200, keď hlavná postava si už čo to pamätala zo svojej minulosti a rozhodla sa s tým niečo spraviť. Aj preto sa čitateľ v knihe dostáva na nové prostredia, či spoznáva nové postavy, ktoré príjemne oživujú príbeh.

Pri prvom dieli Zlatokopky sa mi nepáčilo to, ako jednoducho bola kniha napísaná. Ja osobne mám rád jednoducho napísané knihy, no v tomto prípade šlo až o primitívne napísanú knihu. V tejto knihe je už vidieť posun. Sasková v knihe využila viac opisov prostredia, viac sa hrala s napätím a taktiež sa jej podarilo omnoho lepšie vykresliť postavy. Takým príkladom bol práve Frajer, na ktorom autorka zapracovala omnoho viac, a preto čitateľ počas čítania knihy spoznával množstvo stránok jeho osobnosti. Jednak tie kladné, ale aj záporné.

Ak to tak zhrniem, tak pokračovanie Zlatokopky bolo pre mňa sklamanie, aj napriek tomu, že šlo o bestseller. Lucia Sasková má na konte omnoho lepšie knihy a ja osobne nechápem, prečo sa o nich nehovorí toľko, čo o tejto sérii. Prostitútka, Nebezpečná alebo Rozpoltená... Vynikajúce knihy, ktoré si vás získajú už pri prvej strane a vašu pozornosť si budú držať až po tú poslednú. A určite vám toho dajú viac, ako práve táto séria. Zlatokopku 2 hodnotím 3/5.

Viac o knihe sa dozvieš napríklad aj TU