Recenzia: Deti krvi a kostí - Tomi Adeyemi

VYDAVATEĽSTVO: Tatran (Henry Holt and Company)
ROK VYDANIA: 2019 (2018)
POČET STRÁN: 464
PREKLAD: Linda Magáthová

Zélie si pamätá, že kedysi bola celá krajina Orisha plná mágie. Ohnivci zapaľovali plamene, Vlnopáni rozkazovali vlnám a Zéliina mama Smrtonoska vzývala duše mŕtvych.
No potom mágia kamsi zmizla a všetko sa zmenilo. Všetkých Madžiov na príkaz krutého kráľa vyvraždili, Zélie obrali o mamu a jej ľud o nádej.
Teraz však má Zélie jedinečnú šancu zaútočiť na kráľovskú rodinu a vrátiť krajine mágiu. Musí zabrániť korunnému princovi, aby definitívne zničil mágiu, a s pomocou princeznej mu prejsť cez rozum. Na každom kroku na ne číha nebezpečenstvo, z krovín vrčia snežné lepardnéry a vo vodách vyčkávajú pomstychtiví duchovia.
Najväčšou hrozbou pre krajinu sa však môže stať práve Zélie – ak sa nenaučí kontrolovať svoju moc.

Deti krvi a kostí je prvou knihou z fantasy trilógie novej americkej spisovateľky Tomi Adeyemi. Jedná sa o autorkin debut, ktorého podnetom na vznik boli reportáže o tom, ako do neozbrojených mužov, žien a detí strieľala polícia. Ako hovorí autorka, túto knihu napísala preto, lebo cítila bezmocnosť, hnev a strach a toto bola jediná možnosť, ako na túto udalosť poukázať.
Kniha Deti krvi a kostí si získala úspech nielen v Amerike, ale po celom svete. Úspech knihy je až taký, že sa podľa nej plánuje natočenie celovečerného filmu. Ja si osobne myslím, že úspech, aký sa tejto knihe dostal, je viac než oprávnený, pretože ide o jeden z najlepších fantasy debutov, aký som mal možnosť prečítať.

Obyvatelia krajiny Orisha sa delia na dve skupiny. Tou prvou sú obyčajní ľudia a tou druhou Madžiovia – osoby plné magických schopností. Kedysi bola krajina plná mágie, no potom sa stalo čosi, vďaka čomu mágia z krajiny zmizla. Zélie – hlavná hrdinka príbehu – dostane príležitosť postaviť sa proti kráľovskej rodine, ktorá stojí za zmiznutím mágie, a priniesť tak mágiu späť do krajiny. Zélie tak spolu s princeznou čelia korunnému princovi, ktorý spolu so svojím otcom chce mágiu definitívne zničiť. Počas ich spoločnej púte čelia mnohým prekážkam, ale tou najväčšou je samotná Zélie. Samozrejme len dovtedy, kým sa nenaučí ovládať svoju moc.

Tomi Adeyemi napísala knihu, ktorá je zaujímavá od prvej strany až po tú poslednú. Toto je presne tá kniha, ktorá si vás veľmi získa veľmi ľahko a svojím prepracovaným príbehom si vás bude držať od začiatku až do konca. Autorka využila svoje vedomosti z Harvardu a vložila ich do tohto diela, kde má čitateľ možnosť prostredníctvom príbehu spoznať africkú mytológiu, ktorá je základom tejto knihy. Autorka zapracovala mytológiu do príbehu tak dobre, až čitateľ môže mať miestami pocit, ako keby skutočne existovali takýto bohovia. Ale to nie je jediné plus tejto knihy. Okrem toho autorka berie čitateľa na rôzne miesta krajiny Orisha, či už je to kráľovstvo, džungľa, alebo rodná dedina Zélie. Pod autorkinými opismi dostávajú tieto miesta jasné kontúry, a preto si čitateľ vie omnoho ľahšie predstaviť dané lokality.

Adeyemi priniesla čitateľom naozaj originálny príbeh, aj keď musím podotknúť to, že sa v knihe objavili niektoré veci, ktoré boli aj v iných knihách. Snáď takou najvýraznejšou vecou (a pravdepodobne asi aj jedinou) je aréna, ktorá nenápadne poukazuje na Hry o život a v ktorej Zélie spolu s Tzainom a Amari bojovali s cieľom získať nesmrteľný kameň, ktorý by im pomohol prinavrátiť mágiu späť do krajiny. Samozrejme, autorka tam pozmenila hneď niekoľko vecí, no samotný princíp zostal rovnaký – bojuje sa dovtedy, kým nebude len jeden víťaz. V konečnom dôsledku to neovplyvňuje samotný príbeh, ale predsa len sa to nemusí páčiť každému.

Aj napriek tomu, že sa jedná o fantasy knihu, je kniha napísaná jednoducho a pútavo. Čitateľ tak nebude mať problém začítať sa do príbehu, aj keď treba uznať, že začiatok knihy môže byť pre niektorých čitateľov chaotický. Autorka v knihe taktiež využíva pestré opisy prostredia, ktoré oživujú príbeh a vďaka ktorým sa čitateľ nenudí. Pestré opisy autorka častokrát strieda aj s dynamickosťou, a preto má kniha rýchly spád. Okrem toho autorka nešetrí dialógmi, ktorých je v knihe celkom dosť.

Čo sa týka postáv, tie sa autorke podarilo vykresliť fantasticky. V príbehu sa stretávame s odvážnou Zélie, múdrou a zároveň aj nesmelou Amari, nerozhodným Inanom a nedôverčivým Tzainom. Pod autorkiným perom postavy ožili do takej podoby, až na čitateľa pôsobia reálne, či už svojím správaním alebo vlastnosťami.

Deti krvi a kostí je kniha, po ktorej by mal siahnuť každý milovník fantasy žánru. Je to kniha s výborným príbehom, ešte lepšími postavami a zaujímavým prostredím. Aj napriek tomu, že sa v niektorých veciach môže kniha podobať s inými knihami, nemožno poprieť to, že ide o jeden z najlepších fantasy debutov. Knihu hodnotím 5/5.