Recenzia: Tanečnica - Michaela Ella Hajduková

októbra 30, 2018

NÁZOV: Tanečnica
POČET STRÁN: 344

Bohémske 20. roky 20. storočia v Paríži. Geraldine de Laffont tancuje vo vzduchu na čiernych stuhách. Jej životom je divadlo Folies Bergére a jeden nemecký muž. Je mladá a bezstarostná, až kým pritvrdo nedopadne na zem – jej stuhy sa zmenia na nacistické vlajky a milovaný muž má odrazu nacistickú uniformu.
Zdrvená Geraldine poznačená príchodom vojny stráca viac ako len vlastné ilúzie. Osud jej vracia lásku, ale berie viac, ako je človek schopný uniesť. Jej mrazivý príbeh je ako zostup do neznámeho podzemia. Začnete v krásnom zámku a pôjdete hlbšie... chodby času vás prevedú životom odvážnej ženy a vzápätí vás nepripravených hodia z pompéznych divadelných dosiek do zbombardovaných Drážďan. Okázalé chodby Reichstagu v Berlíne i šesť mŕtvych detí vo vodcovom bunkri. Ako hlboko sa dá ukryť pravda?
O mnoho rokov neskôr prichádza do Paríža Júlia rozhodnutá vypátrať svoje korene. Skutočnosť, že zdedila zámok, však zďaleka nie je takým šokom ako to, že otvorí Pandorinu skrinku a vypustí z nej všetky hrôzy, ktoré musela prežiť jedna nešťastná... Tanečnica.

Nepriznaná, Dorianova kliatba alebo Tajomstvo tvojho rodu. Toto je len zlomok z kníh, ktoré Michaela Ella Hajduková vydala. Michaela Ella Hajduková je jednou z najznámejších spisovateliek vydavateľstva Motýľ, ktorá sa vo svojej tvorbe zameriava na romány s historickou tematikou. Autorka do dnešného dňa vydala už deväť kníh, pričom Tanečnica patrí medzi jej tohtoročné novinky. Kniha Tanečnica bola pre mňa najočakávanejšou knihou od tejto autorky. Bolo to najmä nádhernou obálkou a anotáciou, ktoré ma na knihu navnadili. A podobne ako pri Nepriznanej, aj Tanečnica si ma získala už hneď na začiatku.

Júlia je žena žijúca pokojný život v obklopení svojich priateľov. Lenže jedného dňa za Júliou prichádza neznámy muž. Oznamuje jej, že v Paríži zdedila zámok. Júlia sa tak vydá spolu s partiou kamarátov do Paríža vypátrať svoje korene. No počas svojho pobytu v Paríži Júlia odkrýva všetky hrôzy a tajomstvá, ktoré si prežila jedna tanečnica.
Pred niekoľkými desiatkami rokov žila v Paríži Geraldine de Laffont, ktorá bola vzdušnou tanečnicou. Milovala tanec, no taktiež aj jedného nemeckého muža. No s príchodom druhej svetovej vojny sa všetko zmenilo. Geraldine prestala tancovať a jej milovaný muž zrazu začal nosiť nacistickú uniformu. Lenže, aká je pravda? Bol jej milovaný muž skutočne Nacistom, alebo nie? A čo má spoločné Geraldine a Júlia?

Michaela Ella Hajduková je známa tým, že v každej svojej knihe naservíruje čitateľovi kvalitný príbeh, ktorý čitateľ nebude môcť pustiť z rúk. A Tanečnica je taktiež jednou z tých kníh. Podobne ako pri knihách Zákon krvi či Nemecké dievča neplače, aj v tejto knihe si Michaela Ella Hajduková zvolila za ústrednú tému knihy práve druhú svetovú vojnu. Popravde, už som ani nevedel, či autorka dokáže touto témou znova zaujať, keďže už má na konte hneď niekoľko kníh venujúcich sa tejto tematike, no ona to znova dokázala. Kniha si ma získala už od prvých stránok a držala si ma až po tie posledné.
Autorka znova dokázala umiestniť fiktívny príbeh do obdobia druhej svetovej vojny tak, že na čitateľa pôsobil celý príbeh tak, ako keby sa skutočne odohral. Neviem, do akej miery je celá kniha pravdivá, no na mňa kniha zapôsobila do takej miery, až som mal pocit, ako keby sa celý príbeh skutočne odohral. Lenže to nie je všetko. Autorka aj v tejto knihe priamo poukazuje na všetky zverstvá, ktoré sa počas druhej svetovej vojny odohrali. Čitateľ má tak možnosť vidieť naivných Nemcov, ktorí lipnú na každom Hitlerovom slove, no taktiež aj bezmocných Židov, ktorí nedokážu spraviť nič pre svoju záchranu. No okrem nich autorka do príbehu zasadila aj také postavy, ktoré boli ochotné spraviť všetko preto, aby sa zbavili Hiltera. Dokonca boli ochotné sa s nim aj spriateliť.

Hoci je celý príbeh fiktívny, no autorka znova zasadzuje do príbehu množstvo udalostí, organizácii alebo vecí, ktoré sa počas druhej svetovej vojny skutočne odohrali. Takým príkladom je aj organizácia, ktorá sa snažila ríši zabezpečiť čo najviac ľudí árijskej rasy. Túto organizáciu autorka detailnejšie rozoberala už v knihe Zákon krvi (recenzia TU), ktorá tvorila väčšinu knihy, no v tejto ju už spomenula len okrajovo.

Celá kniha je rozdelená na dve dejové línie. Tá prvá sa odohráva v súčasnosti a tvorí len malú časť knihy. Zato druhá dejová línia, odohrávajúca sa v minulosti, tvorí drvivú väčšinu knihy. Mňa osobne (a určite aj väčšinu čitateľov) viac zaujala práve druhá dejová línia, pretože bola omnoho napínavejšia, dojímavejšia, ale taktiež aj zaujímavejšia. Zatiaľ čo pri prvej dejovej línií sledujeme len život Júlie a spoznávanie históriu jej rodiny, v tej druhej prežívame spolu s hlavnou postavou príbeh plný napätia, sklamaní a smútku.

Pre Michaelu Ellu Hajdukovú je typické to, že s každou novou knihou prináša čoraz lepšie napísaný príbeh. Ak sa na to tak spätne pozriem, je to pravda. Tanečnica je napísaná jednoducho, sviežo, dynamicky a celý príbeh má rýchly spád. Autorka sa nebojí a kombinuje jednoduché opisy so zložitejšími, vďaka čomu je samotné čítanie omnoho zaujímavejšie.
A podobne je to aj s postavami. S každou ďalšou knihou sú postavy prepracovanejšie, omnoho lepšie vykreslené a pôsobia omnoho reálnejšie. V Tanečnici ma zaujalo veľmi veľa postáv, no spomeniem len niektoré: Geraldine, Júlia, Andreas, Gretl a Ilse.

Tanečnica je spolu s Nepriznanou to najlepšie, čo som od Michaely Elly Hajdukovej prečítal. Tanečnica je vynikajúcim príbehom mladej Geraldine, ktorá je ochotná spraviť všetko preto, aby Hitler prišiel o svoju moc. Kvalitne spracovaný príbeh dopĺňajú výborne vykreslené postavy a zaujímavé prostredie. Knihu Tanečnica hodnotím 5/5.

Ak sa ti recenzia páčila a chceš si kúpiť knihu, tak to môžeš spraviť kliknutím TU

Pre viac článkov s Michaelou Ellou Hajdukovou klikaj TU