Recenzia: Nebezpečná - Lucia Sasková

NÁZOV: Nebezpečná (Nebezpečná)
VYDAVATEĽSTVO: Motto (Slovenský spisovateľ)
ROK VYDANIA: 2017 (2014)
POČET STRÁN: 320
PREKLAD: Alena Řežábková

"Po čem ženy touží? A co jsou ochotné pro své touhy udělat?"
Hlavní hrdinka románu Lucie Saskové, autorky bestselleru Zlatokopka, chce jediné: být normální. Mít normální vztah, někoho milovat, být šťastná. Věci se však vyvíjejí jinak, než si představovala. Ocitá se v psychiatrické léčebně a její svět se obrací vzhůru nohama. Najednou je pro ni těžké normálně fungovat, vyznat se ve vlastních vzpomínkách. Je to, co si pamatuje, pravda, nebo bylo všechno jinak? Jedno je jisté: je nebezpečná. Pro sebe i pro své okolí.

Lucia Sasková je slovenská spisovateľka, ktorá sa preslávila bestsellerom Zlatokopka. Okrem tejto knihy má Lucia Sasková na konte ďalších šesť kníh, pričom jej najnovšia kniha Rozpoltená nedávno uzrela svetlo sveta. Kto čítal moju recenziu na Zlatokopku (TU), vie, že som z knihy mal zmiešané pocity. Hoci sa mi samotná kniha páčila, no aj napriek tomu mala kopec nedostatkov, medzi ktoré možno zaradiť primitívne jednoduchú štylistiku alebo slabo vykreslené postavy.
A práve kvôli tomu som od Nebezpečnej nemal veľmi veľké očakávania. Myslel som si, že Nebezpečná bude kniha, ktorej kvalita sa bude rovnať Zlatokopkám, vďaka čomu kniha bude pôsobiť lacno a podpriemerne. No keď som sa dopočul, že Nebezpečná je na úplne inej úrovni ako preslávené Zlatokopky, tak som po knihe okamžite siahol a začal som ju čítať. A popravde, zostal som fakt prekvapený.

Podobne ako pri trilógií o zlatokopkách, aj v tejto knihe sa stretávame s hlavnou postavou, ktorej meno nepoznáme. Vieme len to, že hlavnej postave zomiera priateľ a s pomocou jej nevlastnej sestry sa hlavná postava dostáva na psychiatriu. S pribúdajúcimi dňami na psychiatrii hlavná postava zisťuje, že už nedokáže normálne fungovať. Mení sa jej psychika, čo má za následok to, že sa z nej stáva úplne iná osoba. No hlavná postava zisťuje ešte jednú vec. Je nebezpečná. Nie len pre seba, ale aj pre ľudí navôkol.

Musím povedať, že Lucia Sasková je samo o sebe jedno veľké prekvapenie. Najprv ma autorka šokuje knihou o zlatokopkách tak, že ma kniha tak trocha sklame, no hneď nato mi s Nebezpečnou doslova vyrazí dych. Možno sa čitateľovi bude podľa názvu knihy javiť, že kniha bude svojou témou podobná Zlatokopke, no nie je to tak. Zatiaľ čo Zlatokopka je jemne erotickým románom, Nebezpečná je psychologickým románom, ktorého dejová línia je diametrálne odlišná od Zlatokopky. Čo je na tejto knihe zaujímavé, je to, že autorka už od začiatku knihy vytvára v príbehu napätie, vďaka ktorému kniha pohltí čitateľa už hneď na začiatku a nebude ju môcť pustiť z rúk do tej doby, kým ju nedočíta.
Zatiaľ čo v Zlatokopke autorka rieši zlatokopky a ich spôsob života, v Nebezpečnej sa autorka venuje rôznym psychickým problémom. Autorka sa v knihe nesústreďuje len na psychické problémy hlavnej postavy, ale aj na psychické problémy iných postáv, ktoré v knihe vystupujú. A práve vďaka tomu sa stretávame s postavami, ktoré majú samovražedné sklony, trpia depresiami, alebo majú chuť zabíjať. Okrem rôznych psychických diagnóz Lucia Sasková približuje čitateľovi aj prostredie psychiatrie. Ako to tam vyzerá, funguje, no taktiež aj to, akí ľudia tam žijú.

Štýl písania Lucie Saskovej by som asi zhrnul nejako takto: stručný, jasný a bez žiadnych zbytočných omáčok. Autorka už od prvých strán veľmi pekne vytvára v príbehu napätie, ktoré sa s pribúdajúcimi stranami čoraz viac stupňuje, až na konci knihy úplne vyvrcholí.
V recenzii na Zlatokopku som spomínal, že kniha je napísaná až primitívne jednoducho. Tu to už tak nebolo. Hoci aj v tomto prípade je kniha napísaná jednoducho, no tentokrát autorka celé rozprávanie obohatila aj o rôzne opisy prostredia, ktorých nie je veľmi veľa, no práve vďaka tomu robia z knihy omnoho záživnejšie čítanie. Okrem toho Lucia Sasková zamotala príbeh do takej miery, že čitateľ ma miestami problém zistiť, čo je skutočnosť a čo sú len výmysly hlavnej postavy.
Zatiaľ čo v Zlatokopke boli postavy vykreslené biedne, tu to bolo presne naopak. Postavy boli vykreslené veľmi dobre a na samotného čitateľa pôsobia veľmi reálne a dôveryhodne. Spomedzi všetkých postáv som si ja osobne obľúbil hlavnú postavu, Denisa, Alicu a Slávku.

Zabudnite na nejakú Zlatokopku. Nebezpečná je to, čo si chcete prečítať. Vynikajúci príbeh a postavy dopĺňa vynikajúco vykreslené prostredie psychiatrie, kde sa odohráva väčšina knihy.
Je len veľmi málo slovenských spisovateľov, ktorí dokážu napísať psychologický román tak napínavo a pútavo bez toho, aby využívali extra dlhé opisy, ako to dokázala Lucia Sasková. Okrem toho autorka vynikajúco vykreslila charaktery svojich postáv, čo malo za následok to, že postavy pôsobili reálne. Knihu hodnotím 5/5.

Ak sa aj ty chceš stať psychopatom, tak klikaj TU

Viac článkov s Luciou Saskovou nájdeš TU