Recenzia: Zlatokopka - Lucia Sasková

NÁZOV: Zlatokopka (Zlatokopka)
VYDAVATEĽSTVO: Motto (Slovenský spisovateľ)
ROK VYDANIA: 2016 (2013)
POČET STRÁN: 350
PREKLAD: Miluše Krejčová a Tomáš Krejčí

Neuvěřitelně upřímný pohled do života „zlatokopek“.
V klenotnictví prodává diamantové šperky – nejčastěji „zlatokopkám“, které přicházejí v doprovodu svých bohatých partnerů. Chce se stát jednou z nich a za každou cenu uniknout z prostředí obyčejné rodiny a průměrného života. Skutečně se jí to podaří. Svého o hlavu menšího partnera s pleší a bříškem nazývá Broučkem. On jí za to koupí "trojky" a svěří svoji kreditku. Musí však něco obětovat a není toho zrovna málo. S rodiči se téměř nestýká, na jiného muže se nesmí skoro ani podívat, o skutečné lásce si musí nechat jenom zdát a hlavně musí dbát na to, aby se pořád líbila, protože jinak by se mohla ze dne na den ocitnout na ulici. Jak dlouho se dá takovýhle život vydržet?

Lucia Sasková je slovenská spisovateľka, ktorá sa medzi čitateľmi preslávila knižnou sériou Zlatokopka, z ktorej sa stal bestseller. Okrem trilógie, ktorá sleduje život zlatokopky, sa autorke podarilo vydať ďalšie tri knihy, pričom najnovšia, ktorá nesie názov Rozpoltená, sa o mesiac objaví na pulte kníhkupectiev. Hoci Zlatokopka pôvodne vyšla v slovenskom jazyku, no ku mne sa dostala jej preložená verzia. A ak mám pravdu povedať, tak som rád, že vlastním práve českú verziu knihy. Povedzme si úprimne, obálka slovenskej knihy nie je nič extra a hoci ani česká nie je na tom o nič lepšie, no stále je krajšia. Avšak, hovorí sa, že nesúď knihu podľa obalu. Tak aká je potom kniha?

Kniha Zlatokopka rozpráva príbeh ženy, ktorej meno nepoznáme. Popravde, nepoznáme mená väčšiny postáv. Každopádne, hlavná postava tejto knihy pracuje v klenotníctve ako predavačka. Jedného dňa v klenotníctve zhodou náhod spoznáva muža, ktorý ju svojím vzhľadom príliš neohúril, no aj tak tam prišiel spolu so svojou mladou sexy priateľkou, aby jej mohol kúpiť šperk. Samozrejme, nie len taký hocijaký, ale ten najdrahší. A keďže nič netrvá večne a vzťah medzi týmto mužom a ženou bol toho ukážkovým príkladom, tak od tohto dňa sa obyčajná predavačka v klenotníctve mení na priateľku bohatého majiteľa firmy, ktorá sa venuje autám. Hlavná postava opúšťa prácu a jej jedinou úlohou je, aby sa o svojho priateľa postarala čo najlepšie. Lenže, čo sa stane, keď bývalá predavačka spozná priateľovho mladšieho, krajšieho a hlavne bohatšieho súpera? Presedlá na iný zdroj príjmu, alebo zostane verná svojmu priateľovi?

Tým, že Zlatokopka je kniha, ktorá bola všade ospevovaná a zároveň sa zaoberá témou, ktorá sa v knihách až tak veľmi nevyskytuje, tak aj moje očakávania od knihy boli veľké. A musím povedať, že som zostal milo prekvapený. Aj keď kniha nenaplnila všetky moje očakávania, no autorka tému poňala svojsky a podarilo sa jej tak vytvoriť pútavý príbeh, ktorý môže zaujať široké spektrum čitateľov. Autorka čitateľa v knihe zavedie na rôzne miesta k rôznym postavám, vďaka čomu príbeh nie je nudný a okrem toho autorka priam presne poukazuje na to, čo všetko sú niektoré ženy schopné spraviť preto, aby nemuseli pracovať. Samotný príbeh na mňa pôsobil tak reálne, až som miestami mal pocit, ako keby sa skutočne odohral. Dokonca som si aj kladol otázku, či sa autorka neinšpirovala skutočnými udalosťami. Napríklad svojím životom alebo životom niekoho, koho pozná.
Aj keď je Zlatokopka kniha, ktorá sa venuje téme, ktorá nemusí osloviť každého, no jedno musím uznať. Lucia Sasková knihou podala svojim čitateľkám a možno aj čitateľom skvelý návod na to, ako sa stať dobrou zlatokopkou/zlatokopom. Len to, prosím vás, neskúšajte. Nikdy neviete, aké riziká toto "povolanie" so sebou prinesie.

Autorkina štylistika v tejto knihe nebola nič extra. Ja osobne som od knihy čakal trocha zložitejší štýl písania s pestrými opismi a množstvom šialených či prekvapujúcich momentov, no vo finálnom výsledku som sa nedočkal ani jednej z týchto vecí. Kniha bola napísaná jednoducho a hoci ja sám preferujem jednoducho napísané knihy, no táto kniha bola napísaná až primitívne jednoducho. No keď sa nad tým spätne zamyslím, tak k tomuto žánru to aj sedí. Kniha neašpiruje na to byť hotovým literárnym dielom. Práve naopak. Ide o ten typ knihy, ktorý je priam stvorený pre ľudí, ktorí po knihe siahnu raz za rok. Avšak, ak si od tejto autorky chcete prečítať niečo, čo je napísané fakt kvalitne, tak siahnite po iných jej knihách, pretože celá trilógia je napísaná rovnakým štýlom.
Hoci mi autorkin štýl písania, ktorý sa rozhodla pre túto knihu použiť, nesadol, no bola tu jedna vec, ktorá sa mi na jej štýle písania páčila. A tou vecou boli sarkastické poznámky, ktoré sa väčšinou nachádzali hneď za koncom priamej reči. Ja som sa na nich do cela nasmial a keďže je ich v knihe požehnane, tak je veľká pravdepodobnosť, že budete mať o zábavu postarané.

Vďaka tomu, že sa hlavná postava pohybuje vo vysokých spoločenský kruhoch, kniha prekvitá množstvom rôznorodých postáv. Či už sú to muži z bohatej vrstvy a ich priateľky zlatokopky, alebo len obyčajní ľudia. Vo všeobecnosti boli postavy vykreslené v skutku dobre, no podľa mňa by to šlo ešte lepšie. Zatiaľ čo jedna postava bola vykreslená veľmi dobre, druhá bola len priemerne.
Hoci v knihe vystupovalo veľa postáv, mňa zaujala len hlavná postava, Frajer (to je len prezývka, meno nepoznáme), Janka a Peter.

Po prečítaní knihy som pochopil, prečo je zo Zlatokopky bestseller. Príbeh so zaujímavou témou a dobrým spracovaním dopĺňajú zaujímavé postavy. No ako každá kniha, aj táto má svoje "muchy". V prípade tejto knihy to je primitívne jednoduchá štylistika a slabšie vykreslené postavy. Knihu hodnotím 4/5.

Ak máš záujem kúpiť si knihu, tak to môžeš spraviť kliknutím TU