Recenzia: Žltá hviezda - Jennifer Roy

NÁZOV: Žltá hviezda (Yellow Star)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (Two Lions)
ROK VYDANIA: 2017 (2012)
POČET STRÁN: 224
PREKLAD: Terezia Štubniaková

Keď v roku 1939 odvliekli Sylviu s rodinou do lodžského geta v Poľsku, v ktorom bolo väznených približne 250 000 židov, bola len malým dievčatkom.
Po oslobodení zostalo v gete nažive len 800 ľudí a z toho 12 detí. Sylvia bola jedným z nich...Ostatných utýrali priamo tam alebo vyviezli do koncentračných táborov na konečné riešenie.Rovnako ako väčšina ľudí, ktorí prežili holokaust, ani ona nechcela hovoriť o tom, čo sa dialo v gete. Svoju minulosť sa snažila pochovať, aby sa mohla pohnúť vpred. Po viac ako päťdesiatich rokoch však svoje rozhodnutie zmenila a celý príbeh vyrozprávala svojej neteri, ktorá ho dokázala premeniť na emotívne rozprávanie o prežití z pohľadu malého dievčatka.
Tak vznikla úžasná kniha, skutočný príbeh zachytávajúci nešťastie, hrôzostrašné podmienky, ale aj túžbu a odhodlanie žiť.

Knihy s vojnovou tématikou boli pre mňa ešte donedávna veľkou neznámou. Hoci už knihy aktívne čítam skoro tri roky, no k tomuto knižnému žánru ma to nikdy neťahalo. No jedného dňa som si prechádzal stránku vydavateľstva Motýľ, keď na mňa v ponuke kníh vyskočila práve Žltá hviezda. Kniha ma neskutočne zaujala svojou obálkou a po prečítaní anotácie som vedel, že túto knihu si musím prečítať. A popravde, vôbec neľutujem, že som po nej siahol.

Žltá hviezda je kniha z obdobia druhej svetovej vojny, ktorá rozpráva príbeh malej Sylvie, ktorá bola spolu s rodičmi a sestrou odvedená do lodžského geta v Poľsku. Spočiatku v ňom bolo 250 000 židov, no po oslobodení geta len 800 a z toho 12 detí, medzi ktorými bola aj Sylvia. Po niekoľkých desiatkach rokov sa Sylvia rozhodla porozprávať svoj príbeh neteri, ktorá z neho vytvorila veľmi emotívnu knihu.

Po prečítaní knihy môžem povedať, že Žltá hviezda je neskutočne dojímavá kniha. Hoci knihu písala osoba, ktorá túto udalosť nezažila na vlastnej koži a väčšinu informácii sa dozvedela len z rozprávania svojej tety, no aj napriek tomu sa jej podarilo napísať knihu, ktorá vás dokáže chytiť za srdce.
Žltá hviezda je zmesou spomienok malého židovského dievčaťa, ktoré nemalo to šťastie zažiť detstvo, ako zvyšok jej nežidovských rovesníkov. Šesť rokov žila v lodžskom gete a nikdy nemala ani tušenia, čo môže očakávať od ďalšieho dňa. Bude ďalší deň presne taký, ako tie predchádzajúce? Plný strachu z toho, či si pre nich neprídu nemeckí vojaci a neodvedú ich do koncentračných táborov? Alebo ich už konečne príde niekto zachrániť?

Hladná
Prídely jedla, dreva a uhlia
sú stále menšie.
Všetci v gete sa pýtajú:
Ako prežijeme zimu?

A k tomu všetkému sem
majú priviesť ďalších
dvadsaťtisíc ľudí.

V poslednom čase som stále hladná
a všetci sme akísi chudí.
Dora, ktorá je po tieto dni ku mne milá,
mi rozpráva, ako chutí maslo, vajíčka, mlieko,
čokoláda.
Dúfa, že z jej slov priberiem.

Samotná kniha je rozdelená do niekoľkých častí, pričom autorke sa v nich až neuveriteľne presne podarilo zachytiť atmosféru druhej svetovej vojny. Kniha začína v momente, kedy Sylvia spolu s rodičmi a sestrou cestuje do lodžského geta a končí v momente, kedy je geto oslobodené a ľudia z neho odchádzajú. Môže sa zdať, že kniha bude pôsobiť len smutne, no na moje prekvapenie kniha obsahovala aj vtipné momenty (čo pri knihách tohto žánru je do cela neobvyklé).
Napriek tomu, že sa kniha zaoberá témou druhej svetovej vojny, od ostatných kníh sa výrazne odlišuje. Nie je napísaná formou súvislého textu, ale je to niečo medzi poéziou a prózou. Každopádne, nič to nemení na tom, že je kniha napísaná neskutočne jednoducho a pútavo. Možno o jednoduchosti knihy vypovedá aj to, že som ju prečítal za jeden deň.

Príliš ticho
Dora vraví,
že je zvláštne chodiť
po uliciach a nevidieť jediné dieťa
alebo nepočuť jediné bábätko.

Neviem to posúdiť,
pretože už viac cez deň nemôžem
chodievať von.
Ani v sprievode rodičov.

Kto má rád príbehy z obdobia druhej svetovej vojny, tak by mal určite siahnuť po Žltej hviezde. Jennifer Roy nádherné spracovala skutočný príbeh malej Sylvie, pričom ho napísala tak skvelo, až celá atmosféra druhej svetovej vojny z knihy priam sála. Knihu hodnotím 5/5.

Ak si aj ty chceš prečítať príbeh malej Sylvie, môžeš to spraviť kliknutím TU