Pýtam sa - Zuzana Hinduliaková

augusta 26, 2018
Zaujímalo vás niekedy, ako to funguje v takom vydavateľstve? Ako sa získavajú zahraničné tituly, alebo akými fázami musí rukopis prejsť, kým sa k vám dostane vo forme knihy? Tak na tieto otázky vám odpovie Zuzka Hinduliaková, ktorá má vo vydavateľstve Motýľ na starosti získavanie zahraničných titulov, čítanie rukopisov, tvorbu obálok, no taktiež aj propagáciu kníh. Samozrejme, otázky sa netýkali len jej pracovnej pozície. Chcete vedieť, čo Zuzka rada číta alebo niečo o vydavateľstve Motýľ? Tak čítajte ďalej.


Ahoj, Zuzka! V krátkosti sa nám predstav a popíš nám, čomu sa venuješ.

Krásny deň, Tomáš. V prvom rade sa ti chcem poďakovať, že si ma oslovil. S rozhovormi nemám veľké skúsenosti, preto ma tvoja ponuka veľmi potešila. Momentálne, takmer celú pozornosť venujem svojej ročnej dcérke a popri nej sa každodenne snažím venovať svojej práci, ktorá sa stala mojím koníčkom. Asi aj preto dokážem skĺbiť rodičovskú dovolenku s prácou.

Ešte predtým, ako sa vrhneme na otázky ohľadom Tvojej práce, veľmi by ma zaujímalo, ako si sa dostala k čítaniu kníh.

Vydavateľstvo Motýľ vzniklo chvíľku po mojom narodení. Je to rodinné vydavateľstvo a odkedy si pamätám, otec nosil domov nové tituly, vykladal ich na poličky a ešte niekoľko mesiacov sa na ne pozeral a tešil sa z nich. Keď som bola tínedžerka, vnímala som, ako veľa sa v našej rodine číta. V tom veku som o literatúru veľký záujem nemala, na to bola skôr moja mladšia sestra. Ja som vtedy preferovala iné koníčky a trávila letá v zahraničí. Nemohla som sa však vyhnúť nenápadnému podsúvaniu kníh od mojich rodičov. Naozajstná láska k príbehom ma prepadla až po dvadsiatke a odvtedy ma to neprestalo baviť.

Aké sú Tvoje najobľúbenejšie knižné žánre? Máš aj nejakých obľúbených autorov?

Čítam veľa, ale hlavne všetko, čo mi príde pod ruku. Mám veľmi rada knihy od Paula Coelha. Je síce pravda, že vďaka mojej práci už roky čítam prevažne naše slovenské autorky. Každoročne sa teším na nové knihy od Andrey Rimovej, Marty Fartelovej, Michaely Elly Hajdukovej, Darinky Hamarovej a ostatných našich autorov.

Milujem ten pocit, keď si po dočítaní knihy vzdychnem a poviem „do frasa, ako je to možné, že to tak živo zhmotnili“.

A naopak. Máš aj nejaké žánre alebo autorov, ktorých nemusíš?

Až tak veľmi nečítam trilery a horory. Nerada sa bojím. ☺

Čítaš najmä slovenskú tvorbu? Alebo prevláda zahraničná?

Už roky u mňa prevláda slovenská tvorba, ale vždy veľmi rada siahnem aj po nejakej motivačnej knihe od zahraničného autora. Ak neposudzujem nejaký slovenský rukopis, alebo nečítam jedného z našich autorov, čítam knihy v angličtine, ktoré by mohli byť zaujímavé aj pre slovenských čitateľov.


Vydavateľstvo Motýľ existuje už neuveriteľných 27 rokov. Ako dlho si už Ty súčasťou vydavateľstva?

Vo vydavateľstve Motýľ som začala pracovať najskôr ako brigádnička v roku 2013. Nastúpila som ako záskok za kolegyňu a vtedy to bola z mojej strany skôr len krátkodobá zastávka, na ktorej som sa mohla opäť niečo nové naučiť. Milujem výzvy a toto bola jedna z nich. Vtedy som ešte netušila, že o päť rokov neskôr to bude moja nenahraditeľná súčasť života.

Málokto to vie, no Facebook a Instagram vydavateľstva Motýľ máš pod palcom Ty. No čomu všetkému sa vo vydavateľstve ešte venuješ?

Vyštudovala som marketingovú komunikáciu a ešte počas vysokej školy som vo vydavateľstve presadzovala komunikáciu s čitateľmi prostredníctvom sociálnych sietí. Využitie sociálnych sietí je pri propagácii kníh nevyhnutné. Je vždy dobré, ak sa o tento obsah stará viac osôb, tak je to aj u nás. Nie nadarmo sa hovorí, že viac hláv, viac kreatívnych riešení. ☺
Okrem sociálnych sietí taktiež vyhľadávam zahraničné tituly, ktoré by mohli zaujať našich čitateľov, posudzujem rukopisy a vyhľadávam fotky na obálky kníh.

Čo na Tvojej pracovnej pozícii považuješ za najzaujímavejšie?

Jednoznačne kreativitu. Tvorba kníh je krásna a tvorivá činnosť. Je to nádherný pocit, keď si uvedomím, koľko zaujímavých kníh sme dotiahli do konca a že ich práve niekto s úsmevom na tvári číta.
Najviac ma baví, keď sa mi podarí nájsť dobrú fotku, alebo navrhnúť dizajn a už len čakám, ako sa s tým naša grafička popasuje. Je to vždy také naše malé dobrodružstvo.

Tvoríš celú obálku, alebo len istú časť?

Náš proces začína pri hľadaní vhodného obrázku, dizajnu. Následne grafička dotvára obálke šaty, ktoré my ešte často pretvárame, šperkujeme. Je to krásny, skupinový proces, do ktorého sa angažuje viac osôb, aby bol výsledok čo najlepší.

Obálky ktorých známych kníh sú Tvojou prácou?

Za tie roky je ich viac. ☺ Z posledných, ktoré vychádzajú už túto jeseň, je to napríklad Vlčia hora, Draculova žena, Posledná kniha. 

Ako vyzerá Tvoj bežný pracovný deň?

Momentálne trošku inak ako pred vyše rokom. Dnes je mojou prioritou dcérka. Podarilo sa nám však nájsť cestu, ako skĺbiť prácu a byť súčasne aj doma. Zatiaľ to funguje. Niekedy si to žiada viac trpezlivosti, viac sa prekonávať, či nakopnúť, ale paradox je, že často za tých pár hodín ráno, alebo poobede, keď malá spinká, stihnem viac, ako si myslím. A, samozrejme, keď som v práci, babka je nenahraditeľná. ☺
Mám veľké šťastie, že moja pracovná náplň je veľmi pestrá a záleží aj od mesiaca v roku, čomu sa práve venujem. Niekedy hľadám tituly, potom odpovedám na bežné e-maily, hľadám podklady na obálky, vytváram facebookové príspevky alebo čítam recenziu od našich blogerov a veľa ďalšieho.


Je pre výkon Tvojej pozície potrebné špeciálne vzdelanie?

Najdôležitejšie je zanietenie a láska ku knihám, ale vzdelanie je tiež potrebné. Pracujeme so slovom, preto vzdelanie, ale aj stále zdokonaľovanie sa a hľadanie nových alternatív je veľmi dôležité. Taktiež aj dobrá úroveň cudzích jazykov.

Tým, že Motýľ existuje už 27 rokov, koľko titulov sa vám podarilo vydať do dnešného dňa?

Neviem povedať presné číslo, ale je ich okolo 600.

Máte aj nejakú špeciálnu miestnosť, kde máte uskladnené všetky vaše doteraz vydané tituly?

Áno, v našej kancelárii kde pracujem s kolegyňou. ☺

Nájde sa medzi vami vydanými knihami aj taká, ktorú vo vydavateľstve považujete za „vydavateľský omyl“?

Určite ich bolo niekoľko. Ale iba ten, kto neriskuje, nerobí chyby.

Vydavateľstvo sa predovšetkým zameriava na knihy slovenských autorov, no vydávate aj prekladovú literatúru. Podľa čoho sa rozhodujete, ktorú knihu vydáte? Sú kritéria rovnaké aj pre prekladovú, aj pre slovenskú knihu?

Pri všetkých tituloch platí, že príbeh musí hneď v úvode zaujať. Najlepšie je, ak kniha disponuje pridanou hodnotou. Veľmi dôležitá je originalita a, samozrejme, stále hľadáme dieru na knižnom trhu, aby sme čitateľom priniesli to najlepšie.

Kto vo vašom vydavateľstve číta rukopisy? Je to len jedna osoba, alebo čítajú ten istý rukopis viacerí ľudia?

Rukopisy triedime dve. Ten rukopis, pri ktorom hneď vieme, že má potenciál stať sa knihou, posúvame riaditeľovi na finálne posúdenie. Ak zaujme aj jeho, knihu berieme. ☺

Vedela by si nám v krátkosti opísať, akými fázami prejde rukopis, než sa z neho stane kniha?

Najprv podpíšeme s autorom zmluvu. Následne ide rukopis na prvú korektúru k redaktorke. Po ukončenej korektúre smeruje ku grafičke, ktorá ho zalomí. Potom ide zalomený rukopis na druhú korektúru a následne ešte na tretiu. Popri tom sa pripravuje obálka a anotácia. Celý text a obálka sa ešte odsúhlasia, skontrolujú a podklady smerujú do tlače. Potom sa už len tešíme z voňavej knihy v našich rukách.

Kde všade na internete môžu ľudia nájsť vydavateľstvo Motýľ?

Všetky aktuality o novinkách, knihách, ktoré sme vydali a vydávame nájdete na našej stránke www.vydavatelstvomotyl.sk, ale aj na Facebooku Vydavateľstva Motýľ, ako aj na Instragrame pod rovnakým názvom. Máme šťastie, že stále viac a viac prejavujú záujem o naše knihy aj knižní blogeri.
Jedným z nich je aj Tomáš, ktorému ďakujem za rozhovor a želám veľa inšpirácie a chute do jeho práce. Lebo všetko, čo sa tvorí s vášňou, je nenahraditeľné.

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.