Recenzia: Kráľovná krvi - Michaela Ella Hajduková

septembra 23, 2022

NÁZOV: Kráľovná krvi
ROK VYDANIA: 2022
POČET STRÁN: 384

Kto v skutočnosti bola Erzsébet Báthoryová?
Jednej noci neďaleko Čachtického hradu zachráni mladá Cigánka Darvulia život šľachtickej dievčine. Ani jedna z nich netušila, že sa ich cesty opäť spoja. Na dlhý čas. Darvulia patrí k spoločnosti komediantov, no vyzná sa v tajoch bylín i liečenia ako málokto a to je dôvod, prečo ju grófka Erzsébet Báthoryová chce stoj čo stoj do svojich služieb. Darvulia však ovláda nielen oheň, ale aj čosi, čím sa ženy zaoberať nesmú. V temniciach grófky tečie krv a za jej chrbtom sa dejú veci, o ktorých nemá ani potuchy. Intrigy, politika, nenávisť... Po smrti manžela sa stáva ohromne bohatou vdovou a krvavé potoky z jej hradov vyvrú na svetlo sveta.
Mocná, rozhodná a inteligentná žena? Krutá a prchká majiteľka panstiev a poddaných? Alebo krvilačný démon, sadistická beštia a sériový vrah? Pravda ostáva ukrytá v žalároch a svetlách sviec, v krvi a smrti.

Úspešná slovenská autorka Michaela Ella Hajduková sa do povedomia čitateľov dostala najmä vďaka svojim vojnovým románom. Knihy ako ZlatovláSSka či Berlínske hviezdy sa stali medzi čitateľmi veľmi obľúbené. Okrem vojny sa autorka vo svojich knihách venuje aj iným témam. V knihe Netopierka autorka zachádza do žánru young adult, kde zasadila príbeh do hudobného prostredia, v dvojdielnej sérii Rekviem pre anjela zasa ponúka čitateľom eroticko-mysteriózny príbeh Amadea a Alessandry a v knihe Nepriznaná zasa prináša čitateľom príbeh Ľudovíta Štúra a Adely Ostrolúckej.

Najnovšia kniha z autorkinho pera, Kráľovná krvi, je zasa menšou odbočkou od autorkinej typickej tvorby. V prípade tohto románu sa autorka venuje príbehu Erzsébeth Báthoryovej, ktorý autorka jemne načrtla už vo svojom debute, nakoniec sa však dočkal aj samostatnej knihy. Musím sa priznať, že na toto dielo som sa veľmi tešil. Od Michaely Elly Hajdukovej mám až na jej debut prečítané všetky jej knihy, pričom ani jedna z nich ma nesklamala. A rovnako tomu bolo aj v prípade tohto diela.

Michaela Ella Hajduková si pre čitateľov znova pripravila nesmierne pútavý príbeh, v ktorom sa ako hlavná postava predstavuje Cigánka Darvulia, ktorá je rozprávačkou príbehu. Tá jedného dňa zachráni život šľachtičnej dievčine, pričom ani jedna z nich nevie, že ich životné cesty sa v budúcnosti znova pretnú. Darvulia sa vyzná v tajoch bylín, a preto keď sa jedného dňa znova stretne s Erzsébet Báthoryovou, tá ju chce do svojich služieb. Okrem toho Darvulia ovláda čosi viac, než len čaro bylín. Kto vlastne bola Erzsébet Báthoryová? A bola to naozaj ona, kto vykonával rôzne krvavé rituály?

Pri knihách Michaely Elly Hadujovej je už čitateľ zvyknutý na to, že mu autorka prinesie pútavý príbeh, či už podľa historických udalostí alebo nimi inšpirovaný, ktorý čitateľ nebude vedieť pustiť z rúk do momentu, kým si ho celý neprečíta. A presne tak je tomu aj v prípade jej najnovšieho diela Kráľovná krvi, ktorý ponúka pútavý a dychberúci príbeh jednej z najznámejších ženských panovníčok v histórii, ktorá sa ale stala známou nie pre jej vodcovské schopnosti, ale pre legendy, ktoré sa nesú spolu s jej menom. Toto dielo ale ponúka trocha iný pohľad na život Erzsébet Báthoryovej, než sme zvyknutí. Autorka sa pri písaní knihy držala historických faktov, a aj preto naberá samotný príbeh reálnejšie kontúry. Je viac uveriteľný, ba dokonca aj zaujímavejší, keďže tuná čitateľ spoznáva Erzsébet z trocha inej strany.

Autorka celý príbeh vystavala na dynamickosti. V knihe je výrazne cítiť napätie, s ktorým autorka pracuje počas celého diela, či už prostredníctvom rôznych scén a udalostí, prípadne ho dokáže zakomponovať aj do dialógov postáv, čím vzbudzuje v čitateľovi záujem pokračovať v príbehu. Príbeh má rýchly spád, je pútavý a obsahuje rôzne nečakané udalosti. Ten nakoniec speje do veľmi zaujímavého konca, pri ktorom sa čitateľ zamyslí nad rôznymi momentmi knihy, pričom sa mu otvára možnosť utvoriť si vlastný obraz o tejto panovníčke. Bola naozaj krvavou panovníčkou? Alebo nie?

Ako to je už pri autorkiných knihách zvykom, aj v tomto prípade sa čitateľ popri čítaní knihy toho dozvedá viac, než len kto bola daná postava či osobnosť. Autorka veľmi detailne opisuje život v danej dobe, sociálne vrstvy obyvateľstva a ich vzťahy medzi sebou, rôzne zvyky a tradície, a preto tak toho kniha ponúka omnoho viac, než len obyčajný príbeh. Do určitej miery dielo dokáže pôsobiť aj náučne a autorka tak nenútenou formou sprostredkúva veľké množstvo informácií.

V príbehu sa autorka venuje množstvu tém, ktoré súvisia či už priamo s príbehom Erzsébet, či každodenným životom v danej dobe. Témy ako nenávisť, intrigy, moc, závisť či mágia sú len naozaj malým zlomkom toho, čo autorka v diele rozoberá. Samotné témy sú spracované naozaj kvalitne, čo je pri Michaele Hajdukovej už samozrejmosťou. V témach ide autorka dosť do hĺbky, pričom aj tieto témy výrazne oživujú príbeh a robia ho zaujímavejším.

Ako každá autorkina kniha, aj Kráľovná krvi je napísaná veľmi pútavo, je pomerne bohatá na opisy, no nie sú to také opisy, ktoré by príbeh zaťažovali, ale naopak. Sú jednoduché, zároveň však dopomáhajú čitateľovi si lepšie predstaviť danú dobu, prostredie, postavy a rôzne situácie. Autorkine opisy sú vždy jednou z vecí, ktoré má na jej knihách veľmi bavia a ani v tomto prípade Hajduková nesklamala.

A podobne je tomu aj s postavami. Tie na čitateľa pôsobia popri čítaní knihy veľmi reálne a vie si tak pri nich nájsť svojich obľúbencov či dokonca aj postavy, ktoré bude nenávidieť. S inými postavami sa môže stotožniť, pri iných si zasa môže vravieť, že čosi také ako daná postava by nikdy nespravil. Kniha je bohatá na široké spektrum postáv, každá do príbehu vnáša čosi a nie sú tam tak zbytočne. Sú vykreslené výborne a doslova popri čítaní knihy ožívajú.

Michaela Ella Hajduková to znova dokázala. Priniesla čitateľom príbeh o historickej osobnosti, ktorý toho ale ponúka omnoho viac. Odhliadnuc od toho, že príbeh sleduje Erzsébet Báthoryovú, čitateľ sa toho veľa dozvedá aj o živote v danej dobe. Príbeh plný rôznych zaujímavých tém, historických faktov a trocha aj tej mágie. V samotnom doslove autorka veľa vecí uvádza na pravú mieru, ponúka dodatočné informácie, ktoré v príbehu nie sú zmienené a je teda už len na čitateľovi, ktorú možnosť si zvolí. Bola Erzsébet Báthoryová krvavá kráľovná, alebo nie? Knihu hodnotím 5/5.
Motyl