Recenzia: Oheň v duši - Jana Šulková

júla 16, 2018

AUTOR: Jana Šulková
NÁZOV: Oheň v duši
POČET STRÁN: 208

Veronika, mladé a ešte trochu naivné dievča, prichádza do mesta študovať, hľadať slobodu a dobrodružstvo. Osud jej však do cesty postaví sympatického Šimona, ktorý jej život a pohľad naň od základov zmení. Ich vzájomná láska sa stále stupňuje, no perspektívne vyzerajúci vzťah narúša čoraz viac situácií, ktoré si Veronika nevie vysvetliť. Vzťah medzi nimi je čoraz zložitejší a oni sa ocitajú v nepríjemnom kolotoči problémov.
Čo sa v skutočnosti deje so Šimonom? A zvládne to ich vzťah?

Janka Šulková je zjav, ktorý sa na slovenskom knižnom trhu objavil v roku 2014, kedy Janke vyšla jej debutová kniha Dievča s maskou. Od tej doby sa autorke podarilo vydať päť kníh, z ktorých je kniha Oheň v duši jej minuloročnou novinkou. Knihy tejto spisovateľky ma lákali už dlhšiu dobu, no keby ma Janka neoslovila, či by som si neprečítal jej knihu, tak ani neviem, dokedy by som to odďaľoval. A musím skonštatovať, že to bolo celkom zaujímavé čítanie.

Kniha sleduje príbeh dvoch ľudí, Veroniku a Šimona, ktorí sa raz náhodne spoznajú v školskej knižnici. Veronika hneď po ich stretnutí zisťuje, že sa do Šimona zaľúbila. Začnú spolu chodiť, zažívajú pekné chvíle, no postupom času sa Šimon začne chovať čoraz divnejšie. Lomcujú ním nekontrolovateľné výbuchy hnevu, pričom Veronika nemá ani tušenia, prečo to tak je. No keď sa to snaží zistiť, nikto jej to nechce vysvetliť. Ani Šimon, ani jeho priatelia. A tak Veronika chodí aj naďalej so Šimon, hoci nevie čo mu je, no je rozhodnutá pomôcť mu, ako len bude vedieť.

Autorka v knihe naservírovala čitateľovi zaujímavý príbeh lásky medzi dvomi ľuďmi. Mne osobne sa príbeh páčil, no aj tak mal nejaké tie muchy. Aj keď samotná autorka tvrdí, že kniha nie je až taká romantická, prvá polovica knihy bola presným opakom. Prvá polovica knihy bola presne tým typickým sladkým románikom, ktorý je vhodný pre trinásťročné dievčatá. Dve osoby, ktoré sú do seba beznádejne zamilované a nikto a nič ich nerozdelí. Priznám sa, že pri tejto časti som sa do cela nudil a do čítania som sa musel nútiť. Predsa, romány si prečítam rád, no toto bolo už priveľa aj na mňa. Každopádne, druhá polovica knihy bola už o niečom inom. Autorka čoraz viac odkrýva Šimonovo tajomstvo, vďaka čomu sa sladučký románik mení na veľmi zaujímavú knihu. V druhej časti zisťujeme, prečo sa Šimon chová tak ako sa chová, vidíme, ako sa zo sladučkého chlapca stáva jedna veľká troska, no vidíme aj to, že láska medzi Veronikou a Šimonom je aj naďalej rovnaká, možno dokonca ešte väčšia.

Hoci je kniha napísaná skrz tretiu osobu, v tomto prípade by som uvítal skôr prvú osobu. Autorka by tak omnoho lepšie vyjadrila pocity hlavnej postavy, pričom by sa čitateľ omnoho lepšie vžil do príbehu. Lenže to nebol jediný problém. Tým, že je príbeh vyrozprávaný skrz tretiu osobu, miestami som sa nevedel zorientovať v tom, o ktorej osobe momentálne autorka rozpráva, aj keď priznávam, že to nemusí byť výlučne chyba tretej osoby, ale kľudne aj moja. Každopádne, nestávalo sa to často.

Neočakávane výbušný Šimon, po uši zaľúbená Veronika, večne naštvaná a podozrievavá Sonja, či miestami žiarlivá Lenka. Autorka v knihe vytvorila množstvo zaujímavých postáv rôznych pováh, z ktorých si určite niektorú obľúbite. Mňa najviac zaujala Veronika a Sonja. Zatiaľ čo ma Veronika zaujala povahovo, Sonja ma zasa zaujala svojím správaním.

Janka Šulková napísala zaujímavú knihu, ktorá aj napriek menším muchám dokáže zaujať množstvo čitateľov. Zaujímavé postavy, ktoré sú súčasťou zaujímavého príbehu, ktorý predovšetkým zaujme ženské tínedžerské publikum. Knihu hodnotím 4/5.