Recenzia: Anjel v pekle, diabol v nebi - Marta Fartelová

júla 19, 2018

NÁZOV: Anjel v pekle, diabol v nebi
ROK VYDANIA: 2015
POČET STRÁN: 240

Iveta a Richard sú zamilovaní, pekní a perspektívni mladí ľudia, ktorí si chcú sľúbiť lásku a vernosť v dobrom i zlom, v zdraví i chorobe, v bohatstve i chudobe. Posledným detailom, ktorý má umocniť dokonalosť tejto jedinečnej chvíle, má byť návrat Ivetinho strateného brata, ktorého nevidela viac ako pätnásť rokov. Alanov odchod z domova tesne po dosiahnutí dospelosti je zahalený rúškom tajomstva a ani Richardovo naliehanie nedokáže prelomiť Ivetino tvrdohlavé mlčanie. To však len znásobí jeho zvedavosť a chuť dozvedieť sa, prečo osemnásťročný chlapec opustil rodinu, priateľov, rodné mesto a nechal za sebou všetky väzby a nesplnené sny, prečo o ňom rodina nerozpráva, prečo je jeho meno tabu a prečo ho jeho milovaná sestra nevidela pätnásť rokov. V momente Alanovho príchodu ešte nikto netuší, ako jeho návrat zmení osudy celej rodiny, aké vášne a emócie rozdúcha. Jeho prítomnosť je požehnaním i prekliatím zároveň a hranica medzi šťastím a nešťastím je veľmi krehká.

Kniha Anjel v pekle, diabol v nebi je v poradí desiata kniha Marty Fartelovej a zároveň šiesta kniha, ktorú som od tejto autorky prečítal. Marta Fartelová je v súčasnosti jednou z najznámejších tvárí vydavateľstva Motýľ, pričom aj napriek svojej jedenásťročnej kariére si stále nachádza množstvo nových čitateľov. A ja sa tomu ani nečudujem. Spomínal som to hádam vo všetkých recenziách na jej knihy, no musím to spomenúť aj teraz. Marta Fartelová je jednou z mojich najobľúbenejších slovenských spisovateliek. Autorka si ma získala najmä svojím štýlom písania a úžasným vykresľovaním postáv. No tam to nekončí. Témy, ktoré autorka vo svojich knihách rozoberá, sú inšpirované skutočným životom, a práve vďaka tomu si vás kniha dokáže veľmi ľahko získať.

Musím sa priznať, že na túto knihu som sa spomedzi všetkých autorkiných kníh tešil najviac. Anjel v pekle, diabol v nebi nie je len taká obyčajná kniha. Nejde o ten typický román, ktorý sleduje vzťah muža a ženy. Hoci táto kniha je románom, no od autorkiných predchádzajúcich kníh sa odlišuje tým, že sa zaoberá LGBT tématikou. Ja osobne tento žáner zbožňujem, no pred touto knihou sa mi podarilo prečítať len dve knihy, ktoré sa touto témou zaoberali. No možno aj vďaka tomu som si túto knihu o to viac užil. Tým, že LGBT tematiku nemám až tak zmapovanú, bola vysoká pravdepodobnosť, že mi autorka v knihe poskytne zaujímavý príbeh, ktorý sa bude od ostatných dvoch kníh líšiť a ktorý sa mi bude páčiť. A ono to tak bolo.

Iveta a Richard sú dvaja zaľúbenci, ktorí sa čoskoro budú brať. Na to, aby sa ich svadby zúčastnila celá rodina, prichádza z Ameriky Ivetin brat Alan, ktorý sa na Slovensku neobjavil celých pätnásť rokov. Ivetina rodina sa o Alanovi celý ten čas nerozprávala a Richard nechápe prečo. Richard nevie, prečo Alan opustil Slovensko, prečo pretrhol kontakty s celou rodinou, no ani to, prečo sa o ňom doma nerozpráva. No Alanov príchod rozvíri pokojné vzťahy, ktoré medzi sebou mali všetci členovia rodiny.

Marta Fartelová je už pre mňa akási istota. Istota, že vždy, keď siahnem po nejakej jej knihe, nezostanem sklamaný. A kniha Anjel v pekle, diabol v nebi nebola výnimkou. Kniha ma pohltila už od prvej stránky a držala si ma až po tú poslednú. Miestami mávam pocit, že Marta Fartelová nie je len taká obyčajná spisovateľka. Mám taký pocit, že autorka má v sebe akúsi nadpirodzenú schopnosť, ktorou vás dokáže zaujať. Píše neskutočne jednoducho a pútavo, vďaka čomu vás knihou dokáže pohltiť, pričom po skončení knihy budete ľutovať, že ste už na konci. A presne toto so mnou spravila aj táto kniha.
Jednoducho napísaný príbeh bez zbytočných opisov, v ktorom dominujú dialógy, vďaka čomu má kniha rýchly spád. Týchto vecí sa autorka snaží vo svojej tvorbe držať a aj v desiatej knihe sa jej to podarilo. Kniha srší sviežosťou a energickosťou, je poprepájaná rôznymi nečakanými udalosťami, vďaka čomu nebudete pociťovať, že je nejaká zdĺhavá a nudná.

Kniha ma neoslovila len z hľadiska štylistiky, no taktiež si ma získala aj z hľadiska príbehu. Príbeh zakázanej lásky medzi dvoma ľuďmi rovnakého pohlavia nie je len takým obyčajným príbehom. Autorka v knihe dáva láske nový rozmer, pričom ju posúva až za hranice "normálnosti". Lenže pri čítaní knihy si možno položíte otázky: Je láska medzi dvoma ľuďmi rovnakého pohlavia normálna? Je vôbec odlišná? Existuje vôbec niečo ako normálna láska?
Lenže tam to nekončí. Autorka v knihe nerozoberá len tento typ lásky. V knihe máme taktiež možnosť vidieť aj ten typ lásky, ktorá je schopná odpúšťať aj napriek bolesti. V krátkosti možno zhrnúť, že autorka v knihe rozoberá hneď niekoľko typov lások a preto si každý v knihe nájde to svoje.

Pri knihách Marty Fartelovej som sa stretol už s množstvom rôznorodých postáv. Či už to boli anorektici, podvodníci, či sexuálne obete. Marta Fartelová vytvorila vo svojich knihách veľké množstvo postáv, ktoré sú vynikajúco vykreslené. No postavy v tejto knihe mi prišli spomedzi všetkých prečítaných kníh najsympatickejšie. Mne osobne sa najviac páčila Iveta, Richard a Alan. Tieto postavy mi prišli najsympatickejšie a zároveň aj najlepšie vykreslené.

Marta Fartelová napísala knihu, ktorá nemusí sadnúť každému. Téma, ktorej sa autorka vo svojej knihe venuje, je ešte aj v súčasnosti dosť tabuizovaná. Každopádne, mne sa kniha veľmi, ale že veľmi páčila a nemám jej čo vytknúť. Nádherne prepracovaný a precítený príbeh s množstvom zaujímavých postáv a nečakaných zvratov. Knihu hodnotím 5/5.