Recenzia: Macbeth - Jo Nesbo

AUTOR: Jo Nesbo
NÁZOV: Macbeth (Macbeth)
VYDAVATEĽSTVO: Práh (Hogarth)
ROK VYDANIA: 2018 (2018)
POČET STRÁN: 534
PREKLAD: Jozef Zelizňák

Sedemdesiate roky, ponuré priemyselné mesto sužuje chudoba a úpadok mravov. Zatvára sa jedna továreň za druhou, po uliciach sa potácajú narkomani a vysoko postavení občania figurujú na výplatných páskach dílerov. Macbeth je policajt s temnou minulosťou. Lady jeho milenka a majiteľka luxusného kasína. Hekate nie je bohyňa kúziel, ale mocný vodca drogového kartelu. A trojica odporných žien mieša v kotle namiesto čarovného elixíru tie najsilnejšie narkotiká.

S tvorbou severského spisovateľa Jo Nesba som sa prvýkrát stretol minulý rok pri jeho knihe Netopierí muž, ktorú som po šesťdesiatich stranách odložil. Aj keď bola kniha napísaná jednoducho, no príbeh ma absolútne nezaujal, a tak som nemal chuť zbytočne sa trýzniť čítaním jeho knihy, až som ju nakoniec odložil. Jednak to bolo hlavnou postavou, ktorá mi absolútne nesadla a neskutočne ma iritovala, no taktiež to bolo aj nezáživným príbehom, ktorý sa po šesťdesiatich stranách veľmi nevyvíjal. S odstupom roka však prišla na knižné pulty kniha Macbeth, ktorá vznikla vrámci projektu Hogarth Shakespeare, ktorej cieľom je oživenie starých diel Williama Shakespeara. Súčasní svetoví spisovatelia majú tak za úlohu adaptovať staré Shakespearove diela do našej doby. A práve Jo Nesbo si vybral dielo Macbeth.

Hoci som bol ešte donedávna ohľadom Nesba dosť skeptický, po prečítaní tejto knihy všetky moje obavy ohľadom jeho tvorby zmizli. Aj keď mne osobne nesadla séria, v ktorej vystupuje detektív Harry Hole, Macbeth bola už iná šálka kávy. Aj napriek tomu, že som nečítal Macbetha v Shakespearovej verzií, pričom neviem posúdiť, do akej miery sú si knihy podobné, no viem s určitosťou povedať, že Macbeth v podaní Nesba sa mi veľmi páčil.

Kniha Macbeth je príbehom policajta Macbetha, ktorý spolu so svojou láskou Lady, ktorá vlastní kasíno, žijú v priemyselnom meste, ktoré trápi nezamestnanosť a veľká kriminalita. Jediný biznis, ktorému sa v meste darí, je predaj drog, ktorý má pod palcom Hekate, osoba, ktorú málokto videl. Macbeth nie je len taký obyčajný policajt. Má za sebou temnú minulosť, ktorá do veľmi veľkej miery ovplyvnila väčšinu jeho života. Jedného dňa je Macbeth vymenovaný za riaditeľa Orgkrimu, čo odštartuje Macbethovú túžbu dostať sa na čo najvyššie miesto v spoločenskom rebríčku. Macbeth je pre to ochotný spraviť čokoľvek a pod ochranou Hekateho Macbeth postupne obsadzuje vyššie a vyššie miesta spoločenského rebríčka, no nesmrteľnosť, ktorú mu Hekate sľúbil, prináša so sebou aj nevýhody.

Z príbehovej stránky sa mi kniha veľmi páčila. Kniha ponúka veľmi jedinečný a zaujímavý príbeh, ktorý by mohol zaujať väčšinu fanúšikov detektívnych príbehov, a taktiež aj fanúšikov kníh Jo Nesba. Hoci ma príbehy Harryho Holea nezaujali, tento príbeh som si maximálne užil. Mne osobne sa na celej knihe najviac páčilo to, ako sa autorovi podarilo trefne zachytiť sedemdesiate roky, pričom sa mu podarilo vypichnúť veci, ktoré sú najtypickejšie pre toto obdobie. Autor v diele využíval rozsiahlejšie opisy, no vôbec to nekazí samotný čitateľský zážitok. Práve naopak. Samotný príbeh je vo veľkej miere dopĺňaný dialógmi, vďaka čomu má kniha rýchlejší spád, a tak sa čitateľ pri čítaní knihy nenudí.
Táto kniha je dôkazom, že téma kriminality je pre Nesba priam stvorená. Napriek tomu, že už od začiatku knihy vieme, kto stojí za všetkými vraždami, autor dokáže udržať príbeh pod rúškom tajomstva. No to nie je všetko. Nesbo veľmi zaujímavým spôsobom poukazuje na fungovanie podsvetia. Čitateľ má vďaka tomu možnosť vidieť, aká rivalita vládla medzi mafiánmi, no taktiež aj to, že množstvo mafiánov sa nachádzalo aj medzi obyčajnými ľuďmi.

Jo Nesbo v knihe priniesol množstvo zaujímavých postáv. Či už je to psychicky narušený Macbeth, prefíkaná Lady, ešte prefíkanejší Jack, alebo večne spravodlivý Banquo. Hoci kniha ponúka množstvo postáv, no práve tieto postavy mňa osobne najviac zaujali. Bolo to najmä tým, pretože každá jedna postava bola povahovo úplne iná.

Macbeth je kniha, ktorá mi dokázala, že Jo Nesbo je jeden z najlepších súčasných severských spisovateľov. Vynikajúco napísaná kniha, ktorá je doplnená množstvom zaujímavých postáv. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu kupuj Tu