Recenzia: Mlieko a med - Rupi Kaur

júla 20, 2018

AUTOR: Rupi Kaur
NÁZOV: Mlieko a med (Milk and honey)
VYDAVATEĽSTVO: Plus (Andrews McMeel Publishing)
ROK VYDANIA: 2018 (2015)
POČET STRÁN: 208
PREKLAD: Mirka Ábelová 

mlieko a med je zbierka poézie a prózy o láske, strate, traumách, zneužívaní, uzdravovaní a ženskosti. Je rozdelená do štyroch kapitol a každá z nich plní inú úlohu. Vyrovnáva sa s rôznymi bolesťami. Lieči rôzne zármutky. Mlieko a med berie čitateľov na cestu najtrpkejších momentov a hľadá v nich niečo sladké, pretože sladkosť je všade, ak máte vôľu vidieť ju.

Kniha Mlieko a med je zbierkou básní a prózy indickej poetky Rupi Kaur. Zbierka Mlieko a med v dobe svojho vydania spravila vo svete obrovský ošiaľ. Po štyroch rokoch od pôvodného vydania sa kniha konečne dočkala aj slovenského prekladu, o ktorý sa postarala slovenská poetka Mirka Ábelová.

Mlieko a med je kniha, ktorá je rozdelená do štyroch častí. 
Prvá časť nesie názov zranená a venuje sa najmä bolesti. Táto časť sa oproti ostatným číta ťažšie a pri niektorých básňach je nutné si ich prečítať viackrát.
Druhá časť nesie názov milovaná a zaoberá sa najmä láskou. Oproti prvej časti ide o jednoduchšie čítanie, no stále sa tam nájdu nejaké básne, ktoré je nutné prečítať si viackrát, aby ste pochopili, čo nimi autorka chcela povedať.
Tretia časť je zlomená. V tejto časti sa autorka znova vracia k bolesti, no oproti prvej časti sa tam nachádza aj nenávisť, či pomsta.
A posledná časť nesie názov zahojená. Autorka sa v poslednej časti zaoberá témami ako zmierenie, odpustenie, či vyliečenie sa zo sklamania.

mám
čo mám 
a som šťastná

prišla som o to
o čo som prišla
a som
stále
šťastná

-pohľad na život 

*  *  *

prišpendlil si mi
nohy
k podlahe
svojimi nohami
a prikázal 
mi vstať

Rupi Kaur napísala zbierku básní, v ktorej sa môže nájsť množstvo ľudí. Autorka v knihe rozoberá množstvo tém, medzi ktorými je láska, sklamanie, strata, utrpenie, zneužívanie a uzdravovanie. Hoci sa môže zdať, že sa autorka v knihe venuje len vzťahu medzi chlapcom a dievčaťom, no taktiež rozoberá vzťahy otec-dcéra a manžel-manželka. Sú to básne, ku ktorým sa budete vracať častejšie a tým, že nemajú čiarky, tak pri každom prečítaní vám dajú iný význam.
Mňa osobne najviac zaujala posledná časť knihy - zahojená. Hoci sa básne čítali ťažšie a ešte ťažšie boli na pochopenie, no mne osobne sa najviac páčili. Boli to básne, ktoré oproti ostatným vyžarovali pozitívnu energiu, no taktiež pôsobili aj motivačne. 

Od básnickej zbierky Mlieko a med som mal veľké očakávania a tie sa mi aj naplnili. Samotná zbierka sa mi veľmi páčila a pevne verím, že do slovenčiny bude preložená aj ďalšia jej kniha. Knihu hodnotím 5/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.