Recenzia: Lakový paraván - Robert van Gulik

AUTOR: Robert van Gulik
NÁZOV: Lakový paraván (The Lancquer Screen)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Heinemann)
ROK VYDANIA: 2018 (1969)
POČET STRÁN: 176
PREKLAD: Jarmila Samcová

Sudca Ti je hlboko vnímavý a spravodlivý človek, ktorého najväčšou prednosťou je pochopenie pre slabosti blížnych. A práve toto pochopenie a znalosť ľudskej psychiky spolu s prenikavým intelektom mu zvyčajne pomôžu odhaliť páchateľa. Nie je to inak ani na vytúženej dovolenke, kde ho namiesto oddychu čakajú tri zložité prípady…

Robert van Gulik bol donedávna pre mňa jednou veľkou neznámou. Nemal som ani tušenia, že existuje nejaký taký spisovateľ a tým pádom som nevedel nič ani o jeho knihách. No všetko sa to zmenilo v jeden slnečný štvrtok, kedy mi domov dorazila jeho kniha Lakový paraván. Spočiatku som sa do knihy nechcel hneď pustiť. Chcel som najprv prečítať všetky rozčítané knihy, no vďaka obálke a anotácií som to nevydržal a po knihe som okamžite siahol. A musím uznať, že kniha ma zaujala.

Kniha Lakový paraván rozpráva príbeh sudcu Ti, ktorý spolu so svojím pobočníkom Čchiao Taj-om vyrazia na cestu do mesta Wej-ping. Tam sa sudca Ti stretáva so sudcom Tengom, ktorý je sudcom okresu Wej-ping. Avšak, jeho cesta nie je tak pokojná, ako sa spočiatku zdalo. Sudca Ti začína vyšetrovať tri prípady: prípad falšovaných účtov, prípad ľahkoverného obchodníka a prípad lakového paravánu.

V dnešnej dobe je celosvetový knižný trh presýtený množstvom detektívok, z ktorých väčšina si je podobná ako vajce vajcu. No kniha Lakový paraván sa oproti ostatným výrazne líši. Vôbec som to nečakal, no kniha si ma dostala už od prvej stránky. Úprimne, čítal som všelijaké detektívky, no detektívku z obdobia starovekej Číny som veru ešte nečítal. A práve vďaka tomu si ma kniha získala. Autor v knihe veľmi pekne zachytil atmosféru starovekej Číny, vďaka čomu čitateľ omnoho jednoduchšie vkĺzne do príbehu a omnoho lepšie si ho užije.

Samotný príbeh nie je vôbec nudný. Autorovi sa podarilo na 176 stranách podať čitateľovi hneď tri prípady, vďaka čomu samotný príbeh nepôsobí nudne, ale zaujímavo. Musím sa priznať, že mám voči tomuto spisovateľovi obrovský rešpekt. Hoci kniha nemá ani 200 strán, no autorovi sa podarilo do nej zasadiť hneď tri detektívne prípady. A nie sú to tie typické detektívne prípady, kde sú rôzne bitky a pretečie tam kopec krvi. Tieto prípady sa skôr podobajú na knihy Agathy Christie. Sú to prípady, kde sa neodohrá veľa násilia, no sú stavané na logike. A presne takouto knihou je aj Lakový paraván. A keďže je Agatha Christie mojou spisovateľskou láskou, tak je samozrejmé, že Gulikovu knihu som si okamžite obľúbil.
Aj keď sa v knihe odohrali tri prípady, mňa spomedzi všetkých prípadov najviac zaujal prípad ľahkoverného obchodníka. Podľa mňa šlo o najviac napínavý prípad, ktorý mal to najzaujímavejšie rozuzlenie. To však neznamená, že zvyšné dve prípady boli zlé. Tie sa mi taktiež páčili, no nie tak, ako prípad ľahkoverného obchodníka.

Gulikov štýl písania ma veľmi prekvapil. Spočiatku som očakával zložito napísaný príbeh s množstvom opisov, no nestalo sa tak. Celý príbeh je písaný veľmi jednoducho, pričom knihu kľudne prečítate aj za deň.

Robert van Gulik + staroveká Čína = množstvo zaujímavých postáv.
Ak porovnám medzi sebou všetky civilizácie v období staroveku, tak práve Čína je mojou najobľúbenejšou civilizáciou. Veľmi ma fascinuje ich kultúra, no ešte viac ľudia, ktorí zastávali rôzne politické či bežné funkcie. Jednak ma zaujímajú svojím vzhľadom a jednak aj správaním. A môžem povedať, že Gulik to v tejto knihe perfektne vystihol. Či už to boli sudcovia, pobočníci, predajcovia alebo zločinci. Gulik veľmi zaujímavo vykreslil postavy, či už vrámci vzhľadu alebo povahy. Bolo vidieť, že každá postava je svojím spôsobom výnimočná a nie je kópiou inej postavy. V knihe mňa osobne najviac zaujal sudca Ti a Čchiao Taj.

Robert van Gulik napísal zaujímavý detektívny príbeh, za ktorý by sa nehanbila ani samotná Agatha Christie. Skvelé zápletky, ešte lepšie rozuzlenia a zaujímavé postavy. Ak mám pravdu povedať, tak toto je jedna z najlepších detektívok, aké som tento rok prečítal. Knihu hodnotím 5/5.