Recenzia: Naslepo - Josh Malerman

júna 06, 2018

AUTOR: Josh Malerman
NÁZOV: Naslepo (Bird Box)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Ecco)
ROK VYDANIA: 2016 (2014)
POČET STRÁN: 256
PREKLAD: Vladislav Gális

Je to desivé a vražedné. Nikto nevie, čo to je, ale ak sa na to človek len raz pozrie, neznáma sila ho prinúti k brutálnemu násiliu. Odkiaľ to prišlo? Ako to zahnať? Päť rokov po tom, ako sa to začalo, zostáva nažive len kde-tu hŕstka ľudí. Malorie a jejdve malé deti bývajú v opustenom dome pri rieke a ona sníva, že s nimi utečie na miesto, kde nájdu bezpečie. Ale toho úteku sa bojí: bude to tridsaťkilometrová plavba po rieke v člne so zaviazanými očami. Jediné zlé rozhodnutie môže zahubiť ju aj deti. A navyše ich niekto sleduje. Je to človek, zviera alebo monštrum? Malorie, obklopená tmou a známymi aj neznámymi zvukmi, sa vydáva na mučivú odyseu – do neznáma, do minulosti, do spomienok na ľudí, ktorí boli jej záchrancami.

Triler Naslepo je dielom amerického spisovateľa a hudobníka Josha Malermana. Táto kniha je jednou z tých kníh, na ktoré som pozeral už dlhšiu dobu, no akosi som nevedel, či si ju prečítať alebo nie. Lenže to, aká krásna bola obálka, aká zaujímavá bola anotácia a aké kladné boli na ňu recenzie - presne to ma prímälo k tomu, aby som po nej nakoniec siahol. A môžem povedať, že som spravil dobre.

Kniha Naslepo rozpráva príbeh Malorie, dievčaťa, ktoré sa rozhodlo, že sa spolu so svojou sestrou odsťahujú od rodičov a nasťahujú sa do spoločného bytu. Neprejde ani niekoľko dní, keď Malorie zistí, že je tehotná. A práve v tomto období vypukne vo svete akási "epidémia". Vo svete začne vyčíňať nejaká nadprirodzená bytosť či jav, ktorý spôsobuje to, že ak daná postava ho uvidí, tak okamžite sa v nej prebudia samovražedné sklony. Jedinou záchranou pred touto "epidémiu" je zabarikádovať všetky okná a vchody v dome alebo chodiť po vonku so zatvorenými očami.
O niekoľko rokov na to sa Malorie vydáva spolu so svojimi dvomi deťmi na rieku s cieľom ísť za bezpečnejším miestom, aké jej ponúkal dom, v ktorom istý čas žila. Lenže, podarí sa jej dostať sa na bezpečné miesto?

Hoci je kniha Naslepo autorovým knižným debutom, možno povedať, že autor vytvoril veľmi zaujímavý príbeh, ktorý obsahuje dostatočnú dávku napätia, a ktorý vás môže pohltiť už od prvej strany. Mňa osobne kniha pohltila už od začiatku, pričom som s napätím celý príbeh hltal až do poslednej strany, aby som sa dozvedel, ako sa to všetko skončí. Aj keď sa autor snažil vytvoriť čo najmenej predvídateľný príbeh, miestami sa mu to nedarilo. Kniha obsahuje momenty, ktoré si viete veľmi ľahko domyslieť ešte pred tým, ako dôjde k rozuzleniu. Avšak, neovplyvňuje to celkový zážitok z knihy. A možno to tak autor nechal cielene. Kto vie?
Samotná téma, o ktorej autor v knihe píše, sa mne osobne veľmi páčila. Podľa mňa autor prišiel s originálnym príbehom, ktorý poňal svojsky. Veľmi sa mi páčilo to, že sa autor v knihe rozhodol vytvoriť dve dejové línie. Zatiaľ čo prvá dejová línia sleduje súčasnosť, tá druhá sa venuje minulosti. Práve tá druhá spomínaná dejová línia vás bližšie uvedie do príbehu. Vysvetľuje, kedy a ako sa celá táto katastrofa začala, ako sa Malorie spoznala s novými ľuďmi, s ktorými žila v jednom dome, ale aj to, prečo nakoniec zostala v dome sama.

Autor vytvoril v knihe veľmi zaujímavé postavy. Veľmi sa mi páčilo to, ako sa autorovi podarilo vykresliť ich, no ešte viac sa mi páčilo to, ako sa autorovi podarilo skvelo ukázať čitateľovi to, že vzťahy medzi postavami nemusia byť zrovna ideálne, hlavne v situáciách v akých sa nachádzali postavy v tejto knihe. Postavy boli celkom slušne vykreslené, pričom každá jedná postava bola charakterovo úplne iná. Medzi moje najobľúbenejšie postavy patria: Malorie, Tom a Felix.

Kniha Naslepo je skvelým oddychovým trilerom, ktorý zaujme každého fanúšika tohto žánru. Originálny príbeh, skvelá dejová línia a veľmi zaujímavé postavy. Lenže tam to nekončí. Okrem toho, že má kniha nádhernú obálku a skvelý príbeh, tak je taktiež aj skvelo spracovaná zvnútra. Táto kniha je jednou z mála kníh, ktoré by som si prečítal aj druhýkrát.

Za túto skvelú knihu ďakujem


Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.