Recenzia: Správa od mŕtveho chlapca - Katarína Holetzová

mája 29, 2018

AUTOR: Katarína Holetzová
NÁZOV: Správa od mŕtveho chlapca
VYDAVATEĽSTVO: Marenčin PT
POČET STRÁN: 304

Nina sa presťahuje do horského mestečka Canossa s nádejou na lepší život. Ale vzťah s manželom chladne a ona často prepadá depresiám. Nastúpi na miesto učiteľky do prominentnej internátnej školy, kde podľahne problémovému tínedžerovi Damianovi Ostrowitzovi. V snahe pomôcť mu sa čoraz viac zamotáva v klamstvách aj pocitoch viny. Všetko sa zmení, keď jej manžel oznámi, že chlapec za nejasných okolností zomiera. Príbeh sa však v tomto bode vôbec nekončí...

Katarína Holetzová je médiami a čitateľmi považovaná za princeznú slovenskej krimi. Jej dve detektívne príbehy, na čele ktorých stojí hanblivý ryšavý Maďar René Juhász, zaznamenali na Slovensku, ale aj v Česku veľký úspech. Lenže po dvoch úspešných detektívkach autorka prichádza s úplne iným žánrom, úplne iným príbehom a úplne inými postavami. Jej tretia kniha Správa od mŕtveho chlapca je psychologickým trilerom, ktorý sleduje aféru medzi učiteľkou a žiakom.

Kniha Správa od mŕtveho chlapca začína v momente, kedy sa Nina Kramerová spolu so svojim manželom, ktorého prezýva Bebe, presťahujú do talianskeho mestečka Canossa. Autorka nám už na začiatku knihy prezrádza, aké udalosti stoja za presťahovaním. Dozvedáme sa, že manželský pár si prešiel zlým obdobím, a práve presťahovanie sa do mestečka Canossa malo byť ich novým začiatkom. Bebe začne pracovať v otcovej firme, zatiaľ čo Nine sa splní sen a začne na škole vyučovať literatúru. Lenže ešte pred nástupom do práce Nina zhodou náhod spozná tínedžera Damiana, ktorý ju svojou drzosťou a zároveň priateľskosťou očarí. Lenže, aké následky so sebou táto aféra, ktorá medzi nimi postupne vznikne, prinesie?

Každá jedna kniha od Kataríny Holetzovej je pre mňa svojim spôsobom obrovským zážitkom. Či už to bola kniha Smrť prekliatych, Svorka alebo jej najnovšia kniha Správa od mŕtveho chlapca. Spomínal som to už niekoľkokrát, no musím to spomenúť aj teraz. Katarína píše veľmi jednoducho, pričom sa jej podarí udržať príbeh pod "rúškom tajomstva", vďaka čomu sa čítanie stáva o to viac zaujímavejšie a pútavejšie. Mňa osobne kniha pohltila už od prvých strán, pričom som za necelú polhodinu prečítal 40 strán, čo sa u mňa nestáva tak často.
Úprimne, spočiatku som mal ohľadom knihy veľké obavy. Boli to najmä obavy z toho, že kniha nebude dobrá. Predsa, autorkine predchádzajúce knihy boli úplne iného žánru, a práve preto som si nebol istý, či tento žáner autorke vôbec sadne. A on sadol. A dokonca skvelo. Na tejto knihe je skvelo vidieť to, že autorke sa skvelo podarilo splniť všetky požiadavky, ktoré by mal psychologický triler mať. Či už je to psychicky narušená hlavná postava, množstvo nečakaných zvratov, nad ktorými sa vám pozastaví rozum, či záver, ktorý by vás v živote nenapadol. Ja osobne môžem povedať, že záver tejto knihy ma šokoval presne tak, ako u knihy Ví o tobě (recenzia TU).

Autorkin štýl písania je veľmi zaujímavý. Okrem toho, že je kniha písaná jednoducho, tak je vidieť to, že autorka vložila do príbehu veľmi veľa.Je vidieť, že si autorka dala záležať na príbehu, postavách alebo na samotnom zakončení príbehu. Mňa osobne autorkin štýl písania veľmi baví a som zvedavý, s čím novým príde autorka vo svojich ďalších knihách.

Mňa osobne na celom tomto príbehu najviac zaujali postavy. Nebol to ani tak príbeh, či záver. Boli to práve postavy, ktoré sa mi páčili, a ktoré vniesli príbehu akýsi nádych "tajomna". Podľa môjho názoru nie je táto kniha zameraná práve na dejovú líniu, ale skôr na samotnú hlavnú postavu, ktorá je v tomto prípade Nina, a jej vyrovnávanie sa s rôznymi udalosťami, ktoré sa v príbehu odohrajú. V knihe je skvelo vidieť to, ako Nina, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako veľmi slušná žena, vnútorne bojuje so svojou temnou stránkou, ktorá sa jej čoraz viac zmocňuje. Dozvedáme sa, že Nina nebola neviniatkom ani v detstve a v dospelosti ním nie je už vôbec.
Okrem hlavnej postavy ma v knihe taktiež zaujali postavy ako Bebe a Damian. Zatiaľ čo u Damiana ma konkrétne zaujala jeho drzosť, u Bebeho to bolo jeho celkové správanie.

Katarína Holetzová priniesla na slovenský trh originálny príbeh, po ktorého prečítaní sa budete z konca ešte dlho spamätávať. Skvelý príbeh, postavy, prostredie a samotný koniec knihy spravili z knihy jeden obrovský čitateľský zážitok. Odkedy som prečítal túto knihu, tak sa zastávam len jedného názoru. Katka by sa odteraz mala venovať len a len trilerom. Záver knihy ma tak doplietol, že hoci som túto knihu dočítal pred niekoľkými týždňami, no ešte stále neviem rozoznať, čo bolo skutočné a čo nie. Môžem s určitosťou povedať, že toto je tá najlepšia kniha, akú som od tejto spisovateľky prečítal. Knihu hodnotím 5/5.