Recenzia: Vôňa tvojej duše - Marta Fartelová

mája 27, 2018

NÁZOV: Vôňa tvojej duše
ROK VYDANIA: 2016
POČET STRÁN: 264

Michaela sa po Adamovej smrti rozhodne, že pochová svoje tajomstvo hlboko vo svojom srdci. Vzácne spomienky na chvíle prežité s milovaným mužom ukladá do tajných zákutí svojej mysle, dúfajúc v milosrdné zabudnutie.
Na tvár si nasadzuje masku, ktorá jej má pomôcť skryť bolestné emócie, ktoré ňou zmietajú. S ver­vou sa vrhá do života, odhodlaná riešiť všetky problémy a užívať si všetky radosti, ktoré jej život prinesie. Verí, že je to najlepšie, čo môže urobiť pre svoje deti vrátane toho nenarodeného, ktoré s láskou nosí pod srdcom.
No osud marí jej odhodlanie a Michaele sa niekedy zdá, že ju trestá za klamstvo, v ktorom žije. A tak pomaly, krôčik po krôčiku, zdo­láva spolu so svojou rodinou všetky prekážky a do ich životov sa napokon vracia harmónia a obyčajné šťastie. Keď sa už zdá, že nič nenaruší pokoj a jednoduchý rodinný život, zasadzuje im osud ďal­šiu nečakanú ranu. Malému synčekovi diagnostikujú vážnu chorobu a Michaele dochádza, že prišiel čas otvoriť dvere na tajnej komnate a odhaliť tajomstvo, ktoré ťaží jej svedomie. Dokáže prežiť zemetra­senie, ktoré tým vyvolá? Znovu nájsť stratené šťastie môže byť nie­kedy priveľmi ťažká úloha.

Marta Fartelová je slovenská spisovateľka, ktorá debutovala pred jedenástimi rokmi knihou Chuť lesných jahôd. Za túto dobu autorka vydala dvanásť kníh, z ktorých ako prvú som si prečítal jej minuloročnú novinku Odíď z mojich snov, ktorú radím medzi pohodové oddychové čítanie. Po vydaní článku Pýtam sa, v ktorom som vyspovedal túto autorku (link) som si povedal, že musím siahnuť po ďalšej jej knihe. A ako prvá kniha, ktorá sa mi dostala pod ruky, bola práve kniha Vôňa tvojej duše. Úprimne, vôbec som nevedel, že táto kniha je voľným pokračovaním knihy Život na pôžičku. Zistil som to až vtedy, keď som knihu doma otvoril.
Spočiatku som nevedel, či sa vlastne oplatí začať čítať knihu. Predsa, predchádzajúci diel som nečítal a ja sám som nevedel, či sa vôbec do príbehu dostanem. Každopádne som to riskol a môžem povedať, že vôbec nebude vadiť, ak prvý diel preskočíte a vrhnete sa rovno na tento. Autorka už hneď na začiatku knihy vyzrádza pointu predchádzajúceho dielu, vďaka čomu vieme, kto bol Adam, prečo zomrel a prečo je vlastne hlavná hrdinka Michaela tehotná. No aj tak je lepšie prečítať si ich tak, ako idú za sebou (už len pre ten pocit).

Tým, že je kniha voľným pokračovaním, tak samotný dej začína niekoľko mesiacov od smrti Adama. Michaela aj naďalej pracuje vo firme poskytujúcej rôzne materiály a pomôcky pre doktorov, no s tým rozdielom, že pod srdcom nosí dieťa. Spočiatku to vyzerá, že jej tajomstvo môže zostať skryté až do smrti. Lenže s predčasným narodením jej syna a o dva roky na to s nutnou transplantáciou synových obličiek sa život Michaely vydá úplne iným smerom. Aby zachránila syna, bude musieť ísť s pravdou von.

Môžem povedať, že táto kniha ma ako jedna z mála očarila od prvej až po poslednú stránku. Ja osobne to pripisujem najmä tomu, že som sa s týmto príbehom stretol prvýkrát, a práve množstvo šokujúcich informácií, ktoré autorka na začiatku knihy podáva, ma prinútili čítať ďalej a zisťovať, ako sa to celé vlastne skončí. Lenže tam to nekončilo. Kniha je písaná tak jednoducho a pútavo, že ma ako keby sama nútila prečítať si ju. Okrem toho je kniha písaná z pohľadu viacerých ľudí, vďaka čomu sa môžete o to viac stotožniť s postavami a máte tak väčšiu príležitosť vidieť to, ako samotné postavy zmýšľajú. Čo by som autorke trocha vytkol, bolo to, že mi v knihe chýbalo rozprávanie aj z pohľadu Miša. Mňa osobne veľmi zaujímalo, prečo bol celú knihu milý a ku koncu knihy zrazu úplne zmenil svoje chovanie.
Hoci samotná obálka a názov knihy môžu v čitateľovi evokovať to, že ide o triler, no nie je to tak. Ide o obyčajný román, ktorý miestami obsahuje poriadnu dávku napätia, a v ktorom sa autorka venuje rôznym témam, či už je to nevera, anorexia, láska alebo odpustenie. Aj keď ide o divokú kombináciu tém, no podľa mňa to autorka zvládla na jednotku (s hviezdičkou:)).

Postavy v tejto knihe boli veľmi pekne opísané a vykreslené. Spomínal som to už v recenzií na Odíď z mojich snov, no spomeniem to znova. Autorka vie veľmi pekne, ba priam až vynikajúco vykresliť charaktery postáv, vďaka čomu postavy na mňa pôsobili veľmi reálne.
Z knihy sa mi najviac páčili postavy: Michaela, Vierka, Mišo a Dominika. Všetky tieto postavy som si obľúbil rovnako, nezávisle od toho, koľko mali rokov alebo akí boli povahovo.

Marta Fartelová napísala úžasnú knihu s poriadnou dávkou šokantnosti a napätia. Skvelo spracovala množstvo tém, ktoré kniha ponúka a vytvorila tak veľmi zaujímavé pokračovanie knihy Život na pôžičku. Po prečítaní tejto knihy som dospel k dvom veciam. Tá prvá je, že vďaka tejto knihe sa Marta Fartelová stala jednou z mojich najobľúbenejších slovenských spisovateliek a tá druhá zasa je, že si od autorky musím prečítať všetky jej knihy. Knihu Vôňa tvojej duše hodnotím 5/5.

Za poskytnutie tejto úžasnej knihy ďakujem samotnej autorke.