Recenzia: Muffin a čaj - Theo Addair

NÁZOV: Muffin a čaj
VYDAVATEĽSTVO: YOLi
POČET STRÁN: 272

Daniel a Cristian sú dvaja 16-roční spolužiaci, ktorí snáď nemôžu byť ani rozdielnejší. Jeden je najlepším študentom na internáte, k okoliu sa chová odmerane a úzkostlivo si stráži svoje súkromie.
Druhý má umelecké nadanie, poriadok považuje tak trocha za zbytočnosť a často skôr hovorí, ako myslí.
Zdalo by sa, že priateľstvo medzi nimi je nepravdepodobné a čokoľvek hlbšie je nemožné. Lenže muffin a čaj predsa dokážu zázraky, to je známe príslovie. A pokiaľ nie je, tak by malo byť...

LGBT literatúra zažíva v našich končinách veľký bum, no ešte stále je tento typ literatúry pre mňa jednou veľkou neznámou. Popravde, Muffin a čaj je po knihe Láska je láska (recenzia TU) druhou knihou s LGBT tématikou, ktorú som prečítal. Musím povedať, že Láska je láska ma dostala svojou jednoduchosťou, či už v písaní alebo v príbehu, a taktiež aj vynikajúcimi postavami. A presne takéto očakávania som mal aj od tejto knihy. A môžem povedať, že všetky moje očakávania, ktoré som od tejto knihy mal, sa naplnili.

Kniha Muffin a čaj rozpráva príbeh dvoch tínedžerov, ktorí študujú na českom gymnáziu. Jeden je druhák, druhý zasa štvrták. Na začiatku príbehu sa stretávame s Danielom, štvrtákom, ktorý prichádza po letných prázdninách späť na školský internát. Už hneď na začiatku knihy nám autor ukazuje to, že hlavná postava nevychádza so svojimi rodičmi veľmi dobre, no nevysvetľuje prečo. V podstate by sa dalo povedať, že už od začiatku knihy autor robí z Daniela tajomnú postavu, o ktorej toho veľmi veľa nevieme. Nevieme, prečo nevychádza so svojimi rodičmi, ani prečo sa správa tak, ako sa správa. Vieme len, že je to introvert, ktorý sa stráni od všetkých ľudí.
Zasa na druhej strane sa stretávame s Cristianom, taktiež prezývaným aj Kit alebo Kittie, ktorý je presným opakom Daniela. Je to postava, ktorá vyhľadáva spoločnosť, a ktorá narozdiel od Daniela najprv hovorí a až potom myslí. Lenže jedného dňa sa cesty týchto dvoch postáv skrížia, vďaka čomu sa medzi nimi vytvorí priateľstvo, ktoré nie je až také obyčajné, ako by ma prvý pohľad mohlo vyzerať.

Dej knihy je tak, ako u väčšiny YA kníh veľmi jednoduchý. Nečakajte žiaden zložitý príbeh s ohromným množstvom postáv a zložitými opismi. Práve naopak. Ide o typickú YA knihu, ktorá sa skvelo hodí na oddychové čítanie. Má jednoduchý dej, malé množstvo postáv a jednoduché opisy. A práve vďaka tomuto sa mi kniha veľmi páčila.
No čo sa mi najviac na celej knihe páčilo, bol autorov štýl písania. V tejto knihe som mal pocit, ako keby každé jedno slovo a každá jedna veta boli priam stvorené na to, aby boli v tejto knihe. Bolo to tak skvelo napísané, až som mal pocit, ako keby každé jedno slovo v tejto knihe plnilo veľmi dôležitú úlohu, a preto tam muselo byť. Podobné pocity som zažíval aj pri knihe Ella & Kandinský, no tu to bolo omnoho silnejšie. Osobne si myslím, že keby Theo napísal knihu, ktorá by príbehovo bola úplne o ničom, ale štylizáciou by bola napísaná presne tak ako táto kniha, tak by sa mi aj tak páčila. Autor má akúsi úžasnú schopnosť, vďaka ktorej dokáže čitateľa vtiahnuť do príbehu a stotožniť ho s hlavnými postavami.

Postavy v tejto knihe sú povahovo veľmi rozmanité. Máme tu introverta Daniela, svojského Cristiana, zlomyseľného Mareka, či sukničkára Mateja. Podľa mňa sa autorovi veľmi pekne podarilo vykresliť postavy, vďaka čomu je veľmi pekne vidieť to, do akej skupiny zapadajú. Mateja, ktorý skvelo zapadá do tej skupiny ľudí, ktorí druhých len využívajú, ďalej Daniela, ktorý je typickým introvertom, či Marekom, ktorý zo seba robí neskutočného frajera, pričom v hlave nič nemá. Lenže tam to nekončí. Autor v knihe skvelo približuje čitateľovi to, aká zlomyseľná dokáže byť mládež na osobu, ktorá sa od nich čo i len trocha odlišuje. Poukazuje na to, že niekedy stačí len jedna osoba, jeden skutočný priateľ, a život dokáže byť hneď jednoduchší.

Kniha Muffin a čaj je skvelou oddychovou YA knihou, ktorú by si nemala prečítať len mládež, ale aj dospelí ľudia. Autor v knihe skvelo poukazuje na krutosť mládeže, presne tak, ako to robí aj Jay Asher v knihe Mŕtve dievča neklame. Lenže to nie je primárnym cieľom knihy. Priateľstvo dvoch tínedžerov, ktoré postupne prerastá do niečoho väčšieho, je základnou líniou príbehu, ktorá mňa osobne asi nikdy neomrzí. Jednoduchý príbeh, opisy, či skvelo vykreslené charaktery postáv. Knihu hodnotím 5/5 a pevne verím, že sa čoskoro dočkám pokračovania.

Za poskytnutie tejto dokonalosti ďakujem samotnému autorovi.