Pýtam sa - Jana Šlinská

mája 18, 2018
Každý, kto sa aspoň trocha pohybuje v knižných instagramových končinách, pravidelne navštevuje internetovú stránku obchodu Martinus alebo chodí na ich besedy, musí poznať meno Jana Šlinská. Janka má v Martinuse na starosti eventy, no taktiež sa veľmi často objavuje aj na ich instagrame, ktorý zároveň aj spravuje. Kto ju sleduje na jej instagrame, musí vedieť, že Janka rada číta. Číta veľa a všade. A preto som rád, že Janka prijala pozvanie a porozprávala o svojom vzťahu ku knihám.



Ahoj, Jana! Najprv sa nám všetkým predstav a popíš nám, čomu sa venuješ.

Pracujem v kníhkupectve Martinus ako event manažérka, zároveň sa starám o sociálne médiá a rôzne iné veci na pozadí, ktoré sa nedajú opísať do jednej pracovnej pozície :) Okrem toho veľa čítam a to, čo čítam si fotím na svoj Instagram. Spolu s priateľom, ktorý číta ešte viac ako ja, máme na Facebooku stránku O literatúre, kde uverejňujeme naše krátke recenzie prečítaných kníh alebo rôzne novinky z tejto oblasti.

Ako si sa dostala k čítaniu kníh? Ťahalo Ťa to ku knihám už od detstva?

Myslím, že áno, ak sa za detstvo považuje základná škola. V tých časoch som čítala veci z našej domácej knižnice, Simmela, Grishama a samozrejme aj iné veci, po ktorých by som dnes už nesiahla. A potom prišiel Harry Potter a začala som čítať čím ďalej, tým viac.

Aké sú Tvoje najobľúbenejšie knižné žánre? Máš aj nejakých obľúbených autorov?

Najviac čítam svetovú beletriu a po nej asi českú beletriu, potom ako oddychovku severskú krimi a občas young adult a detské knižky. Obľúbených autorov je veľa a stále prídu nejakí ďalší :) Za všetkých vymenujem týchto: Paolo Giordano, Alessandro Baricco, Haruki Murakami, Ayn Rand, Petra Soukupová, Celeste Ng, Delphine de Vigan, Jonathan Safran Foer, Jón Kalman Steffánson, Elena Ferrante, Asne Seierstad...ten zoznam by určite vedel pokračovať ešte dlho...

Máš aj nejakú knihu, ktorá Ti prirástla k srdcu?

Osamelosť prvočísiel od Paola Giordana, prečítala som ju toľkokrát, že už si presné číslo nepamätám. A taktiež Oceán more od Baricca a Neapolská sága od Ferrante. Ako tak pozerám, tak mám asi slabosť pre Talianov :)


Ktorá kniha Ťa v poslednej dobe najviac zaujala?

Malý život. Je to moja top kniha posledného obdobia, odporúčam ju kade chodím. Je to dosť náročné čítanie, asi nesadne každému, ale pre mňa je to naozaj nielen kniha roka, ale možno aj kniha môjho doterajšieho života. Taktiež sa mi veľmi páčia dve knihy od Celeste Ng, Ohníčky všude kolem a Vše, co jse si nikdy neřekli - obe sú výborné.

Ktoré žánre a ktorých autorov veľmi nemusíš?

Nečítam veľmi fantasy a scifi, až na zopár naozaj veľmi málo výnimiek. Taktiež nečítam ľúbostné romány, historické romány len výnimočne. Autorov nebudem spomínať :)

Stalo sa Ti už niekedy, že si nejakú knihu nedočítala? Ak áno, ktorá to bola a prečo si ju nedočítala?

Samozrejme :) Ja to mám tak, že ak sa mi niečo nepáči, tak to ani nedočítam. Čas je vzácny, nebudem ho míňať na zlé knihy. Zlé podľa mňa, lebo vkus je subjektívny. Niektoré knihy mám nedočítané nie preto, žeby sa mi nepáčili, ale preto, lebo medzitým prišlo niečo, čo ma zaujalo viac. Do tejto kategórie patria napríklad niektoré Absyntovky. Ale spomínam si na knihu, ktorá ma totálne nasrala a to bolo Havranie dievča od dvojice, ktorá píše pod pseudonymom Erik Axl Sund. To bolo fakt zlé.

Ročne prečítaš veľmi veľa kníh. Koľko ich približne za rok prečítaš a ako to vlastne dokážeš? Vieš nám dať nejaké tipy, ako prečítať za rok viac kníh, ako sme zvyknutí?

Prečítam ich od 100 do 120, plus okrem toho ešte zopár nedočítaných. Čítam väčšinou cez víkendy alebo po večeroch, po práci. Je to asi o prioritách a o tom, ako tráviť voľný čas, niekto športuje, ja čítam knihy. V lete je to horšie, keďže vtedy sa snažím tráviť viac času aj vonku. Tipy na to, ako čítať viac: čítať ráno pri raňajkách, pred odchodom do práce alebo školy, rovnako večer, v dopravných prostriedkoch, pri dlhšej ceste a podobne :) Ja to mám prirodzene zaužívané, že keď sa dá, siaham po knihe. Neviem, či sa to dá naučiť niekoho, kto to tak nemá :)

Uprednostňuješ pri čítaní viac slovenských alebo zahraničných autorov?

Určite zahraničných. A tam rátam aj českých, najmä české autorky.


Mňa osobne by veľmi zaujímalo, že čo u Teba prevláda pri výbere knihy. Je to anotácia, žáner alebo obálka?

Asi zo všetkého trocha, no najviac asi autor a vydavateľstvo. Ak mám obľúbeného autora, tak od neho čítam väčšinou všetko, čo sa dá a ak mám obľúbené vydavateľstvo, verím jeho výberu, tak ho prirodzene sledujem a vyberám si z ich edičného plánu. Občas zaujme obálka :)

Ak by si mala niekomu odporučiť jednu knihu, ktorú by si mal prečítať, ktorá by to bola a prečo?

Ťažko sa odporúča imaginárnej osobe, každý má iný vkus a preferencie. Ak má však niekto podobný vkus ako ja, tak určite ten Malý život alebo Elenu Ferrante.

Pracuješ v Martinuse. Ako si sa tam vlastne dostala a čo všetko tam máš na starosti?

V Martinuse som brigádovala už počas vysokej školy a po škole som tam prirodzene prešla a robila kníhkupkyňu. Potom som dostala na starosť eventy to robím doteraz, plus tie ostatné veci, ktoré som spomínala vyššie.

Dalo by sa povedať, že vďaka Instagramu sa z čítania stal akýsi pomyselný trend. Aký máš na to názor a ako sa to podľa Teba bude ďalej vyvíjať? Myslíš si, že sa komunita čitateľov bude aj naďalej rozrástať, alebo začne postupne upadať?

Fuh, fakt neviem :) Ak by mali knižní blogeri pomôcť mladšej generácii k čítaniu, tak je to len dobre. Robiť sa to dá všelijako, osobne sa úplne nestotožňujem s instaúčtami, ktoré zaváňajú neúprimnosťou.

Ak by si mala napísať knihu, o čom by bola?

Nikdy som nechcela a ani nechcem napísať knihu. Máme dosť priemerných slovenských autoriek aj bezo mňa :)

Kde všade Ťa môžeme na internete nájsť?

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.