Recenzia: Labutě z Páte Avenue - Melanie Benjamin

AUTOR: Melanie Benjamin
NÁZOV: Labutě z Páte Avenue (The Swans of the Fifth Avenue)
VYDAVATEĽSTVO: Metafora (Delacorte Press)
ROK VYDANIA: 2017 (2016)
POČET STRÁN: 282
PREKLAD: Zdík Dušek

New York v 60. rokoch. Spomedzi všetkých newyorských hviezd je Babe Paley tou najväčšou. Jej krásna tvár sa pravidelne nachádza na stránkach časopisov a je všeobecne uznávaná za jej módny vkus. Dalo by sa povedať, že má všetko. Peniaze, krásu, slávu, vplyvného manžela a skvelé kamarátky. Lenže neskôr sa objaví Truman Capote. Muž, ktorý je nízky, má zlatisté vlasy a obrovskú osobnosť. Vpadne do života Babe a ostatných "labutí", ako skupinku kamarátok z vplyvnej spoločnosti nazval. Lenže čo sa stane s ich priateľstvom, keď Truman svojou poviedkou rozpúta literárny škandál, ktorý doznieva ešte niekoľko rokov?

V živote by ma nenapadlo, že siahnem po knihe, ktorej dej sa odohráva v 20. storočí v New Yorku. Mňa osobne tato téma veľmi nezaujíma, no pri tejto knihe som nemohol odolať a musel som si ju zaobstarať. Možno to bolo obálkou a možno aj anotáciou. Alebo to bolo tým, že príbeh rozpráva o kontroverznom priateľstve medzi Trumanom Capote, autorom knihy Raňajky u Tiffanyho, a Babe Paley. Predsa, v dnešnej dobe žije veľmi málo ľudí, ktorí by túto knihu nepoznali. Kniha, ktorá sa stala obrovským bestsellerom a film, z ktorého bol obrovský hit.
Hoci mi Labutě dorazili domov, no nemal som odvahu sa do nich okamžite pustiť. Bál som sa, že ma kniha nezaujme, a že ju nedočítam. Našťastie sa mi ju podarilo prečítať, no trvalo to veľmi dlho.

Čo mi na celej knihe vadilo, bol autorkin štýl písania. Zložité súvetia s blbým slovosledom boli tým najväčším problémom celej knihy. V prvej polovici knihy sa mi vety čítali veľmi ťažko, vďaka čomu mi aj dlho trvalo, kým som prečítal stranu. Neviem, či to je len prekladom, no nepáčilo sa mi to. Okrem toho autorka v kapitolách dosť často odbočila z dejovej línie, vďaka čomu ma dosť poplietla, a taktiež používala kopec zbytočným opisov. Zasa v druhej polovici knihy je vidieť, že autorka si je omnoho istejšia. Upustila od zbytočných opisov a snažila sa vytvoriť čo najviac zaujímavý príbeh s nečakaným koncom. A to sa jej podarilo. Aj keď sa mi kniha zo začiatku nepáčila, druhá polovica knihy to zachránila.

Čo sa mi na knihe páčilo najviac, bolo vykreslenie postáv a ich správania. Autorka v knihe skvelo poukazuje na to, ako sa správali ženy bohatých mužov, ktorí vo svete niečo znamenali, aké mali vzťahy medzi sebou, no taktiež autorka poukazuje aj na to, ako ženy vychádzali so svojimi manželmi. V knihe je skvelo vidieť to, že manželky boli v tej dobe považované len za nejakú dekoráciu, nejaké pozlátka, ktorých úlohou bolo postarať sa, aby bolo o ich manželov dobre postarané a aby sa čo najlepšie obliekali. No tam to zvyčajne končilo. Žiadne prejavy lásky...proste nič.
Každá jedna postava bola svojím spôsobom iná. V knihe sa stretávame s dobrosrdečnou Babe, ktorá sa snaží byť na každého milá a snaží sa každému pomôcť. Na druhej strane sa zasa stretávame s Trumanom, ktorý navonok vyzerá ako osoba, s ktorou by ste sa chceli kamarátiť, no v skutočnosti to je osoba, ktorá vás využije ako sa len dá. Mne osobne sa z celej knihy najviac páčili Babe, Slim a Gloria.

Melanie Benjamin napísala zaujímavú knihu, ktorá stojí za prečítanie. Autorka v knihe skvelo poukazuje na to, aký bol kedysi život v New Yorku, približuje čitateľovi aký život viedli bohatí ľudia a taktiež ukazuje, aké kamarátstva mali medzi sebou ženy vplyvných podnikateľov. Lenže celá kniha má aj svoje muchy. Zbytočné opisy, zložité súvetia, odklonenie z dejovej línie a ďalšie. Ak vás tieto chyby od knihy neodradili, tak určite po nej siahnite. Knihu hodnotím 4/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem vydavateľstvu