Recenzia: Muž, ktorý hľadal svoj tieň - David Lagercrantz

AUTOR: David Lagercrantz
NÁZOV: Muž, ktorý hľadal svoj tieň (Mannen som sökte sin skugga)
VYDAVATEĽSTVO: Ikar (Norstedts)
ROK VYDANIA: 2017 (2017)
POČET STRÁN: 350
PREKLAD: Jozef Zelizňák

Lisbeth si odpykáva krátky trest v ženskej väznici a za každú cenu sa snaží vyhýbať sa konfliktom s ostatnými väzenkyňami. Netrvá však dlho a Benito, neformálna vodkyňa medzi ženami, ju brutálne napadne. Zastala sa totiž mladej Bangladéžanky, ktorú Benito dlhodobo šikanuje vo vedľajšej cele.
Vo väznici Lisbeth zakrátko navštívi Holger Palmgren, jej starnúci poručník. Tvrdí, že sa mu podarilo získať dokumenty, ktoré vrhajú nové svetlo na obdobie, keď ju ako dieťa zneužívali. Lisbeth požiada svojho známeho, priateľa a novinára Mikaela Blomkvista, aby jej pomohol s pátraním po dávno zabudnutej pravde. Stopa ich privedie k Leovi Mannheimerovi, spoluvlastníkovi fondu Alfreda Ögrena, s ktorým má Lisbeth spoločného viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Knižná séria Millennium je séria, ktorá definitívne patrí medzi moje najobľúbenejšie. Keď sa spätne pozriem do obdobia, kedy som si z knižnice vypožičal prvý diel, tak som ani netušil, že sa práve táto séria stane mojou srdcovkou. Bola to len obálka a názov knihy, ktoré ma donútili vypožičať si knihu. Hoci prvé tri diely, ktoré boli napísané Larssonom, sa mi veľmi páčili, no štvrtý diel bol pre mňa veľké sklamanie. Možno to bolo najmä tým, že taktovku prevzial Lagercrantz, pričom sa mu nepodarilo poriadne nadviazať na to, čo vytvoril Larsson. Predsa, nie je jednoduché vytvoriť skvelý a zároveň aj pútavý príbeh, keď je námet na pokračovanie vopred daný. No kniha Muž, ktorý hľadal svoj tieň je presným opakom svojho predchodcu. Tým, že celý príbeh bol vytvorený Lagercrantzom, už aj samotná kniha pôsobila úplne iným dojmom a môžem s určitosťou povedať, že mi miestami pripomínala aj to staré dobré Millennium.

Lagercrantz nás v piatom dieli vezme do ženskej väznice, v ktorej si Lisbeth odpykáva trest za skutky, ktoré spáchala v predchádzajúcom dieli. Hoci sa autorovi podarilo pekne vykresliť prostredie väznice, no aj tak bol dej zo začiatku dosť chaotický, pričom mi trocha trvalo sa v ňom zorientovať. Každopádne už v prvých kapitolách bolo vidieť, že samotné dialógy sú na úplne inej úrovni ako v predchádzajúcom dieli. Zatiaľ čo vo štvorke boli dialógy skôr také "ploché", v päťke pôsobia omnoho reálnejšie, vďaka čomu pôsobia reálnejšie aj samotné postavy.
Čo sa mi veľmi páčilo, bolo to, že autor v knihe využíval aj kopec retrospektív, vďaka čomu príbeh nabral na zaujímavosti. Ďalej sa mi páčilo to, že autor upustil od opisov tajných organizácií a ďalších vecí, ktoré s obľubou opisoval v predchádzajúcom dieli, a namiesto toho sa viac sústredil na opis prostredia a samotného deja.

Zatiaľ čo v predchádzajúcej knihe sa autor zaoberal témou hackerstva, v tejto sa zaoberá pokusmi na dvojčatách. Nie je to téma, ktorá je jednoduchá na spracovanie, no o to viac som rád, že sa autorovi podarilo spracovať ju tak dobre. Taktiež sa mi páčilo to, že v knihe bolo kopec napätia, a že sa v nej odohrala aj vražda. Hlavne po tej vražde ma začal dej čoraz viac zaujímať. Možno to bolo aj tým, že zomrela jedna z postáv, ktorá sa objavila v každom dieli.
Ako som už aj vyššie spomínal, postavy sú v tejto knihe omnoho realistickejšie. Ich dialógy, zmýšľanie, správanie a celkovo aj povaha na mňa pôsobili dosť reálne. Zatiaľ čo vo štvrtom dieli som Lisbeth neznášal, v tomto dieli som ju miloval. Autor dokázal oživiť tú starú Lisbeth, ktorá vystupovala ešte v Larssonových knihách. A neožila len ona. Z Mikaela sa stal ten istý sukničkár ako kedysi, Annika sa znova snaží všemožne pomáhať Lisbeth a Erika je proste Erika.

Muž, ktorý hľadal svoj tieň je kniha, ktorá má chaotický začiatok, no postupom času sa z nej stáva to Millennium, ktoré má každý tak rád. Autor zvolil skvelú tému, skvelo vykreslil postavy, pohral sa s dialógmi a udržal si napätie v knihe. Knihu hodnotím 5/5 a neviem sa dočkať, kedy sa ku mne dostane posledný diel zo série.

Za poskytnutie knihy ďakujem obchodu

Megaknihy