Recenzia: Nájdem si ťa - Joanna Connors

AUTOR: Joanna Connors
NÁZOV: Nájdem si ťa (I will find you)
VYDAVATEĽSTVO: Absynt (Grove Atlantic)
ROK VYDANIA: 2017 (2016)
POČET STRÁN: 240
PREKLAD: Milan Kopecký

Joanna Connors mala tridsať rokov, keď jej neznámy muž priložil k hrdlu nôž a prinútil ju k sexu. Po dvadsiatich rokoch nevysloviteľných tráum sa rozhodla bojovať a tohto človeka nájsť. Nie však pre to, aby sa pomstila, ale aby ho pochopila, aby zistila, kto je ten muž a čo ho viedlo k tomu, aby zničil život mladej ženy. Nehľadala však len neznámeho násilníka a spravodlivosť, ale aj vlastný vnútorný pokoj a zmier.

Silná, emotívna a pravdivá.
Takáto je kniha Nájdem si ťa od americkej novinárky Joanny Connors, ktorá si vo svojich tridsiatich rokoch prežila peklo. Dalo by sa povedať, že Joanna si žila celkom pohodový život. Spolu so svojím manželom pracovala v novinách, do ktorých pravidelne prispievala krátkymi článkami. Lenže jedného osudného dňa bola poverená napísaním článku o divadelnom predstavení. Článku, ktorý zmenil jej život od základov.
Autorka nám vo svojej knihe dovolí nahliadnuť do temných zákutí jej života, na ktoré by väčšina ľudí najradšej zabudla. Autorka detailne opisuje celý priebeh jej znásilnenia, opisuje svoje pocity počas a po znásilnení a taktiež sa dozvedáme viac o živote Davea Francisa. Muža, ktorý zmenil Joanne život od základov. Muža, na ktorého Joanna len tak ľahko nezabudne.

V tejto knihe je veľmi dobre vidieť, ako sa Joanna postupne vyrovnáva s celou udalosťou a ako sa postupne mení. Spočiatku je zranenou ženou, ktorá až priveľmi chráni svoje deti, nedôveruje ľuďom a zároveň sa ich aj bojí. No postupom času si Joanna uvedomí, že za správaním muža musí byť niečo viac. Niečo, čo z neho spravilo presne toho muža, s ktorým sa stretla v ten osudný deň.
"Ak ma zavrú, bude mi za tebou smutno, a keď ma pustia, tak si ťa nájdem." Toto bola posledná veta, ktorú Dave povedal Joanne na parkovisku. Veta, z ktorej vám naskočia zimomriavky. V strachu z naplnenia týchto slov sa Joanna rozhodla spraviť niečo nečakané. Rozhodla sa nájsť ho a zistiť o ňom čo najviac a hlavne zistiť to, prečo začal znásilňovať ženy, a prečo si vybral práve ju.

Nájdem si ťa je kniha, ktorá nie je jednoduchým čítaním. Ide o silný príbeh, ktorý je zároveň aj reálny. Je to kniha, vďaka ktorej si uvedomíte, že množstvo žien čelí násiliu, pričom drvivá väčšina páchateľov nie je ani chytená. Je to kniha, ktorá vás zhltne a po jej prečítaní vás vypľuje ako kopec nešťastia. Táto kniha je presne tým typom knihy, ktorá vás prinúti prečítať si ju čo najskôr a zistiť, ako to všetko dopadne. Autorka v knihe píše veľmi pútavo, jednoducho a zároveň si neberie servítku pred ústa. Píše presne tak, ako to cíti. A práve to sa mi na tejto knihe najviac páčilo. Taktiež bolo veľmi zaujímavé sledovať to, ako Joanna pátra po Daveovej minulosti. Postupne zisťujeme, že Dave to v živote nemal ľahké. Zisťujeme, že Dave do veľkej miery nemohol za to, aká osoba sa z neho stala. Práve rodina a prostredie, v ktorom vyrastal, z neho vyformovali osobu, ktorou bol v dospelosti.

Po prečítaní knihy som mal zmiešané pocity. Hoci už pri čítaní knihy viete okamžite, že obeťou je práve Joanna, no po prečítaní knihy prídete na to, že svojím spôsobom je obeťou aj Dave. Zlé prostredie, rodina a rasové predsudky z neho spravili osobu, ktorou vôbec nemusel byť. Každopádne nemožno porovnávať Joannu a Davea. Zatiaľ čo Dave sa mohol zmeniť, Joanna nemala na výber.

Nájdem si ťa je kniha, ktorá nie je pre každého. Nejde o jednoduché čítanie, preto kniha nemusí zaujať každého. Je ťažké povedať, že sa mi kniha páčila, keďže je písaná na neľahkú tému, no svojím spôsobom sa mi páčila. Už som to niekoľkokrát spomínal a spomeniem to znova. Vydavateľstvo Absynt vie, aké knihy slovenský trh potrebuje. Pevne verím, že nás toto vydavateľstvo zásobí množstvom ďalších skvelých kníh ako je táto. Knihu hodnotím 5/5.

Za túto vynikajúcu knihu ďakujem vydavateľstvu