Recenzia: Cestovateľ - Alexandra Bracken

AUTOR: Alexandra Bracken
NÁZOV: Cestovateľ (The Passenger)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (Hyperion)
ROK VYDANIA: 2016 (2016)
POČET STRÁN: 440
PREKLAD: Michal Zidor

Etta Spencer si žije skoro obyčajný život. Je hudobnou virtuózkou a takmer celý svoj čas venuje hre na husliach. Vďaka tomu prišla o svojho priateľa a väčšinu kamarátov. No jedeného dňa sa Etta prekvapivo ocitá v neznámom svete. Svete, ktorý je o desaťročia vzdialený tomu, v ktorom žila. Po tom, čo ju cudzie dievča hodilo cez priechod v čase Etta zisťuje, že patrí do rodiny, ktorá dokáže cestovať časom. Stala sa z nej cestovateľka.

Fantasy žáner sa postupne stáva jedným z mojich najobľúbenejších žánrov. Žáner, ktorým som kedysi opovrhoval sa stáva takou mojou klasikou. Kniha Cestovateľ od Alexandry Bracken je ďalšou a jednou z mála kníh, ktoré som vrámci tohto žánru prečítal. No musím uznať, že kniha ma nesklamala.
V podstate prvým z dôvodov, prečo som si túto knihu vybral, bola obálka. Mne osobne sa veľmi páči a dokonca si dovolím aj tvrdiť, že je jednou z najkrajších obálok spomedzi kníh, ktoré mám na poličke. Zvyčajne sa zastávam názoru, že každé vydavateľstvo, ktoré plánuje vydať cudziu knihu, by malo vytvoriť knihe svoju vlastnú obálku, ktorou by sa kniha líšila, no v tomto prípade som veľmi rád, že vydavateľstvo ponechalo originálnu obálku.

Samotný dej nás zanesie na rôzne miesta sveta v rôznych časových obdobiach. Raz sme na púšti, raz v džungli, raz v Londýne a raz v New Yorku. A to ma na tom bavilo asi najviac. Predsa len, s niečim takým som sa ešte v žiadnej knihe nestretol a zároveň autorka dokázala tak precízne opísať a vytvoriť atmosféru daných miest, že som mal až pocit, ako keby som tam bol s hlavnými postavami. Na tejto knihe je veľmi dobre vidieť to, ako sa s ňou autorka vyhrala. Precízne opisy, pekne vytvorené napätie, ktoré sa postupne zvyšuje, avšak zrazu nastane zlom a napätie zmizne. A to ma tak trocha zamrzelo. A hoci to napätie zmizlo, no autorka ma na konci knihy tak šokovala, že mi to napätie vôbec nechýbalo.

Dalo by sa povedať, že v knihe prebiehajú dve dejové línie. Tá prvá sleduje Ettu, ktorá spolu s Nicholasom hľadá astroláb, a tá druhá zasa sleduje postupné vytváranie akéhosi vzťahu medzi Ettou a Nicholasom. Zatiaľ čo prvá línia ma veľmi bavila, tá druhá mi tam akosi vadila. Nebolo by to tým, že mi v knihe vadí tá romantická časť, no z veľkej časti ide o také klišé, aké nájdete v každej druhej knihe. On miluje ju, ale vie, že ju nesmie milovať a zasa naopak. Podľa mňa to mohla autorka pozmeniť.
V tejto knihe sa nachádzajú tak povahovo rôznorodé postavy, že doteraz tomu nemôžem uveriť. Nie sú to postavy, ktoré majú len zlé alebo len dobré vlastnosti. Práve naopak. Sú tam jednak záporné postavy, ktoré taktiež majú aj nejaké tie dobré vlastnosti a naopak. A o to viac reálne na mňa pôsobili. Predsa len, ani v reálnom živote nie je nikto len dobrý alebo len zlý. Každý jeden máme svoje kladné a záporné stránky.
Ak by som mal menovať nejaké tie postavy, ktoré mne učarovali, tak medzi nimi by boli určite Etta, Nicholas, Sofia, Rose a Alice.

Alexandra Bracken nevytvorila obyčajnú knižnú sériu. Vytvorila knižnú sériu, ktorá by sa hravo mohla vyrovnať bestsellerom ako Hry o život alebo Harry Potter. Už sa neviem dočkať, kedy sa pustím do druhého dielu. Knihe Cestovateľ dávam 90%.

Za poskytnutie tejto úžasnej knihy ďakujem