Recenzia: Volání netvora (Audiokniha) - Patrick Ness

novembra 24, 2017

AUTOR: Patrick Ness
NÁZOV: Volání netvora (A Monster Calls)
VYDAVATEĽSTVO: OneHotBook
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 4 hodiny a 13 minút
INTERPRET: Jan Vondráček

Presne sedem minút po polnoci navštívi malého chlapca Conora netvor. Chlapec sa ho však nebojí, pretože nič nemôže byť horšie ako sny, ktoré sa mu poslednou dobou snívajú a realita, v ktorej žije. Nič nemôže byť horšie ako to, že jeho mama je vážne chorá a že jeho otec býva kdesi ďaleko za morom s inou rodinou. Netvor prichádza preto, aby Conorovi povedal tri príbehy, ale na oplátku niečo chce. Chce od neho počuť pravdu.

Patrick Ness posledný rok spravil na internete obrovský rozruch. Nebol by snáď jeden instagram, na ktorom by nebola fotka aspoň jednej jeho knihy. Dokonca autor tento rok navštívil aj Česko a Slovensko, pričom taktiež poskytol rozhovor pre jeden český internetový obchod. Patrick Ness je v súčasnosti považovaný za jedného z najlepších spisovateľov 21. storočia a ja nemôžem nič než súhlasiť. Hoci kniha Volání netvora je prvou knihou, ktorú som od neho prečítal ušami, no kniha ma tak chytila a dojala, ako to žiadna iná kniha pred ňou nedokázala.

Príbeh knihy rozpráva o chlapcovi Conorovi, ktorý to nemá v živote ľahké. Jeho matka trpí vážnou chorobou a on okrem svojej babky, s ktorou absolútne nevychádza, nemá nikoho. Už len ako o tom počúvam, tak mi je Conora ľúto. Osobne si myslím, že Patrick Ness touto knihou ako keby "zaťal do živého". Hoci ide zväčša o fantasy, no v skutočnosti autor poukazuje na kopec vecí, ktoré sú aj v bežnom živote raritou. Ness poukazuje v nej na to, aký dokáže byť človek bezmocný, keď bojuje s ťažkou chorobou a taktiež poukazuje na to, aké silné dokáže byť puto medzi matkou a dieťaťom. Ide o fakt silné témy, ktoré ako keby dodávali príbehu viac reálnosti. Podľa mňa nejde len tak o obyčajnú knihu. Ness napísal knihu, ktorú by si mal každý jeden človek prečítať a zamyslieť sa nad ňou.
Na to, že autor písal knihu podľa daného námetu, tak to podľa môjho názoru zvládol perfektne. Ja osobne si nedokážem predstaviť, že by som mal napísať niečo, čo už je vopred dané a k tomu by som to ešte musel napísať tak, aby to splnilo požiadavky alebo ciele, ktoré tým chcel pôvodný autor povedať. Ak by Siobhan Dowdov ešte žila, tak by na Nessovu prácu bola určite hrdá.

Dejová línia knihy sa odohráva v prítomnosti, pričom príbehy rozprávané netvorom sa odohrávajú niekoľko storočí dozadu. Podľa mňa ide o veľmi pekné prepojenie medzi dvomi obdobiami, ktoré
mňa osobne veľmi bavilo. No aj táto kniha, ako každá jedná kniha, obsahovala pasáže, ktoré sa mi nepáčili alebo mi pripadali nezáživné. Avšak môj názor na knihu to nemení. Predsa len, nie každá pasáž môže byť tak zaujímavá ako tie predchádzajúce. No mňa osobne najviac dojal koniec knihy, pri ktorom mi dokonca ušla aj slza. Tak dojímavý koniec, aký mala táto kniha, som ešte v žiadnej inej knihe nenašiel.
Postavy v tomto príbehu na mňa pôsobili zväčša kladne. Boli to postavy, s ktorými som sa zväčša ztotožnil a dokonca mi niektoré prirástli aj k srdcu. Ako napríklad Netvor, Connor a Connorova mama. A hlavne kvôli tomu, že mi prirástli k srdcu, tak o to horšie som ten koniec knihy znášal.
Čo sa týka audio spracovania, tak tomu v podstate nemám čo vytknúť. Kvalita nahrávky bola skvelá, výber interpreta sa ku knihe hodil a zvučka medzi kapitolami sa ku príbehu veľmi hodila.

Ako som už spomínal vyššie, tak Patrick Ness napísal jednú úžasnú knihu, ktorú stojí zato si prečítať. Vynikajúci príbeh, prostredie a postavy. Audioknihu hodnotím na 93%.