Recenzia: Na koniec dúhy - Marta Fartelová

augusta 15, 2019

NÁZOV: Na koniec dúhy
ROK VYDANIA: 2011
POČET STRÁN: 256

Eva je múdra, rozvážna a zrelá žena, strážkyňa ohňa v rodinnom kozube. Vo svojich štyridsiatich piatich rokoch stojí rovnými nohami na zemi a je presvedčená, že v živote ju už nič nemôže zaskočiť. Až kým nezistí, že je tehotná… Táto správa je len vrcholcom lavíny a osud jej uštedruje jednu ranu za druhou. Keď jej lekár oznámi, že dieťa by nemuselo byť zdravé a manžel Pavol zbabelo utečie pred ich spoločným problémom z viac ako dvadsaťročného manželstva do náručia mladej milenky, má pocit, že osud jej nadelil viac, ako môže uniesť. Odchádza do rodičovského domu, kde stretáva dávnych priateľov z detstva, s ktorými sa život príliš nemaznal, ale napriek tomu si dokázali zachovať nezlomnú vieru a životný optimizmus. Toto poznanie jej vleje do žíl novú silu a ona sa rozhodne s nepriazňou osudu bojovať zo všetkých síl…

Marta Fartelová je jednou z najúspešnejších slovenských spisovateliek. Debutovala v roku 2007 a v súčasnosti má na konte trinásť románov, ktoré si získali srdcia tisícov čitateľov. Kniha Na koniec dúhy je v poradí šiestou autorkinou knihou, ktorá sa od tých ostatných výrazne líši. Zatiaľ čo v iných knihách sa autorka venovala témam ako nevera, znásilnenie, homosexualita, anorexia alebo detský domov, v tejto knihe sa autorka rozhodla písať o téme, ktorá sa v súčasnej beletrii vyskytuje veľmi málo. A tou témou je Downov syndróm.
Musím sa priznať, že do tejto knihy som nešiel s nejakými veľkými očakávaniami. Od tejto autorky som prečítal už skoro všetky knihy, medzi ktorým sa našli také, ktoré si ma absolútne získali a ktoré považuje za to najlepšie, čo autorka do dnešného dňa napísala. Či už sú to knihy Vôňa tvojej duše, Anjel v pekle, diabol v nebi, Život na pôžičku alebo autorkina minuloročná novinka Chlapec bez mena. No už po prvých prečítaných stranách som tušil, že aj táto kniha sa pravdepodobne zaradí medzi autorkine TOPky. A po dočítaní knihy sa moja predtucha naplnila.

Eva je milujúca matka dvoch detí a vzorná manželka. Pracuje vo firme, ktorej šéfuje jej najlepšia kamarátka Vierka a mohlo by sa zdať, že ju v živote už nič neprekvapí. Všetko sa však zmení jedného dňa, keď zistí, že je tehotná. Práve toto zistenie obráti jej život naruby a ona si zrazu uvedomí, že nič nie je také, ako bývalo kedysi. Spolu so zistením, že jej dieťa sa môže narodiť postihnuté, jej manžel od nej zbabelo utečie a jedná z jej dcér sa pridá na jeho stranu. Eva tak odchádza do rodičovského domu, kde sa po rokoch stretáva so svojimi priateľmi z detstva. A práve to jej dodá silu nevzdávať sa a bojovať s nepriazňou osudu.

Dejová línia príbehu je jednoduchá, no napriek tomu emočne silná. Autorke sa do 250-tich strán podarilo vtesnať príbeh, ktorý je nabitý rôznym množstvom emócii, a preto príbeh nepôsobí nudne či nezáživne. Veľkú zásluhu na tom má to, že autorke sa samotnú tému podarilo spracovať naozaj dobre, pričom autorka v knihe čitateľovi do istej miery vysvetľuje, kedy sa Downov syndróm vyskytuje najčastejšie či ako možno vopred zistiť, či sa dieťa s ním narodí alebo nie. Každopádne, ja osobne by som sa nebránil tomu, keby autorka v knihe šla ešte viac do hĺbky a podala tak čitateľovi ešte viac informácii. No na druhej strane chápem, že to nie je odborná literatúra ale beletria, a práve vďaka tomu autorka touto knihou ponúka čitateľovi možnosť vyhľadať si o tejto téme viac informácii, či už prostredníctvom práve odbornej literatúry alebo internetu.

Ako to pri knihách Marty Fartelovej býva, aj táto kniha sa primárne zameriava na vzťahy. V knihe sledujeme to, ako sa postavy vyrovnávajú so zistením, že sa dieťa nemusí narodiť zdravé. Zatiaľ čo niekto po tomto zistení radšej od Evy utečie, niekto sa zasa po rokoch vráti späť a podá Eve pomocnú ruku. Táto kniha je skvelým príkladom toho, ako jedno zistenie dokáže zblížiť ľudí, ale taktiež aj rozdeliť.

Autorku musím taktiež pochváliť za výber prostredia, v ktorom sa príbeh odohráva. Autorka zo začiatku situuje príbeh do mesta, no neskôr sa presúva na dedinu. Práve prostredie dediny mi pripomenulo knihu Chuť lesných jahôd, ktorá sa taktiež odohráva na dedine a vďaka čomu som pociťoval istú príjemnú nostalgiu. Čo ma pri tejto knihe veľmi prekvapilo, bolo to, že autorka v knihe rozbieha aj tému vinárstva, ktorá taktiež tvorí značnú časť príbehu. Fartelová ma týmto nielen prekvapila, ale aj potešila. A potešila tým spôsobom, že pri tejto autorke nikdy neviete, čo všetko si pre vás vo svojich knihách prichystá.

Ako som už spomínal pri viacerých recenziách na knihy tejto autorky, Marta Fartelová píše výborne. Fartelovky sú písané jednoducho a bez žiadnych zložitých opisov a ani táto kniha nie je výnimkou. Autorka namiesto toho využíva viac dialógov, a preto dej rýchlo plynie a nebude vás nudiť. Čo sa mi na tejto knihe páčilo najviac, bolo to, s akým citom bola kniha napísaná. Autorke sa pri množstve situácii podarilo jednotlivé emócie, ktoré prežívali postavy, zachytiť tak dôveryhodne, že čitateľ častokrát dokáže prežívať jednotlivé emócie spolu s postavami. Úprimne, nebojím sa povedať, že toto je jedna za najlepšie napísaných autorkiných kníh, ak nie úplne najlepšia.

Čo sa týka postáv, tak tie sú už tradične vykreslené výborne. Marta Fartelová vie svoje postavy vykresliť tak dobre, že čitateľ má popri čítaní pocit, ako keby tie postavy skutočne existovali. Jednak je to ich vlastnosťami, no taktiež aj činmi. Či už to bola Eva, ktorá sa rozhodla nechať si dieťa aj napriek možnému riziku, že sa narodí postihnuté, Pavol, ktorý po zistení tejto informácie radšej utiekol a našiel si mladú milenku, alebo Evina dcéra Pavla, ktorá sa roky Eve neozývala, no po zistení, že jej matka bude mať dieťa, sa rozhodla vrátiť na Slovensko a stala sa jej oporou.

Na koniec dúhy je kniha, ktorú možno jednoducho zaradiť k tomu najlepšiemu, čo Marta Fartelová do dnešného dňa vydala. Dojímavý príbeh Evy, ktorá sa aj napriek nepriazni osudu rozhodne porodiť a následne vychovať dieťa trpiace Downovym syndrómom je jednou z tých kníh, ktoré poukazujú na tému, ktorá sa v súčasnej beletrii tak často nevyskytuje. Knihu hodnotím 5/5.