Recenzia: Dva svety - Beatrix Zaťková

septembra 02, 2022

AUTOR: Beatrix Zaťková
NÁZOV: Dva svety
ROK VYDANIA: 2021
POČET STŔAN: 320

Svet neďalekej budúcnosti, vyspelá technika, umelá inteligencia, ľudské odcudzenie a uprostred toho mladá policajtka Líza. Jej milovaný manžel náhle z nepochopiteľných príčin upadol do kómy spolu s miliónom ďalších ľudí – v jedno ráno, v jednu minútu a sekundu ju bez varovania opustil.
Dva roky samoty a beznádeje preruší stretnutie s Alexom, ktorého postretol v to nešťastné ráno rovnaký osud. Kto iný môže lepšie pochopiť hĺbku Lízinho smútku a prázdnoty ako on? Neúnavným pátraním Líza zisťuje, že podivný spánok ich najbližších nezavinila náhoda. Lenže to ani zďaleka netušila, že jej predchádzajúci život bol iba dobre nasimulovaným divadlom. Na vlastnú päsť rozohráva riskantnú hru, ktorej nitky vedú do najvyšších kruhov, a sama sa tak ocitá v nebezpečenstve. A čo ak sa v jedno ráno, v jednu minútu a sekundu možno opäť všetko zmení? Čo to spraví s Lízou a Alexom? Koho vlastne milujú, ako sa rozhodnú a zachránia si vôbec holé životy?
Dva svety prinášajú napätie, lásku aj nenávisť a sú mrazivou výpoveďou o tom, že svet budúcnosti postavený na umelej inteligencii a moderných technológiách nám pripravuje pasce plné samoty a blúdenia.

Slovenská autorka Beatrix Zaťková debutovala v roku 2016 knihou Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more. Kniha, prvotne vydaná samonákladom, vyšla o tri roky znova v novom vydaní, tentokrát pod vydavateľstvom Motýľ. Od tej doby jej pod záštitou tohto vydavateľstva vyšli ďalšie tri tituly – historický román Horský hotel Hodváb, letný román Dámska jazda na dno duše a koncom minulého roka sa na pulty kníhkupectiev dostal jej sci-fi román Dva svety.

Od Beatrix Zaťkovej som mal možnosť prečítať si jej prvé dve knihy, z ktorých obe sa mi veľmi páčili. Zatiaľ čo Podivuhodná kniha je príjemný oddychový román sledujúci osudy niekoľkých postáv naprieč všetkými ročnými obdobiami, v Horskom hoteli Hodváb zasa autorka ponúkla čitateľom pútavý príbeh hotela Hodváb na vrchole Čiernej hory v Krkonošiach a jeho obyvateľov. S príchodom knihy Dva svety som bol teda naozaj veľmi zvedavý, čo autorka v knihe prinesie, nakoľko ide o mierne vybočenie z jej predošlej tvorby. A v prípade tohto diela som zostal do určitej miery sklamaný.

Príbeh knihy Dva svety sa odohráva v neďalekej budúcnosti, ktorá sa od súčasnosti značne líši. Svet je primárne zameraný na ekológiu a ochranu prírody a od toho sa odvíja aj život samotných ľudí. Ľudskú prácu nahrádzajú stroje a ľuďom tak zostáva len jediné – starať sa sami o seba, venovať sa svojim koníčkom a ochrane prírody a za to všetko dostávať sociálne body, ktoré slúžia ako akési univerzálne platidlo. Hlavnou postavou príbehu je policajtka Líza, ktorej manžel sa jedného dňa dostal do kómy z nevysvetliteľných príčin. Dva roky od tejto udalosti Líza spoznáva Alexa – muža, ktorý si prešiel podobnou udalosťou. Líza postupne zisťuje, že nešlo o žiadnu náhodu a že za týmto stojí „ktosi“. S cieľom dopátrať sa pravdy tak rozohráva nebezpečnú hru, ktorou toho odhaľuje viac, než spočiatku čakala.

So svojou štvrtou knihou sa Beatrix Zaťková rozhodla mierne experimentovať. Opustila svoj tradičný žáner a pustila sa do sci-fi románu, v ktorom ponúka čitateľovi svoj vlastný náhľad na neďalekú budúcnosť, ktorá sa kľudne môže stať aj realitou. Práve autorkin náhľad na budúcnosť bol pre mňa do určitej miery plusom a zároveň aj mínusom knihy. Inými slovami, spôsob, akým autorka prezentovala budúcnosť, je do veľkej miery zameraný na fakty a predpoklady, ktoré si každý bežne dohľadá na internete, čím príbeh prichádzal o „wow“ efekt. Veci ako „robot nahradí človeka“ či „svet sa stane viac ekologickým“ sa dnes nachádzajú vo väčšine náhľadov na budúcnosť, či už v rámci internetových článkov alebo literatúry ako takej. Samo o sebe využitie týchto tém nepovažujem za mínus, ale to, že autorka tieto témy len do veľmi malej miery oživuje o niečo viac. Práve tuná som akosi podvedome očakával, že autorka zapojí viac fantázie a prinesie svoj jedinečný pohľad na to, ako by mohla vyzerať budúcnosť v jej podaní, podobne ako to napríklad spravila Alena Mornštajnová v diele Listopád či Michaela Ella Hadjuková v diele Nájdem ťa v čase. V konečnom dôsledku príbeh dostal niekoľko vylepšení ako sú sociálne body, ktoré boli v príbehu veľmi zaujímavo prezentované a mne osobne sa táto myšlienka veľmi páčila, no takýchto myšlienok by som uvítal omnoho viac.

Ak si odmyslíme sci-fi časť príbehu, samotná kostra príbehu sa vyznačuje typickými vlastnosťami Zaťkovej tvorby. Samotný príbeh má rýchly spád, a preto kniha sa veľmi dobre číta. Autorka už od prvých strán výrazne pracuje s napätím, s ktorým sa pohráva počas celého príbehu, vďaka čomu sa jej poradilo vytvoriť dynamický príbeh. Autorka strieda napínavé momenty s tými uvoľnenejšími, a preto čitateľ nemá popri čítaní knihy pocit, že je v nej príliš alebo málo akcie. Celý dej je vyvážený, je zaujímavý a čitateľ si pri čítaní knihy skvelo oddýchne. S blížiacim sa koncom príbehu ale autorka pridáva na napätí, až príbeh vyústi do konca, ktorý skončil prirýchlo a zároveň sa v ňom všetko vyriešilo jednoducho a akoby samo od seba. Osobne si myslím, že práve posledné scény príbehu mohla autorka rozpísať ešte o čosi viac a knihe by to vôbec neuškodilo.

V príbehu sa autorka venuje viacerým témam. Odhliadnuc od rôznych ekologických tém sa dostáva v príbehu priestor aj na lásku, nenávisť, pomstu, chuť po moci a množstvo ďalších tém. Samotné témy autorka vykreslila veľmi dobre a do veľkej miery pomáhajú príbehu dodať akúsi realitu. A podobne je tomu aj s postavami. Keď sa pozrieme na ne, tie boli vykreslené veľmi dobre. Na čitateľa pôsobia reálne a každý si medzi nimi vie nájsť nejakého svojho favorita. V mojom prípade to bola práve samotná Líza.

Dva svety od Beatrix Zaťkovej sú knihou, ktorá neurazí, ale zároveň od nej nečakajte ani vrcholné dielo sci-fi literatúry. A určite s tým úmyslom ani nebolo písané. Autorka v ňom ponúkla svoj vlastný pohľad na budúcnosť, ktorý mohol byť ešte o čosi detailnejší, a ktorý dopĺňajú výborne spracované témy a kvalitne vykreslené postavy. Ak chcete oddychové čítanie, Dva svety je kniha na to stvorená. Knihu hodnotím 3/5.
Za pokytnutie knihy ďakujem
Motyl
Knihu si môžete zakúpiť klikom TU