Recenzia: Obsidián - Jennifer L. Armentrout

NÁZOV: Obsidián (Obsidian)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Entangled Publishing)
ROK VYDANIA: 2019 (2012)
POČET STRÁN: 360
PREKLAD: Terézia Michalková

Nové začiatky bývajú náročné.
Pred začiatkom štvrtého ročníka na strednej sme sa presťahovali do Západnej Virgínie a mne nezostalo nič iné ako vysporiadať sa s tamojším nárečím, chabým prístupom na internet a nekončiacou nudou... až som raz zbadala svojho vysokého sexi suseda s tajomnými zelenými očami. Zdalo sa, že veci sa pohnú k lepšiemu...
A potom otvoril ústa.
Daemon je neznesiteľný. Arogantný. Človek má chuť ho prizabiť. Nevychádzame spolu. Ani trochu. No keď na mňa zaútočí neznámy chlap, Daemon mávnutím ruky zastaví čas a stane sa... niečo nečakané.
Sexi mimozemšťan, ktorý býva vo vedľajšom dome na mne zanechá stopu. Počuli ste dobre. Mimozemšťan. Ukáže sa, že Daemon a jeho sestra majú celú galaxiu nepriateľov, ktorí si chcú privlastniť ich schopnosti. Okrem toho, vďaka Daemonovmu dotyku svietim ako vianočný stromček. Ak to chcem prežiť, musím sa držať blízko neho, až kým mimozemská stopa celkom nevybledne.
Teda, ak ho dovtedy neprizabijem.

Obsidián je prvá kniha z novej edície vydavateľstva Zelený kocúr. Cieľom edície #yaty je vydávať knihy, ktoré zaujmú čitateľov oboch pohlaví. A ako prvá kniha tu je Obsidián. Táto kniha zaznamenala v dobe svojho vydania v zahraničí mimoriadny úspech a po niekoľkých rokoch sa dočkala aj slovenského prekladu. Avšak, trvalo to 7 rokov. A tu sa naskytá jedna otázka: Dokáže tak stará young adult kniha ešte zaujať čitateľov?
Spočiatku som si myslel, že áno. Predsa, čo by na tejto knihe muselo byť zlé, aby nebola tak dobrá, ako v dobe, keď vyšla? No po prečítaní knihy som to zistil. Táto kniha dokáže zaujať čitateľov aj v dnešnej dobe, no určite nie tak, ako to bolo pred rokmi. Pretože problémom tejto knihy nie je až tak príbeh, ale skôr doba, kedy sa k nám kniha dostala.

Hlavnou hrdinkou knihy Obsidián je sedemnásťročná Katy, ktorá sa spolu so svojou mamou presťahovala do Západnej Virgínie. Zatiaľ čo sa Katy zoznamuje s novým prostredím, spoznáva Daemona – svojho suseda, ktorý ju už od začiatku nesmierne priťahuje. Daemon je presne ten typ chlapca, po ktorom túžia všetky dievčatá z mesta. Má vyšportovanú postavu, zelené oči, no problém nastane vtedy, keď otvorí ústa. Je neznesiteľne arogantný, a preto sa s Katy často hádajú. Avšak, jeho sestra Dee je jeho presným opakom. Je to veľmi sympatická osoba, s ktorou si Katy rozumie, a preto sa stanú veľmi dobrými kamarátkami. No postupom času Katy zisťuje, že Dee a Daemon čosi pred ňou taja. Začnú sa k nej chovať zvláštne, až kým Katy nepríde na to, že to nie sú obyčajní ľudia.

Do tejto knihy som sa púšťal s veľkými očakávaniami. Ja osobne mám veľmi rád young adult knihy, ktoré nie sú čisto len young adult knihami, ale sú spojením hneď niekoľkých žánrov, ako napríklad fantasy či sci-fi, čo platí aj pri tejto knihe. No aj napriek tomu som sa počas čítania knihy nemohol zbaviť pocitu, ako keby som čítal všetky známe young adult bestsellery spojené do jedného príbehu.
Samozrejme, nemôžem tvrdiť, že autorka v dobe vydania knihy nemohla prísť s originálnym príbehom, no kým bola kniha preložená do slovenčiny, tak na Slovensku stihlo vyjsť kopec iných známych bestsellerov, ktoré sa s Obsidiánom v mnohom zhodujú. Vďaka tomu nemôžem povedať, kto koho kopíroval a či vôbec niekto niekoho kopíroval, avšak tá podobnosť tam aj napriek tomu je. Azda najviac mi kniha pripomínala Twilight ságu. Či už to bolo tým ponurým prostredím, kde sa dej odohrával, alebo hlavnou postavou, ktorou je naivná tínedžerka, ktorá vám počas čítania knihy bude (podobne ako Bella) poriadne liezť na nervy.

Ak si však odmyslím všetky tieto podobnosti či zhody, musím skonštatovať, že autorka si vybrala veľmi zaujímavú tému na spracovanie. V tomto prípade si autorka za nadprirodzené bytosti nevybrala ani upírov, ani vlkolakov, ale rozhodla sa pre čosi úplne iné. Čosi, čo sa v tomto žánri až tak často nevyskytuje. A zato má autorka u mňa jedno veľké plus.
Hoci Obsidián je knihou young adult žánru, nie po celý čas je kniha pohodovým čítaním, ktoré je pre tento žáner typické. Autorka sa počas celej knihy pohráva s napätím, ktoré miestami pridáva a miestami zasa uberá. Preto sa niektoré úseky knihy môžu čítať ťažšie, iné zasa ľahšie (avšak, závisí to aj od čitateľa). Každopádne, kniha sa aj napriek tomu číta jednoducho a rýchlo. Dej má rýchly spád, a preto sa pri čítaní nebudete nudiť.

Čo by som dal do pozornosti, je to, že počas čítania knihy som narazil na celkom slušný počet preklepov. Väčšinou to boli len chýbajúce písmená v slovách, no čo ma viac zarazilo boli odseky, ktoré boli v knihe vložené celkom divne. Keďže hlavnou úlohou odseku je oddeľovať jednotlivé myšlienky, tuná boli odseky častokrát vložené aj pred tým, než bola dokončená myšlienka. Neviem, či je to tak aj pri origináli, no tu to pôsobilo celkom chaoticky.

Hlavným kameňom úrazu tejto knihy však boli postavy. A teraz nemám na mysli ich vykreslenie, pretože to bolo v pohode. No ja osobne neverím tomu, aby kdekoľvek na svete (či už reálnom alebo knižnom) existovala tak tupá a naivná postava, akou bola Katy. Jej zmýšľanie častokrát nemalo logiku a najviac ma dostávali momenty, keď v jednom odseku Katy nadávala na Daemona, aký je idiot a hneď nato sa roztápala nad tým, aký je sexi. A to už nespomínam momenty, keď sa stala svedkom rôznych nadprirodzených udalostí a vždy po otázke „Čo to bolo?“ jej stačila úplne primitívne jednoduchá lož na to, aby bola spokojná. A to už ani nespomínam Daemona, pretože ten svojím správaním neliezol na nervy len hlavnej postave, ale aj mne. Snáď jedinými postavami, ktoré v tejto knihe stáli zato, boli Dee a matka Katy. Toto boli jediné postavy, pri ktorých som mal pocit, že majú skutočne rozum a pôsobili na mňa dôveryhodne.

Obsidián je kniha, ktorá by mohla u nás zožať väčší úspech, keby vyšla o čosi skôr. Predsa len, 7 rokov je 7 rokov a young adult žáner sa svojimi témami a spracovaním posúva každým rokom na novšiu a novšiu úroveň. Každopádne tým nechcem povedať, že si kniha nenachádza nových fanúšikov, lebo to by som klamal. Avšak, nepovažoval by som ju za knihu, ktorá vám prinesie úplne originálny príbeh a postavy. Skôr by som ju považoval za oddychové čítanie, ktoré vám pripomenie známejšie bestsellery. Knihu hodnotím 3/5.

Ak si chceš prečítať knihu, tak klikaj TU