Recenzia: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel (audiokniha) - Jonas Jonasson

júla 23, 2019

AUTOR: Jonas Jonasson
NÁZOV: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel
VYDAVATEĽSTVO: Panteon
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 12 hodín 43 minút
INTERPRET: Martin Stránský

Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány. Jednoduše zmizí – a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti – v mládí koneckonců uvedl do zmatku celý svět.
Jonas Jonasson ve svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století.

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel je debutová kniha švédskeho novinára a spisovateľa Jonasa Jonassona. Autor si už týmto debutom vydobyl celosvetový úspech, čo dokazuje jednak film, ktorý bol natočený podľa knižnej predlohy, ale aj milióny predaných kópii jeho debutu. Stoletý stařík je kniha, ktorá si získala srdcia čitateľov najmä kvôli svojmu humoru a Allanovi – starčekovi, ktorý počas svojich stých narodenín utiekol z domova dôchodcov.
Tým, že si kniha získala množstvo pozitívnych ohlasov, chcel som si ju prečítať aj ja. Preto som siahol po audioknihe, pretože sám som vedel, že počas samotného čítania textu by som sa nezabavil tak, ako keby som to počul z úst niekoho iného. A preto mi audiokniha prišla ako dobrá voľba. Lenže ani audiálne spracovanie knihy veľmi neovplyvnilo moje dojmy z príbehu.

V deň svojich stých narodenín sa Allan Karlsson rozhodne utiecť z domova dôchodcov. V meste sa plánuje veľkolepá oslava jeho narodenín, no Allan nevidí dôvod k oslave. Prosto zmizne. Celé Švédsko je vďaka tomu hore nohami, no Allanovi to je jedno. Počas svojho úteku sa Allan chtiac – nechtiac zapletie s nesprávnymi osobami a odchádza tak s ich kufrom. A práve ten kufor je dôvodom, prečo sa ho neskôr rozhodnú zabiť.

Od tejto knihy som mal naozaj veľké očakávania, ale ako sa časom ukázalo, radšej som nemal mať žiadne. Keby som od knihy nečakal tak veľa, bola by väčšia šanca, že by ma zaujala a možno by sa mi aj páčila.
Kniha bola spočiatku veľmi zaujímavá. Autor sa už od prvých strán pohrával s napätím, a preto dej pôsobil zaujímavo. A toto bol ten dôvod, ktorý ma nútil pokračovať v príbehu ďalej, s cieľom zistiť, ako sa bude ďalej vyvíjať. No v momente, keď sa dej začal deliť, kniha ma prestávala baviť.

Samotný dej je rozdelený na dve línie, pričom prvá sa odohráva v súčasnosti a druhá v minulosti, kde sledujeme Allanovo detstvo a dospelosť. Zatiaľ čo prvá dejová línia ma bavila, tá druhá ma absolútne nezaujala.
Hoci je druhá dejová línia (teda minulosť) oproti prvej omnoho bohatšia na postavy a rôzne udalosti, nemožno poprieť to, že Allan sa v nej častokrát dostal do rôznych situácii, ktoré boli pritiahnuté za vlasy a pôsobili absolútne nereálne. Dej tak strácal na dôveryhodnosti a mňa osobne častokrát už nebavilo pokračovať v príbehu ďalej. Aj napriek tomu, že nás autor zavedie na rôzne miesta a k rôznym postavám, ako Hitler či Stalin, namiesto humoru pri nich využíva len obyčajnú satiru, ktorá ani trocha nevyznieva vtipne.
Prítomnosť je na tom o čosi lepšie, pretože v nej autor využíva viac humoru, no ani ten nesadne každému, keďže Jonasson má svojský štýl humoru. Každopádne, udalosti tuná pôsobia viac uveriteľne a ja osobne by som si vedel predstaviť knihu len s touto dejovou líniou.

Stoletý stařík sa radí medzi tie knihy, ktoré sú jednoducho napísané, a preto jej čítanie či počúvanie nie je vôbec náročné. Čo mi však z autorovej strany chýbalo, boli lepšie opisy prostredia či lepšie vykreslenie postáv. Tým, že autor berie čitateľa na rôzne miesta sveta, ich lepšie vykreslenie by čitateľovi pomohlo užiť si príbeh omnoho viac. A zasa vďaka lepšiemu vykresleniu postáv by mal čitateľ väčšiu možnosť obľúbiť si viacero postáv, keďže drvivá väčšina z nich pôsobí „plocho“ a azda najlepšou vykreslenou postavou je práve Allan.

Nebudem klamať ak poviem, že nebyť audiálneho spracovania, knihe by som dal omnoho nižšie hodnotenie. Práve interpretácia Martina Stránskeho do veľkej miery zachránila túto knihu. Keďže Martin Stránsky patrí medzi mojich najobľúbenejších interpretov, vedel som, že ani tentokrát ma nesklame. Práve jemu sa podarilo podať niektoré udalosti, ktoré by mi v knihe neprišli vtipné, vtipne, a to si na ňom najviac cením. V skratke, audiálne spracovanie knihy sa mi páčilo z celej audioknihy najviac.

Stoletý stařík je kniha, ktorá ma viac sklamala ako potešila. Príbeh, od ktorého som čakal naozaj veľa, ma prekvapil, avšak v negatívnom zmysle slova. Každopádne, aj napriek svojím nedostatkom si kniha našla množstvo čitateľov a dočkala sa aj pokračovania, do ktorého sa ja už pravdepodobne nepustím. Audioknihu hodnotím 3/5.

Audioknihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU