Recenzia: Život na pôžičku - Marta Fartelová

marca 10, 2019

NÁZOV: Život na pôžičku
ROK VYDANIA: 2014
POČET STRÁN: 232

Michaela i Adam žijú v usporiadaných a harmonických manželstvách a vedú pokojný rodinný život, až kým ich ako blesk nezasiahne neodolateľné kúzlo vzájomnej príťažlivosti. Spoznávajú jeden v druhom osudovú lásku, zažívajú nezvyčajné duševné i telesné súznenie. Sú však postavení pred ťažkú dilemu, či majú právo obetovať šťastie svojich rodín pre svoje vlastné. Dokážu sa vzdať vzácnej lásky, ktorá prichádza len raz za život? Dokážu ju navždy vymazať zo svojich pamätí, obetovať ju pre záchranu svojich rodín?
Od dávnych čias sa ľudia zaoberajú myšlienkou, či existuje dokonalá láska, či je možné, aby sa v nekonečnom chode vesmíru stretli dve blúdiace duše a vytvorili jeden dokonalý celok. Michaela a Adam dostávajú tento jedinečný dar poznania, no v nepravej chvíli sa môže zmeniť dar na prekliatie. Zisťujú, že je celkom ľahké žiť požičaný život, no môže byť nesmierne ťažké splatiť pôžičku aj s úrokmi.

Marta Fartelová je jednou z najobľúbenejších spisovateliek vydavateľstva Motýľ. Táto úspešná spisovateľka má na konte už trinásť kníh, ktoré sa venujú všemožným spoločenským témam. Či už je to nevera, homosexualita, násilie alebo téma detského domova. Autorka veľmi milo prekvapila čitateľov koncom minulého roka, keď jej vyšla kniha zaoberajúca sa príbehom muža, ktorý ako malý chlapec prežil druhú svetovú vojnu (recenzia tu) a ktorú považujem za to najlepšie, čo do dnešného dňa napísala.
Kniha Život na pôžičku je v poradí deviata autorkina kniha, ktorá sa o niekoľko rokov neskôr dočkala aj voľného pokračovania s názvom Vôňa tvojej duše (recenzia tu). Kniha sa mi neskutočne páčila a po jej prečítaní som sa rozhodol, že aj napriek tomu, že už viem, ako skončí celý tento príbeh, tak si prečítam aj predchádzajúcu knihu. A musím povedať, že aj táto kniha ma dostala presne tak, ako jej voľné pokračovanie.

V knihe Život na pôžičku sa stretávame s dvomi rodinami. Tou prvou je Michaelina rodina a tou druhou zasa Adamova. Obaja si vo svojich rodinách nažívajú harmonicky, no všetko sa zvrtne jedného dňa, keď sa Michaela a Adam spoznajú na firemnom školení. Vtom momente sa do seba zamilujú a zistia, že to nebude len krátkodobý románik, ale osudová láska. Avšak, sú ochotní vzdať sa svojich rodín a byť spolu? A ak áno, aké následky to bude mať pre ich budúci vzťah?

Marta Fartelová patrí medzi moje najobľúbenejšie spisovateľky. Tvrdím to už dlhšiu dobu a nehodlám svoj názor zmeniť. Spôsob, akým autorka tvorí príbehy, mi veľmi sedí, a preto pri každej novej autorkinej knihe viem, čo od nej môžem očakávať. Jednak kvalitný príbeh, ktorý je na míle vzdialený od brakovej literatúry, no taktiež aj vynikajúco vykreslené postavy, ktoré sú vykreslené do takej podoby, ako keby boli skutočné. A ani táto kniha nie je výnimkou.

Ako je už u Marty Fartelovej zvykom, aj v tejto knihe rozoberá tému nevery. V recenzii na knihu Črepiny spomienok som autorke vytkol to, že vo veľkom množstve jej kníh využíva práve tému nevery, čo môže čitateľovi dosť vadiť. Možno pri prvých dvoch knihách ani nie, no ak čítate piatu alebo šiestu knihu, kde sa príbeh znova točí okolo nevery, tak vám to predsa len bude trochu vadiť. Každopádne, pri tejto knihe mi nevera vôbec nevadila. Bolo to najmä tým, že práve nevera bola základom tejto knihy a od nej sa následne odvíjalo aj voľné pokračovanie, v ktorom sa táto téma dostáva trocha do úzadia a sústreďuje sa tak viac na iné témy ako anorexia a podobne.

Dejovou líniou ma kniha bavila od prvej strany až po tú poslednú. A aj napriek tomu, že som vedel, ako celá kniha skončí, aj tak ma kniha pohltila a v množstve situácii ma dokázala prekvapiť. Autorka v knihe okrem nevery rozoberá aj ďalšie témy, ktoré pridávajú príbehu na zaujímavosti a donútia vás zamyslieť sa nad istými vecami. Takým príkladom je aj boj adoptívnej a biologickej matky o to, kto sa bude starať o dieťa, či klesajúci záujem matky o vlastné deti.

Fartelová píše vynikajúco. O to niet pochýb. Jej knihy sa ľahko čítajú, a preto ich zhltnete za niekoľko posedení. Autorka v deji veľmi pekne vyvíja napätie, ktoré strieda s dávkou romantiky a ktoré na konci knihy vyvrcholí do takej podoby, až prekvapí samotného čitateľa. Okrem toho má dej rýchly spád, a preto sa pri čítaní nebudete nudiť.

Čo je pre túto knihu zaujímavé, je to, že autorka vyrozprávala dej cez viacero postáv, vďaka čomu je celý príbeh svižnejší, zaujímavejší, no taktiež vďaka tomu omnoho lepšie spoznáme zmýšľanie a charaktery hlavných postáv. Zisťujeme tak, prečo sa chovajú tak, ako sa chovajú, ale aj to, akým spôsobom sa vyrovnávajú s rôznymi životnými situáciami.
Keď už sme pri tých postavách, tak tie boli vykreslené veľmi pekne. Autorke sa podarilo postavy vykresliť do takej podoby, že čitateľ môže pri čítaní knihy mať pocit, ako keby tie postavy skutočne žili. A kto vie? Možno niekde vo svete naozaj žijú takéto rodiny s podobným osudom. Keďže knihy Marty Fartelovej sú do istej miery inšpirované skutočným životom, tak je to viac ako pravdepodobné. Z postáv ma v knihe najviac zaujala Michaela, Adam, Dominika a Michal.

Život na pôžičku je výborná kniha, ktorá je schopná zaujať veľké čitateľské publikum. Skvelo spracovaný príbeh a veľmi pekne vykreslené postavy dopĺňajú zaujímavé miesta, na ktoré nás autorka v knihe berie. Knihu hodnotím 5/5.

Pre viac článkov s Martou Fartelovou ťukaj TU