Recenzia: Žena z kajuty č. 10 (Audiokniha) - Ruth Ware

novembra 03, 2018

AUTOR: Ruth Ware
NÁZOV: Žena z kajuty č. 10 (The Woman in Cabin 10)
VYDAVATEĽSTVO: Audioteka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 41 minút
INTERPRET: Simona Postlerová

Lo Blacklocková, ktorá píše do cestovateľských časopisov, práve dostala životnú šancu: má sa spolu s hŕstkou cestujúcich z vyššej spoločnosti zúčastniť okružnej plavby po nórskych fjordoch. Súkromná jachta Polárna žiara sa práve vydáva na svoju panenskú plavbu - obloha je modrá, more kľudné a hostia sú dobre naladení. Noblesné kajuty, večere vo veľkom štýle, elegantné konverzácie... Rozprávka sa však zvrhne v nočnú moru: Lo v polotme zahliadne, ako niekto zhodil z paluby do mora akúsi ženu. Lo je jediná, ktorá tento incident videla a nikto jej neverí - predsa, nikto z hostí nechýba. Lo sa zúfalo snaží zistiť, čo sa stalo, ale loď sa plaví ďalej, ako keby o nič nešlo. Lenže, niečo tu nesedí.

Britská spisovateľka Ruth Ware ma zaujala svojou debutovou knihou Všude kolem černý les (recenzia TU). Ide o knihu, ktorú radím medzi najlepšie trilery, aké som v tomto roku prečítal/počul. V podstate, po úspechu knihy Všude kolem černý les som neváhal a okamžite som siahol po autorkinej druhej knihe Žena z kajuty č. 10. Zatiaľ čo pri prvej knihe som bol celým príbehom unesený, tu sa to holt nestalo.

Laura Blacklocková je novinárka, ktorá píše do cestovateľských časopisov. Jedného dňa dostane ponuku, aby sa spolu s hŕstkou cestujúcich zúčastnila okružnej plavby po nórskych fjordoch. Lo ponuku prijíma a vyráža tak na okružnú plavbu. Spočiatku je všetko v poriadku, až v jeden večer Lo v polotme zazrie, ako niekto zhodil z paluby do mora ženské telo. Lo je jediná osoba, ktorá tento incident videla, a preto jej nikto neverí. Avšak, podarí sa Lo zistiť, aká je pravda?

Tým, že sa mi autorkin debut neskutočne páčil, tak aj moje očakávania od jej druhej knihy boli veľmi veľké. Popravde, nenaplnila sa ani polovica mojich očakávaní.
Spočiatku na mňa kniha zapôsobila. Autorka si vybrala veľmi dobrú tému, no o to horšie ju spracovala. Počas počúvania audioknihy som mal pocit, ako keby autorka ani nevedela, čo chcela v danej kapitole napísať. A ak už vedela, tak to nedotiahla do konca. Hoci kniha nie je počtom strán či samotným audiálnym spracovaním veľmi dlhá, no napriek tomu kniha obsahovala aj "hluché momenty", ktoré mohli byť odstránené, vďaka čomu by bol príbeh svižnejší a zaujímavejší. Osobne si myslím, že by vôbec nebolo zlé, ak by v tomto prípade mala kniha namiesto 340 strán len 300.

Samotná kniha začína v momente, kedy sa do domu Lo ktosi vlámal. Autorka tak už hneď na začiatku knihy vytvára napätie, ktoré sa s pribúdajúcimi stranami čoraz viac stupňuje, a práve vďaka tomu si autorka získava čitateľovu pozornosť. No v momente, kedy Laura nastupuje na loď, v knihe nastáva zlom, kedy sa napätie z knihy vytráca a celý dej začína byť nudný. Autorka sa viac zameriava na samotné postavy a opis prostredia, ako na stupňovanie napätia, vďaka čomu príbeh postupne stráca na zaujímavosti a môže sa niekomu zdať až nudný. Hoci sa autorka snaží miestami znova vyvolať napätie, no je len chvíľkové. Vďaka tomu celý príbeh pôsobí tak, ako keby sa autorka snažila aspoň tou trochou napätia udržať čitateľa pri knihe. Nakoniec samotnú knihu zachránil až jej koniec, kedy sa autorke znova podarilo vytvoriť poriadnu dávku napätia, vďaka čomu kniha skončila tak, ako sa na klasický triler patrí.

Zatiaľ čo pri autorkinej prvej knihe sa stretávame so spisovateľkou, tentokrát to je novinárka. Ruth Ware aj tentokrát vytvorila veľmi zaujímavú hlavnú postavu, ktorú si čitatelia môžu obľúbiť. Mne hlavá postava veľmi sadla a musím povedať, že to bola jediná postava, ktorá ma v tejto knihe zaujala. Napriek tomu nemôžem autorke uprieť to, že vie vykresliť postavy vo svojich knihách. Podobne ako pri autorkinom debute, aj tentokrát sú postavy vykreslené tak dobre, že pôsobia reálne.

Audiálne spracovanie bolo asi to najzaujímavejšie na celej audioknihe. Podobne ako pri Všude kolem černý les, aj tentokrát audioknihu nahovorila Simona Postlerová. Kto už čítal nejaké moje recenzie na audioknihy, tak vie, že práve Simona Postlerová je mojou najobľúbenejšou interpretkou audiokníh. Jej štýl čítania a celková dramatizácia dodali audioknihe to, čo sa autorke počas písania veľmi nepodarilo.

Žena z kajuty č. 10 bola pre mňa veľkým sklamaním. Vďaka autorkinmu debutu som mal od audioknihy veľké očakávania, no nenaplnili sa. Príbeh, ktorý nebol miestami dotiahnutý do konca, zachraňovali skvelo vykreslené postavy a samotná interpretácia príbehu. Audioknihu hodnotím 3/5.

Ak ťa recenzia od audioknihy neodradila, tak si ju môžeš zakúpiť napríklad aj TU