Recenzia: Skús to znovu - Jana Šulková

novembra 24, 2018

AUTOR: Jana Šulková
NÁZOV: Skús to znovu
ROK VYDANIA: 2016
POČET STRÁN: 272

Sedemnásťročná Nataša má síce trochu iný život ako jej rovesníci, no napriek tomu pokojný. Jedného večera, keď sa vracia domov z tréningu baletu, sa stane niečo, čo spustí sled mnohých nepredvídateľných udalostí. Jej život sa tak razom mení, až sa obráti úplne hore nohami, a to najmä preto, lebo doň vstúpi záhadný a drzý Adam, ktorý je pre ňu čím ďalej, tým viac príťažlivý.
„Kdesi hlboko vnútri môjho momentálne zúboženého ja pociťujem deficit jeho prítomnosti. Asi som sa počas tej skľúčenosti a nevedomosti naňho akosi upla. Hups.“
Ďalší román pre mládež z pera Jany Šulkovej je plný sebapoznania mladých ľudí, ktorých tak veľmi formuje ich rodina, okolie, no teraz i dosiaľ nepoznané city, až takmer zabúdajú, kým v skutočnosti sú.

Jana Šulková sa do povedomia čitateľov dostala v roku 2014, kedy jej vyšla kniha Dievča s maskou. Od tej doby sa autorka môže pýšiť piatimi knihami, ktoré sa stali obľúbenými medzi veľkým počtom čitateľov. Skús to znovu nie je prvá kniha od Janky Šulkovej, ktorú som prečítal. Ako prvá sa mi dostala pod ruky kniha Oheň v duši (recenzia TU), ktorá mi spočiatku prišla príliš sladká, no postupom času sa zmenila v napínavé čítanie. V konečnom dôsledku kniha u mňa obstála celkom dobre, no nemal som ani poňatia o tom, či sa pustím aj do ďalších autorkiných kníh. No nakoniec som sa rozhodol siahnuť po autorkinej ďalšej knihe a musím povedať, že to bolo výborné rozhodnutie. Kniha si ma získala už od prvej strany.

Sedemnásťročná Nataša si žije celkom pokojný život až do jedného osudného dňa, ktorý jej život obráti naruby. Nataša sa vracia z baletného tréningu, keď tu zrazu je unesená. Únoscovia ju zanesú do opustenej chaty, kde spoznáva Adama - chlapca, ktorého úlohou je dať na Natašu pozor, kým ju únoscovia nezoberú ďalej. Hoci jej spočiatku Adam pripadá nesympatický, postupom času si k sebe nachádzajú cestu. Netrvá však dlho a Natašu objaví polícia, ktorá ju zachráni. No čo to znamená? Znamená to koniec vzťahu, ktorý medzi Natašou a Adamom postupne vznikal? Alebo je to len začiatok ich spoločného bytia?

Kniha Skús to znovu si ma získala už od úplne prvých stránok. Čitateľ už hneď na začiatku knihy zažíva prvotný šok, ktorý mu autorka uštedrila vo forme veľmi napínavého začiatku, vďaka čomu kniha na začiatku pôsobí ako triler. Autorka s pribúdajúcimi stranami aj naďalej stupňuje napätie, ktoré sa postupne začína miešať s prvkami romantiky. Takéto striedanie romantických a trilerových prvkov prebieha až do doby, kedy je Nataša zachránená policajtmi. Práve túto udalosť môžeme považovať za miľník, kedy autorka upúšťa od trilerových prvkov a po zvyšok knihy sa čisto venuje len romantike. No nie je to tá príliš sladká romantika, aká bola v knihe Oheň v duši. A práve vďaka tomu má kniha u mňa jedno veľké plus.
Zatiaľ čo v knihe Oheň v duši autorka rieši psychické problémy jednej z hlavných postáv, v tejto knihe sa autorka zameriava na sociálne a rodinné problémy hlavných postáv. Na jednej strane sledujeme Natašu, ktorá vyrastá bez matky s tak trocha prísnejším otcom a na strane druhej sledujeme Adama, ktorého otec je tyran a matka zasa žena, ktorá je uzavretá do seba. Zatiaľ čo Nataša nemá núdzu o peniaze, Adam žije sám a na svoj nájom si musí aj sám zarábať. Zatiaľ čo Nataša je vzornou žiačkou, Adam ledva prechádza z ročníka do ročníka. Autorka touto knihou poukazuje na to, že ani sociálne rozdiely medzi oboma postavami nedokážu zabrániť láske, ktorá medzi nimi je.

Samotná kniha mala všetko. Bola vtipná, smutná, šokujúca, romantická, ale aj napínavá, vďaka čomu bola prvkovo vyvážená a ponúkla tak čitateľovi veľmi zaujímavé čítanie. Hoci bola celá kniha skvelá, mňa osobne najviac dostali posledné kapitoly knihy, kde sa vysvetlilo, prečo bola Nataša unesená. V tomto úseku knihy autorka znova v príbehu vyvíja isté napätie, ktoré s odhalením únoscu znova mizne. A musím povedať, že dôvod únosu hlavnej postavy bol taký, na ktorý by prišiel fakt len málokto.

Janka Šulková vie vytvoriť veľmi zaujímavé postavy, ktoré dokážu zaujať čitateľa. To už mi autorka dokázala pri knihe Oheň v duši a teraz mi to len znova potvrdila. Postavy boli vynikajúco vykreslené, vďaka čomu pôsobili reálne a nie umelo. Okrem toho sa autorke podarilo vykresliť postavy tak, že sa od seba povahovo líšili a neboli na jedno kopyto. Spomedzi všetkých postáv ma najviac zaujala Nataša, Adam, Denisa a Ernest (Natašin strýko).

Ak ste čítali aspoň jednú knihu od Šulkovej, tak viete, že autorka píše veľmi jednoducho a pútavo, ukracuje čitateľa od dlhých a zbytočných opisov a omnoho viac sa sústreďuje na samotné postavy a na dejovú linku. A to si na autorke cením najviac. Jej knihy nie sú len romantické príbehy mladých hrdiniek, ale taktiež aj knihy, kde autorka viac do hĺbky rozoberá rôzne životné, alebo psychické problémy svojich postáv. V skratke povedané, tieto knihy určite patria medzi tú kvalitnejšiu slovenskú young adult literatúru.

Skús to znovu je kniha, ktorej obálka môže tak trocha klamať. Hoci samotná obálka sľubuje veľmi presladený romantický príbeh, no nie je to až taká pravda. Autorka v knihe kombinuje prvky trileru s prvkami romantiky, čo robí z knihy omnoho zaujímavejšie čítanie. Okrem toho autorka v knihe rozoberá aj rôzne sociálne rozdiely medzi dvoma hlavnými postavami, čo posúva samotnú knihu na úplne iný level. Ak porovnám knihy Skús to znovu a Oheň v duši, tak na plnej čiare u mňa vyhráva práve táto kniha. Pripadá mi menej sladká a viac na zamyslenie. Knihu hodnotím 5/5.