Recenzia: Nenalezená (audiokniha) - Remigiusz Mróz

AUTOR: Remigiusz Mróz
NÁZOV: Nenalezená (Nieodnaleziona)
VYDAVATEĽSTVO: Audioteka
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 12 minút
INTERPRET: Zuzana Truplová & Zbigniew Kalina

Možno keby som ju o ruku požiadal len o chvíľu skôr, nikdy by som neskončil v nemocnici a ona by mi nikdy nezmizla zo života.
Desať rokov po zmiznutí svojej snúbenice si Damian Werner myslí, že už ju nikdy neuvidí. Jedného dňa však nečakane narazí na stopu strateného dievčaťa. Werner sa spočiatku domnieva, že sa jedná o náhodnu podobnosť, ale potom neznámy človek nahráva ďalšiu fotku. Fotku, ktorú urobil Werner sám iba pár dní pred snúbeniciným zmiznutím.
Damian si bol istý, že svoje dievča pozná dobre – veď spolu od detstva trávili všetok voľný čas. Avšak pri hľadaní odpovedí na svoje otázky zisťuje, že o nej zďaleka nevedel všetko.

Remigiusz Mróz je poľský spisovateľ, ktorého kniha Nenalezená bola spomedzi všetkých jeho kníh ako prvá preložená do češtiny. Samotná kniha ma zaujala už pred niekoľkými týždňami na Instagrame, kde som ju mal možnosť zaznamenať. Práve obálka, žáner a anotácia boli rozhodujúce faktory, vďaka ktorým som sa rozhodol po knihe siahnuť. Teda, konkrétne po audioknihe. A musím povedať, že som spravil veľmi dobre, keď som siahol práve po audioknihe. Nebyť audiálnej verzie knihy, kniha by ma až tak nezaujala.

Odkedy Damianovi Wernerovi pred desiatimi rokmi zmizla snúbenica, Damian prestáva veriť, že ju ešte niekedy uvidí. Všetko sa však zmení v jeden deň, kedy Damian narazí na internete na obrázok ženy, ktorá sa jemne podobá na jeho stratenú snúbenicu. Čím dlhšie Damian hľadí na obrázok, tým viac v žene vidí svoju snúbenicu. Jeho domnienky sa potvrdia v momente, kedy sa na internete začnú objavovať ďalšie a ďalšie obrázky jeho snúbenice. Hoci sa Damian snaží kontaktovať políciu a spustiť tak znova pátranie po jeho snúbenici, polícia mu neverí, a preto sa Damian rozhodne nájsť svoj snúbenicu sám. No podarí sa mu ju nájsť? A čo ak jeho snúbenica nie je už tou osobou, akou bývala kedysi? Je Damian ochotný s ňou znova žiť?

Remigiusz Mróz si v Poľsku vybudoval celkom slušnú základňu čitateľov, čo z jeho knihy Nenalezená vytvorilo poľský bestseller. Vďaka vydavateľstvu Domino (v prípade audioknihy zasa Audioteka) majú tak českí a slovenskí čitatelia možnosť prečítať si tento veľmi zaujímavý triler a zažiť tak dávku napätia, ktorú táto kniha ponúka.
Kniha Nenalezená je jedným z tých trilerov, ktoré ponúkajú naozaj zaujímavý príbeh, ktorý možno do určitej miery pokladať za originálny, aj napriek tomu, že táto kniha svojou dejovou linkou pripomínala omnoho známejšie bestsellery. Svojou témou mi kniha veľmi "nenápadne" pripomínala Dievča vo vlaku, alebo aj Stratené dievča. Podobne ako pri posledných dvoch zmieňovaných knihách, aj v Nenalezenej si autor zvolil za ústrednú tému knihy zmiznutie ženy, no s tým rozdielom, že už vieme, ako daná postava zmizla, no nevieme dôvod, prečo zmizla. Autor tak prostredníctvom Damiana, hlavnej postavy knihy, sa snaží spolu s čitateľmi odhaliť príčinu zmiznutia Damianovej snúbenice, najmä potom, čo Damian objaví na internete fotku svojej dávno zmiznutej snúbenice.

Musím povedať, že kniha ma spočiatku veľmi zaujala. Samotný dej sa zo začiatku javil ako veľmi pútavý, vďaka čomu ma kniha pohltila. A podobné pocity z knihy som mal ešte niekoľko desiatok strán, no potom mi dej pripadal čoraz viac nudný. Bolo to najmä tým, že autor s pribúdajúcimi kapitolami nedokázal stupňovať napätie, ktoré nasadil hneď na začiatku knihy. Popravde, už som si myslel, že to tak bude pokračovať až do konca knihy, no potom nastalo čosi, čo som nečakal. Čím viac sa kniha blížila ku koncu, tým viac začal celý dej naberať na zaujímavosti až nakoniec vygradoval do takej miery, ako sa na správny triler patrí.
Hoci anotácia knihy môže v čitateľovi evokovať to, že celý príbeh knihy bude len o Damianovi a o hľadaní jeho snúbenice, no nie je to celkom pravda. Istú dejovú linku príbehu má aj Kasandra Reimanová, ktorá pomáha Damianovi nájsť jeho stratenú snúbenicu. Aj napriek tomu, že Kasandra zo začiatku pôsobí na čitateľa ako normálna žena, no postupom času čitateľ začína zisťovať, že jej život až taký obyčajný nie je. Kasandra žije s manželom, ktorý ju pravidelne týra, sleduje každý jej krok a do istej miery jej diktuje, ako má žiť. Čitateľ sa tak v knihe stáva svedkom týrania, ktoré autor opisuje veľmi podrobne, no taktiež sa stáva svedkom toho, ako sa zo zakríknutej manželky stáva sebavedomá žena, ktorá je ochotná postaviť sa svojmu manželovi a ochrániť tak svoje dieťa. Lenže to, čo sa rozhodla spraviť Kasandra, prekračuje hranice normálnosti.

Nenalezená je podobne ako kopa ďalších trilerov napísaná veľmi jednoducho. Autor sa v tejto knihe rozhodol vyrozprávať celý príbeh skrz dve osoby, pričom rozprávanie oboch osôb je v prvej osobe. Práve vďaka tomu postavy dosiahli akúsi "reálnosť", ktorá ich vyčlenila od ostatných postáv, ktoré sa autorovi nepodarilo až tak dobre vykresliť. Okrem toho mal autor v knihe problém s udržaním napätia, a tak sa v knihe striedali momenty, kedy kniha bola napínavá a kedy bola nudná. No čo sa mi na knihe páčilo, boli opisy, ktoré jednak neboli veľmi zložité, no zasa neboli ani primitívne jednoduché. Autorovi sa veľmi pekne podarilo vykresliť prostredia, kde sa príbeh odohrával, vďaka čomu si čitateľ veľmi živo vie predstaviť, ako také miesta mohli vyzerať.

Audiálne spracovanie knihy bolo podľa mňa veľmi dobré. Možno povedať, že dokonca aj jedno z najlepších, aké som do dnešnej doby počul. Mne osobne sa veľmi páčil výber interpretov, ktorí svojou dramatizáciou dokázali dodať knihe napínavosť na tých miestach, kde sa to autorovi nepodarilo. Taktiež musím pochváliť Audioteku aj za zvučky, ktoré boli medzi jednotlivými kapitolami knihy a ktoré taktiež pomohli v poslucháčovi počas príbehu vyvolať istú dávku napätia.

Kniha Nenalezená je kniha, ktorú zachránilo audiálne spracovanie. Nebyť neho, kniha by bola vo veľkej miere nudná a možno by sa mi ani vôbec nepáčila. Slabšie vykreslenie vedľajších postáv, zle ukočírované stupňovanie napätia a menšia podobnosť s inými bestsellermi. Ak plánujete siahnuť po knihe, tak jedine po audioknihe. Audioknihu Nenalezená hodnotím 3/5.

Audioknihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU