Recenzia: Veľká štvorka - Agatha Christie

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: Veľká štvorka (The Big Four)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (HarperCollins)
ROK VYDANIA: 2019 (1927)
POČET STRÁN: 184
PREKLAD: Lenka Cinková

Prvá dáma anglickej detektívky nám vo svojom románe z roku 1927 predstavila Hercula Poirota v celkom inom, prekvapivom svetle: slávny detektív v ňom namiesto zvyčajného vyšetrovania prípadu vraždy vo vidieckom sídle zvádza súboj s mimoriadne nebezpečnou medzinárodnou organizáciou, usilujúcou sa ovládnuť svet.
Každý osve predstavoval obrovskú hrozbu. Keď sa spojili, stali sa prakticky neporaziteľnými. Členovia Veľkej štvorky - geniálny Číňan, americký milionár, francúzska vedkyňa a nepolapiteľný majster prestrojení – zosnovali zločinecké sprisahanie takých obludných rozmerov, že šokuje i samého Poirota. V súboji s nimi mu pomáhajú jeho jedinečné deduktívne schopnosti, no čím dlhšie sa ich snaží vystopovať, tým jasnejšie sa ukazuje, že toto môže byť jeho posledný, osudný prípad...

S dvoma miliardami predaných kníh je Agatha Christie držiteľkou niekoľkých rekordov. Je najpredávanejším autorom v rámci detektívneho žánru, zároveň je najpredávanejšou ženskou autorkou a taktiež je tretím najpredávanejším autorom celkovo, pričom v počte predaných kníh ju predbehol už len Shakespeare a Biblia. Agatha Christie je dôkazom toho, že detektívny žáner nie je len čisto mužský žáner a že tie najlepšie detektívky vychádzajú častokrát z pier autoriek.

S tvorbou Agathy Christie som sa prvýkrát stretol pred niekoľkými rokmi, keď som si prečítal autorkinu knihu Nakoniec príde smrť, a odvtedy sa stala mojou najobľúbenejšou autorkou vôbec. Rukami mi prešlo množstvo jej kníh, niektoré s Poirotom, iné so slečnou Marplovou, či dokonca aj diela, v ktorých nevystupuje ani jedna z týchto postáv. Keď sa ku mne dostalo dielo Veľká štvorka, úprimne, bol som naň veľmi zvedavý, nakoľko autorka do klasického detektívneho príbehu zamiešala aj prvky špionážneho románu. Je zaužívaným tvrdením, že aj majster tesár sa niekedy utne, a podobne je tomu aj v prípade tohto diela, ktoré bolo pre mňa skôr sklamaním.

Veľká štvorka je dielo, ktoré oproti ostatným autorkiným knihám do určitej miery vybočuje z radu. Ide o dielo, v ktorom Hercule Poirot nevyšetruje vraždu, ako sme zvyknutí, ale zvádza boj s nebezpečnou medzinárodnou organizáciou, ktorá sa ho snaží zabiť. S postupným riešením prípadu Poirot zisťuje, že jeho vyriešenie nebude tak jednoduché. Prípad sa začne čoraz viac zamotávať a stáva sa komplikovaným. Neporaziteľní členovia Veľkej štvorky - geniálny Číňan, americký milionár, francúzska vedkyňa a nepolapiteľný majster prestrojení - zosnovali plán, ktorý ak Poirot neprekazí, bude mať pre spoločnosť katastrofálne následky. A zároveň to môže byť aj jeho posledným prípadom.

Agatha Christie je známa tým, že hoci jej knihy nie sú brutálne krváky, na aké sme zvyknutí vplyvom novodobého trendu severského krimi, stále sú medzi čitateľmi veľmi obľúbené. Sú založené prevažne na logike, čo je jednoznačne jedným z dôvodov, prečo sú jej diela obľúbené aj niekoľko desiatok rokov po ich vydaní. Tohto konceptu sa autorka drží aj v románe Veľká štvorka, ktorý je založený primárne na logike, vďaka ktorej sa čitateľ dokáže v príbehu spätne vracať a cez rôzne nápovedy, ktoré autorka necháva v príbehu, sa dokáže dopracovať k rôznym kľúčovým momentom príbehu.

Síce sú čitatelia zvyknutí na to, že Agatha Christie sa vo svojej tvorbe drží istej šablóny, zároveň autorka rada aj experimentuje. Ako už bolo spomenuté vyššie, Veľká štvorka je netypické dielo vzhľadom na autorkinu tvorbu. Viac-menej možno toto dielo klasifikovať skôr ako špionážny román než klasickú detektívku, a preto s tým treba počítať, ak sa hodláte pustiť do čítania knihy. Samotný príbeh je rozložený do menších prípadov, ktoré sú medzi sebou prepojené. V čom ale vidím nedostatok tohto diela, je jeho prekombinovanosť. Tým, že autorka vyšla mimo svojej komfortnej zóny a snažila sa prísť s niečím novým, v tomto diele to vzbudzuje pocit, ako keby autorka ani nevedela, čo doň chce vložiť, a tak doň vložila všetko možné, len aby bol príbeh plný rôznych udalostí a možno aj pôsobil zaujímavejšie. Lenže tuná to tak nefungovalo. Samotný príbeh tak pôsobí málo dôveryhodne a počas čítania knihy som mal nie raz pocit, že čítam niečo, čo žánrovo spadá už kdesi úplne inde, než do žánru krimi, respektíve špionážneho románu.

Vo Veľkej štvorke sa Agatha Christie dostáva aj k rôznym témam, ktoré v diele rieši. Primárnou témou je v prípade tejto knihy snaha o ovládnutie sveta, ktoré autorka dopĺňa aj o ďalšie, pre jej tvorbu typické, témy, medzi ktoré patrí napríklad smrť či pomsta. Tieto témy autorka zvládla solídne, no ani to nestačilo na to, aby vďaka ním dostal príbeh reálne kontúry.

Nech už je to detektívka alebo špionážny román, čo nemožno autorke uprieť, je spôsob jej písania. Každá jej kniha je napísaná jednoducho, bez žiadnych zbytočných opisov, ktoré by zaťažovali príbeh. A presne takto je tomu aj v tomto prípade. Samotný príbeh je napísaný ľahko, má spád, chýbalo mu však napätie, ktorého bolo v príbehu minimum. Práve samotné napätie je v prípade tohto žánru veľmi dôležité, nakoľko to si udržiava čitateľovu pozornosť a nie raz ho núti pokračovať v čítaní knihy. Jeho absencia mi v tomto príbehu spôsobovala to, že nie raz som sa popri čítaní knihy pristihol pri tom, že som myšlienkami kdesi úplne inde a nie v samotnom príbehu. Ak by na ňom autorka viac zapracovala, poviedlo by to k tomu, že príbeh by bol svižnejší a pútavejší.

V prípade postáv možno povedať, že tie boli vykreslené dobre, čo pri Agathe Christie nie je už žiadna novinka. Vedia na čitateľa pôsobiť reálne a najviac to platí práve o samotnom Poirotovi, ktorého tuná čitateľ spoznáva z tak trocha inej stránky. Tým, že sa samotný prípad točí viac okolo Poirota, aj čitateľ dostáva väčšiu možnosť ho spoznať po osobnej stránke, sledovať to, akým spôsobom reaguje na rôzne hraničné situácie, v ktorých mu ide doslova o život a aké sú jeho myšlienkové pochody.

Suma sumárom, Veľká štvorka je dielo, v ktorom sa Christie snaží experimentovať vo svojej tvorbe, v konečnom dôsledku je dielo skôr sklamaním, než prekvapením. Ide o akýsi priemer v rámci autorkinej tvorby a možno povedať, že to nie je dielo, ktoré by bolo „must read“. Toto je jedno z tých diel, ku ktorým sa ja osobne viac nevrátim, nakoľko Christie ponúka vo svojej tvorbe diela, ktoré sú lepšie a ktoré stoja za omnoho väčšiu pozornosť. Knihu Veľká štvorka hodnotím 3/5.